Cztery oferty wpłynęły w postępowaniu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) na budowa linii kolejowej nr 170 Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica polsko-czeska. Wszystkie oferty opiewają na kwoty znacznie przewyższające kosztorys.
Najtańszą zaproponowało konsorcjum: Egis Poland, Egis Rail, Jaf-Geotechnika. Najdroższą natomiast przedstawiło konsorcjum: Voessing, Infra Centrum Doradztwa.
Oferty na STEŚ dla linii kolejowej nr 170:
1. konsorcjum: Egis Poland, Egis Rail, Jaf-Geotechnika –
10 975 000 zł netto
2. Databout –
14 970 000 zł netto
3. konsorcjum: Arcadis, Multiconsult Polska, Transprojekt Gdański, IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo –
34 870 000 zł netto
4. konsorcjum: Voessing, Infra Centrum Doradztwa –
26 789 000 zł netto
W ramach zamówienia na STEŚ dla odcinka
Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa powstanie analiza przebiegów nowej linii kolejowej, analizy techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie zostanie zarekomendowany tzw. wariant inwestorski w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań w ramach procesu inwestycyjnego.
Przedmiotem zamówienia jest także wykonanie map do celów projektowych i studium geologicznego na potrzeby opracowania Koncepcji Programowo-Przestrzennej wariantu inwestorskiego. Zamawiający w momencie ogłoszenia zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia:
6 664 000 zł netto.
Nowa linia kolejowa nr 170 jest pierwszą inwestycją realizowaną przez Centralny Port Komunikacyjny z dofinansowaniem ze środków unijnych. Na dokumentację przygotowawczą do budowy odcinka w rejonie Jastrzębia-Zdroju, czyli pierwszego fragmentu nowej trasy kolejowej Katowice-Ostrawa, spółka CPK uzyskała dofinansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ponad 7 mln zł. Zgodnie z przyjętymi harmonogramami inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2029 r.
Przetarg na STES dla odcinka
Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami to jedno z ośmiu prowadzonych przez CPK postępowań tego typu. Oto zestawienie wszystkich trwających przetargów na STEŚ dla “szprych” CPK, które łącznie obejmuje ponad 700 km planowanych nowych linii:
1. Linii kolejowej nr 29
Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko (139 km), element tzw. szprychy nr 3
2. Linii nr 54 i 56
Trawniki – Krasnystaw i Wólka Orłowska – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec (89 km), szprycha nr 5
3. Linii nr 58 i 632
Łętownia – Rzeszów (42 km), szprycha nr 6
4. Linii nr 170 na
Chybie – Jastrzębie-Zdrój – Godów – granica z Czechami (32 km), szprycha nr 7
5. Linii nr 85
Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana (136 km ), szprycha nr 9
6. Linii nr 85
Łódź – Sieradz Północny – Kępno – Czernica Wrocławska – Wrocław Główny (201 km), szprycha nr 9
7. Linii nr 267 i 268 na odc.
Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica z Czechami (62 km), szprycha nr 9
8. Budowa
węzła kolejowego CPK w rejonie przyszłego lotniska.
Po serii korzystnych wyroków Krajowej Izby Odwoławczej wszystkie postępowania zostały proceduralnie odblokowane, dzięki czemu w ciągu najbliższych dni będą możliwe kolejne otwarcia ofert.
W 2021 r. zostaną rozpoczęte kolejne prace przygotowawcze – na liniach kolejowych nr 111 i 113, dzięki którym zostanie wydłużona
Centralna Magistrala Kolejowa w kierunku południowym, zapewniając nowy, szybszy dojazd z Warszawy i CPK w kierunku Katowic, Krakowa i Bielska-Białej w ramach trzech zadań inwestycyjnych:
1. Budowa linii kolejowych nr 111 i 113
Biała Błotna – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice,
2. Budowa linii kolejowej nr 111
WMŚ – Chełmek,
3. Budowa linii kolejowej nr 113
WMŚ – Kraków.
W województwie śląskim w ramach programu kolejowego CPK powstanie 100 km nowych linii kolejowych, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych.
Inwestycje te zapewnią skrócenie przejazdu z Katowic do Warszawy do 1 godz. 40 min. i z Bielska-Białej do 1 godz. 55 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika dojedziemy do stolicy w 2 godz., z Częstochowy i Gliwic w 2 godz. 10 min. Powstanie także nowe połączenie dużych prędkości
Kraków – Katowice z czasem przejazdu 35 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.