Linie Etihad Airways nieco tłumią spekulacje, że ich A380 wkrótce powrócą do Londynu, Paryża i Sydney. Przewoźnik z Zatoki Perskiej jest jednak ostrożny w słowach, przedkładając zastrzeżenia dotyczące "warunków rynkowych" nad jednoznaczne zaprzeczenie. Mimo to, te gry słowne wskazują, że samoloty mogą jednak powrócić na siatkę. O sprawie napisał David Flynz z portalu Executive Traveller.
W ostatnich dniach londyński analityk danych lotniczych Zulqarnain Butt, którego wskazówki są zazwyczaj trafne, stwierdził, że "Etihad Airways mają przywrócić trzy airbusy A380. Początkowo w ciągu pierwszych 12 miesięcy będą one latać do: Londynu Heathrow 5x tygodniowo, Sydney 3x tygodniowo oraz Paryż 2x tygodniowo. Więcej szczegółów ma zostać ujawnionych przez linię lotniczą w najbliższych tygodniach".
Raport wywołał nadzieję, że Etihad Airways dołączy do takich linii jak Qatar Airways,
Lufthansa,
Qantas i
British Airways i przywróci niektóre z uziemionych A380.
Zapytany przez Executive Traveller o komentarz, Etihad Airways nadal twierdzi, że A380 poleciałby ponownie tylko wtedy, gdy kilka czynników ekonomicznych spełni oczekiwania linii.
- Wprowadzilibyśmy ponownie nasze airbusy A380 do floty tylko wtedy, gdyby zysk z biletów i popyt sprawiłyby, że byłyby one finansowo opłacalne. Przy obecnie gwałtownie rosnących cenach ropy jest to mało prawdopodobne w najbliższym czasie. A380 to niesamowity produkt i coś, co wszyscy z nas chcieliby przywrócić z perspektywy podróżowania, ale ekonomia musi mieć sens - powiedział Executive Traveller rzecznik linii lotniczych.
A380 Etihad Airways
18 grudnia 2014 r. Etihad otrzymał pierwszego A380. Łącznie we flocie linia posiadała 10 takich maszyn. Samoloty były napędzany ulepszonymi silnikami GP7272, w których został zwiększony ciąg do 320kN. Producentem jednostek napędowych jest firma Engine Alliance spółka joint-venture General Electric i Pratt & Whitney. Na pokład maszyny zabierały 498 pasażerów w konfiguracji czterech klas podróży:
-
dwóch w klasie Residence od Etihadu, która była nowością i swoistym luksusem, bo wygodą oraz wielkością przebija klasę pierwszą. Składa się ona z trzech pomieszczeń: pokoju dziennego, sypialni oraz przedpokoju z łazienką;
-
dziewięciu w klasie pierwszej 1-2-1 (First Class Apartment);
-
70 w klasie biznes 1-2-1 (Business Studio);
-
oraz 417 w klasie ekonomicznej na dolnym pokładzie 3-4-3.
Etihad był także kolejnym klientem, który odebrał poprawione modele A380. Zmiany zawierały m.in. wzmocnioną konstrukcję kadłuba, o 1,5 stopnia zmienioną geometrię skrzydeł, poprawione ich użebrowanie oraz zwiększoną maksymalną masę startową (MTOW) z 569 do 573 ton.
SuperJumbo początkowo obsługiwał z Abu Zabi połączenia do Londynu-Heathrow (LHR), Sydney (SYD), Nowego Jorku (JFK), Paryża (CDG) oraz Melbourne (MEL).
Dane flotowe
Obecna flota Etihad Airways składa się z 84 samolotów: 16 airbusów A320, dziewięciu A321, pięciu A350-1000, pięciu boeingów B777F, 10 B777-300ER, 30 B787-9 oraz dziewięciu B787-10. Do 2020 r. przewoźnik posiadał także 10 airbusów A380.
Przewoźnik posiada zamówionych 86 samolotów: 26 airbusów A321neo, 15 A350-1000, siedmiu A350F, sześciu boeingów B777-9X, 11 B787-9 oraz 21 B787-10.
Fot. Etihad Airways