– Zachęcam koncern Airbus do tego, żeby poważnie traktował LOT jako swojego potencjalnego klienta. Nie mamy żadnych uprzedzeń i wybierzemy po prostu najlepszą ofertę – podkreślał wczoraj Rafał Milczarski, prezes LOT-u, podczas Kongresu Rynku Lotniczego.
Czy pojawią się Airbusy w barwach PLL LOT?
Na razie tego dokładnie nie wiemy. Choć pojawiają się na internecie pierwsze grafiki jak wyglądałyby A350 w barwach PLL LOT m.in. na rumuńkim portalu Aeronews. Jednak podczas
wczorajszego Kongresu Rynku Lotniczego w Warszawie prezes PLL LOT Rafał Milczarski udzielił wywiadu Emilii Derewienko, redaktor prowadzącej portalu Rynek-Lotniczy.pl. Jednym z najważniejszych tematów rozmowy była kwestia rozwoju floty przewoźnika w kontekście problemów Boeinga. Z tym producentem najmocniej związany jest polski operator. – Zawsze byliśmy gotowi rozmawiać z Airbusem – podkreślił Milczarski.
– Producent miał szansę doprowadzić do zamówienia przez nas samolotów Airbus A320 zamiast B737 MAX. O naszej decyzji zaważyły wówczas kwestie ekonomiczne – podkreślił Milczarski. – Myślę że Airbus wyciągnął wnioski z porażki konkurencyjnej, jaką był wybór przez nas wybór MAX-ów – dodał prezes LOT.
Czas pokaże czy zobaczymy z barwach LOT-u najnowsze maszyny Airbusa czyli wąskokadłubowego A220 oraz szerokokadłubowego A350.
A220 - nowy członek rodziny Airbusa
LOT jest zainteresowany także najnowszym produktem europejskiego producenta. Choć tu wybór nastąpi pomiędzy Embraerami E2 a A220. Znany kiedyś pod nazwą bombardier CSeries, a obecnie airbus A220, to najnowszy produkt europejskiego producenta. Rodzina maszyn A220 jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności.
Łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji.
Airbusy A220 wkrótce będą posiadać zwiększony zasięg do 6204 km dla A220-300 oraz 6300 km dla A220-100, czyli około 833 km więcej niż obecnie. Do tej pory zamówiono 511 maszyn A220: 90 A220-100 oraz 421 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono 83 samoloty tego typu. Największe floty A220 na świecie posiadają dwie linie: Swiss mająca 29 takich maszyn oraz airBaltic mający 19 tych samolotów.
A350 – najnowocześniejszy samolot w rodzinie Airbusa
Jeżeli chodzi o flotę dalekodystansową, to przy posiadaniu boeinga B787 Dreamliner naturalnym wyborem czy konkurentem staje się A350 XWB. LOT podejmie decyzję czy zwiększać flotę dalekodystansową o kolejne B787-9 lub B787-10 czy też pójść do konkurencji. A350 To najnowsza konstrukcja Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch podstawowych wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu).
A350 produkowany jest także w wersji
A350-900ULR (Ultra Long Range) o bardzo długim zasięgu wynoszącym prawie 18 tys. km. A350 napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB. Airbus zebrał zamówienia na 913 samolotów A350, w tym na 783 maszyny w wersji A350-900 i 180 A350-1000. Do tej pory zostało dostarczonych 310 A350: 273 A350-900 oraz 27 A350-1000 (stan na 1.09.2019)