Partner serwisu
Biznes i przemysł

Czy to już ostatnia dekada pasażerskich boeingów 747? Wszystko na to wskazuje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Czy to już ostatnia dekada pasażerskich boeingów 747? Wszystko na to wskazuje
fot. Piotr Bożyk
Ostatnie dziesięć lat to okres szybkiego znikania boeingów 747 z siatek połączeń przewoźników na świecie. Już obecnie coraz trudniej jest trafić na rejsy obsługiwane “królową przestworzy”, nie wykluczone, że w ciągu następnych dziesięciu lat boeingi 747 znikną zupełnie, nawet najnowsze wersje 747-8.

To, że kończąca się dekada nie była łaskawa dla boeingów 747, najlepiej pokazuje przykład ich ojczystego rynku, czyli Stanów Zjednoczonych. Przed długie lata “królowa przestworzy” była nie tylko trzonem floty wielu amerykańskich przewoźników, ale także symbolem lotnictwa cywilnego kraju, chętnie uwiecznianym w hollywoodzkich filmach. W 2019 r. zobaczyć boeinga 747 w barach linii lotniczych ze Stanów można było jedynie w filmie, np. “Pewnego razu… w Hollywood”.

Coraz mniej operatorów boeingów 747

Legendarny model samolotu jest obecnie rzadkim gościem nawet w porcie lotniczym w Los Angeles, kolebce przemysłu filmowego. W tej chwili boeing 747-400 obsługuje jedno z trzech połączeń dziennie do Londynu Heathrow w barwach British Airways, natomiast boeing 747-8i, najnowsza, rzadka wersja modelu, dwa połączenia dziennie w sezonie letnim do Frankfurtu (w sezonie zimowym zastępowane jednym lotem obsługiwanym airbusem A380). Jeszcze pięć lat wcześniej, w lotnisku w Los Angeles lądowały jumbo-jety pięciu przewoźników: Delty, Virgin Atlantic, KLM, Qantas oraz Lufthansy.

Obecnie w całych Stanach Zjednoczonych możemy spotkać pasażerskie boeingi 747 obsługujące regularne połączenia w barwach jedynie sześciu przewoźników: Air China, British Airways, KLM, Korean Air, Lufthansy i Virgin Atlantic. Z tej szóstki, jedynie linie lotnicze British Airways oraz Lufthansa posiadają znaczącą liczbę maszyn w swoich flotach, jednak i one przymierzają się do stopniowego wycofywania boeingów 747-400.

Ginący gatunek

Osoby planujące podróże do Stanów Zjednoczonych na pokładach jumbo-jetów należących do jak największej liczby przewoźników, powinny w pierwszej kolejności wybrać loty Virgin Atlantic oraz KLM. Virgin obecnie wykorzystuje boeingi 747 na trasach spoza Heathrow do kierunków wakacyjnych w Stanach Zjednoczonych, głównie na Florydę i tylko do czasu odebrania nowo zamówionych modeli samolotów, podczas gdy KLM planuje wykorzystywać 747-400 combi jedynie do przyszłego lata na połączeniu do Nowego Jorku.

Zgodnie z planem, za pięć lat boeingi 747 znikną z flot British Airways, Virgin Atlantic oraz KLM. Prawdopodobnie model zniknie też z flot nielicznych przewoźników z Azji, wykorzystujących te samoloty, takich jak China Airlines lub Thai Airways. Jedynie Lufthansa, Korean Air oraz Air China będą użytkowały boeingi 747-8i czyli najnowsze wersje modelu, choć i to nie jest pewne. Możliwe, że czterosilnikowe samoloty zostaną wycofane ze obsługi połączeń pasażerskich z przyczyn ekonomicznych i będą przerobione na samoloty frachtowe. Podobny los spotkał w przeszłości trójsilnikowego konkurenta boeingów 747, czyli model McDonnell Douglas MD-11. Maszyny te nie przewożą już pasażerów, jednak wciąż są wykorzystywane do przewozów cargo.

Rok 2020 powinien więc być dla miłośników awiacji, którzy nigdy nie mieli okazji do odbycia lotów na pokładach boeingów 747, ostatnim dzwonkiem by zaplanować taki przelot i na żywo przekonać się, czy jumbo-jety zasłużenie cieszą się statusem legendy. Dużym ułatwieniem w tym postanowieniu może być fakt zniesienia wiz wjazdowych do Stanów Zjednoczonych dla Polaków, co umożliwia wybór większej liczby tras, na których latają boeingi 747.

Gdzie jeszcze latają B747? To możecie przeczytać w naszym artykule "50 lat od pierwszego lotu B747".
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Grupa Qantasa odebrała pierwszego airbusa A220-300

Biznes i przemysł

Grupa Qantasa odebrała pierwszego airbusa A220-300

Piotr Bożyk 17 grudnia 2023

Linie AZUL zamawiają kolejne airbusy A330neo

Biznes i przemysł

Linie AZUL zamawiają kolejne airbusy A330neo

Piotr Bożyk 17 grudnia 2023

Kobieta zostanie nowym dyrektorem Boeinga?

Biznes i przemysł

Kobieta zostanie nowym dyrektorem Boeinga?

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 11 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Grupa Qantasa odebrała pierwszego airbusa A220-300

Biznes i przemysł

Grupa Qantasa odebrała pierwszego airbusa A220-300

Piotr Bożyk 17 grudnia 2023

Linie AZUL zamawiają kolejne airbusy A330neo

Biznes i przemysł

Linie AZUL zamawiają kolejne airbusy A330neo

Piotr Bożyk 17 grudnia 2023

Kobieta zostanie nowym dyrektorem Boeinga?

Biznes i przemysł

Kobieta zostanie nowym dyrektorem Boeinga?

Mateusz Kieruzal 17 grudnia 2023

Zobacz również:

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 11 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5