Należący do linii airBaltic Airbus A220-300, wąskokadłubowy samolot nowej generacji, wyrusza w trasę pokazową po pięciu lotniskach w czterech krajach świata. Swoją podróż rozpocznie od targów lotniczych w Chinach, zakończy natomiast po 10 dniach w macierzystym porcie w Rydze.
Należący do
łotewskich linii airBaltic Airbus A220-300, wraz z załogą tego przewoźnika na pokładzie, odwiedzi najpierw targi lotnicze w Zhuhai (Chiny), gdzie pozostanie od 5 do 8 listopada, zanim 9 listopada wyruszy do Chengdu. Opuściwszy Chengdu, samolot 10 listopada wyląduje w Koh Samui (Tajlandia), a dzień później – w Katmandu w Nepalu. Kolejnym przystankiem Airbusa będzie turecki Stambuł (12 listopada), skąd 14 listopada powróci on na Łotwę na macierzyste lotnisko w Rydze.
Reklama nowego samolotuTrasa pokazowa samolotu A220 ma umożliwić Airbusowi zaprezentowanie nowej maszyny liniom lotniczym i mediom. Prezentowany Airbus posiada wygodnie urządzoną kabinę na 145 pasażerów i oferuje wygody zarezerwowane dotąd tylko dla pasażerów samolotów szerokokadłubowych. Łotewski przewoźnik dysponuje już trzynastoma z łącznej liczby 50 zamówionych maszyn A220-300.
Airbus A220 to jedyny samolot zbudowany specjalnie dla segmentu rynku samolotów w kategorii od 100 do 150 miejsc. Jak opisuje go producent, Airbus oferuje „bezkonkurencyjną ekonomikę zużycia paliwa, a swoje osiągi zawdzięcza najnowocześniejszym rozwiązaniom aerodynamicznym, zastosowaniu najnowszych materiałów oraz najnowszej generacji silnikom turbowentylatorowym z przekładnią Pratt & Whitney typu PW1500G”.
Wszystkie te udoskonalenia owocują łącznie co najmniej o 20% niższym zużyciem paliwa w przeliczeniu na miejsce pasażerskie w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji. Pod względem zasięgu, nowy Airbus jest zdolny obsługiwać trasy do 3200 mil morskich (5020 km). Ponad 400 złożonych do tej pory zamówień na te samoloty daje A220 świetną pozycję w wyścigu o miejsce lidera rynku samolotów w kategorii od 100 do 150 miejsc.
Kiedyś Bombardier, dziś AirbusNowy model samolotu mógł powstać dzięki
połączeniu się dwóch producentów lotniczych. 1 lipca tego roku europejskie konsorcjum Airbus oficjalnie przejęło 50,01-proc. udział większościowy w spółce celowej CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP); Bombardier i Investissement Québec zachowują w niej – odpowiednio – 34% i 16% udziałów. Samorząd kanadyjskiego regionu Quebec w 2015 roku przekazał 1 mld dolarów na wsparcie programu. Docelowo Airbus ma objąć 100% udziałów w programie.
Rodzina samolotów Airbus A220 obejmuje dwa modele: A220-100 oraz A220-300 – znane wcześniej jako odpowiednio – CS100 i CS300 firmy Bombardier. A220-300 może zabrać na pokład 145 pasażerów przy układzie dwuklasowym i stanowi doskonałe uzupełnienie dla obecnie najlepiej sprzedających się samolotów Airbusa: rodziny A320neo. Nowe oznaczenie pomoże Airbusowi sprzedawać dotychczasowe CSeries jako własne samoloty, dzięki czemu nowe maszyny będą miały szansę trafić do większej liczby dostawców.