Partner serwisu
Biznes i przemysł

Dassault: Certyfikacja Falcona 10X w 2027 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Najpierw miał to być 2025 r., a teraz wiemy, że debiut Falcona 10X od Dassault Aviation spodziewany jest w 2027 r., kiedy samolot uzyska pełną certyfikację. Obecnie inżynierowie testują limity obciążenia i zmęczenia płatowca, a Rolls-Royce kończy testy silników Pearl 10X, które będą napędzać nowego bizjeta.

Dassault Aviation podejmuje walkę z rywalami w segmencie samolotów biznesowych o dużym zasięgu. Falcon 10X to największa maszyna w rodzinie Falcona i zarazem jeden z największych samolotów biznesowych na świecie. Do służby ma wejść pod koniec 2027 r., a pierwszy lot techniczny ma się odbyć jeszcze w tym roku.

Nowy Falcon będzie posiadał największą i najbardziej komfortową kabinę na rynku i będzie oferował większą segmentowość niż jakikolwiek inny samolot w tej klasie, z możliwością wyboru wielu konfiguracji wnętrza. 10X jest wystarczająco duży, aby pomieścić cztery strefy kabiny o równej długości, ale właściciele mogą skonfigurować swoją kabinę tak, aby stworzyć prawdziwie indywidualne wnętrze, w tym na przykład rozszerzoną jadalnię/część konferencyjną, dedykowaną część rozrywkową z monitorem z dużym ekranem, prywatną kabinę z łóżkiem typu queen-size czy powiększoną główną kabinę z prywatnym prysznicem.

Kabina Falcona 10X oferuje największy komfort i przekrój kabiny spośród wszystkich specjalnie zaprojektowanych odrzutowców biznesowych. Ma dokładnie 2,03 m wysokości, 2,77 m szerokości oraz 16,4 m długości i będzie mogła pomieścić do 16 pasażerów w czterech oddzielnych częściach wypoczynkowych, dając miejsce na wiele konfiguracji, w tym dużą przestrzeń wejściową samolotu, miejsce do odpoczynku dla załogi oraz przestronny tylny salon. To oznacza, że będzie prawie 20 cm szersza i 5 cm wyższa niż najszerszy i najwyższy obecnie latający odrzutowiec biznesowy (przyp. red. Global 7500). Pasażerowie będą mogli odczuwać ciśnienie w kabinie na wysokości 914 m (3 tys. stóp) podczas lotu na wysokości 12 496 m (41 tys. stóp). System filtracji nowej generacji zapewni w 100 proc. czyste powietrze. Samolot będzie co najmniej tak cichy jak Falcon 8X, który jest obecnie najcichszym użytkowanym odrzutowcem biznesowym. Planowany zasięg 10X to 7500 mil morskich czyli 13 900 km, dzięki któremu połączy takie pary miast jak Nowy Jork – Szanghaj, Los Angeles – Sydney, Hongkong – Nowy Jork czy Paryż – Santiago. Jego prędkość przelotowa ma wynosić Mach .925 czyli 1 133 km/h.

Nowe struktury, nowe materiały, wydajna moc

Falcon 10X ma mieć rozpiętość 33,6 m, długość 33,4 m i wysokość 8,4 m. Najważniejszą zmianą w wyglądzie samolotu, w porównaniu z innymi Falconami, będzie zabudowanie usterzenia w układzie T i zastosowanie skrzydeł o całkowicie kompozytowej konstrukcji, a także całkowicie nowy kadłub z bardzo dużymi oknami – prawie o 50 proc. większymi niż w Falconie 8X. W sumie w kadłubie będzie znajdować się 38 okien, tworząc najjaśniejszą kabinę w lotnictwie biznesowym. Dwusilnikowy samolot będzie napędzany najbardziej zaawansowanym i wydajnym silnikiem w lotnictwie biznesowym - Rolls Royce Pearl 10X. Model 10X jest najnowszą, największą i najmocniejszą wersją silnika z serii Pearl, zapewniającą ciąg ponad 80 kN każdy. Maksymalna masa do kołowania wynosić ma 52 345 kg, a maksymalna masa startowa (MTOW) – 52 163 kg. Długość startu, przy masie maksymalnej, wynosić ma poniżej 1 829 m, a długość lądowania – poniżej 762 m.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Southwest planuje retrofit całej floty B737 do końca 2025 r.

Pasażer i linie lotnicze

Southwest planuje retrofit całej floty B737 do końca 2025 r.

Piotr Bożyk 21 kwietnia 2025

Airbus: Pierwszy hiszpański A330 MRTT rozpoczął służbę

Biznes i przemysł

Air New Zealand: Pierwszy B787 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Irlandia zamówiła Falcona 6X do przewozu VIP-ów

Biznes i przemysł

Irlandia zamówiła Falcona 6X do przewozu VIP-ów

Piotr Bożyk 26 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Southwest planuje retrofit całej floty B737 do końca 2025 r.

Pasażer i linie lotnicze

Southwest planuje retrofit całej floty B737 do końca 2025 r.

Piotr Bożyk 21 kwietnia 2025

Airbus: Pierwszy hiszpański A330 MRTT rozpoczął służbę

Biznes i przemysł

Air New Zealand: Pierwszy B787 po retroficie (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Irlandia zamówiła Falcona 6X do przewozu VIP-ów

Biznes i przemysł

Irlandia zamówiła Falcona 6X do przewozu VIP-ów

Piotr Bożyk 26 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5