Kanadyjski De Havilland dostarczył ostatniego Dasha 8-400. Maszyna trafiła do linii Air Tanzania. Jest to ostatni zbudowany Dash 8 z obecnej serii produkcyjnej. Wcześniej producent ogłosił współpracę z Pratt & Whitney Canada w celu wsparcia rozwoju zrównoważonej hybrydowo-elektrycznej technologii napędu samolotów.
Air Tanzania odebrała swojego ostatniego Dasha 8-400. Był to także ostatni zbudowany Dash DHC-8-400, który zjechał z linii montażu końcowego De Havilland Aircraft of Canada w zakładach w dzielnicy Downsview w Toronto. Przynajmniej na razie ostatni.
Dash o oznaczeniu MSN4624 został początkowo przebazowany do Goose Bay pod koniec kwietnia 2021 r. i pozostał tam przez kolejne trzy miesiące. Tanzański narodowy przewoźnik przebazował go następnie do Dar es Salaam przez Reykjavik, Rotterdam, Heraklion, Luksor i Addis Abebę w dniach 28-31 lipca 2021 r. Samolot otrzymał rejestrację 5H-TCK po ponownej rejestracji w Tanzanii.
Obecnie flota tanzańskiej linii składa się z dziewięciu samolotów: pięciu maszyn Dash-8-400, dwóch airbusów A220-300 oraz dwóch boeingów 787-8 Dreamliner.
Chwilowa przerwa w produkcji
Na początku tego roku kanadyjski producent oficjalnie ogłosił bezterminową przerwę w produkcji samolotów DHC-8-400 w swojej obecnej lokalizacji w Toronto Downsview. Chociaż obiecał wznowić produkcję w przyszłości w innej lokalizacji, nie ma jeszcze określonego harmonogramu lub strategii. W lutym br. producent podkreślił swoje zaangażowanie w globalne utrzymanie samolotów Dash 8 i nakreślił ścieżkę rozwoju całego programu tych samolotów na kolejne lata. Pandemia spustoszyła światowy przemysł lotniczy, dlatego De Havilland dokonał przyszłościowych inwestycji w swoją organizację, systemy i infrastrukturę, aby ulepszyć maszyny Dash 8 dla obecnych i przyszłych operatorów samolotów. Jednak tylko na tym się skończyło.
Warto dodać, że Longview Aviation Capital, który jest właścicielem De Havilland Aircraft of Canada jest także spółką matką dla Viking Air, producenta DHC-6-400, posiadającego certyfikaty typu i produckji dla wszystkich innych turbośmigłowych Dashy. Jego linia produkcyjna znajduje się w mieście Victoria w kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym artykule "
Czy to powolny koniec Dasha? De Havilland o przyszłości programu Dash 8".
Eurolot polskim akcentem Typowego Dasha
De Havilland Canada współpracuje z Pratt & Whitney
De Havilland ogłosił w lipcu, że firma współpracuje z Pratt & Whitney Canada w celu zintegrowania technologii hybrydowo-elektrycznej w nowym demonstratorze lotu jakim zostanie samolot Dash 8-100. Demonstrator będzie posiadał zaawansowany silnik elektryczny i kontroler firmy Collins Aerospace. Jak ogłoszono, technologia napędu hybrydowo-elektrycznego i program demonstracyjny lotów jest częścią inwestycji o wartości 163 mln dolarów kanadyjskich, wspieranej przez rządy Kanady oraz Quebecu. Pratt & Whitney i Collins Aerospace to firmy należące do Raytheon Technologies Corp.
Nowa technologia napędu hybrydowo-elektrycznego przyczyni się do znacznej poprawy wydajności samolotu poprzez optymalizację osiągów w różnych fazach lotu, umożliwiając demonstratorowi osiągnięcie 30 proc. redukcji spalania paliwa i emisji CO2 w porównaniu z nowoczesnym regionalnym samolotem turbośmigłowym. Pratt skupi się na testach naziemnych w 2022 r., prowadząc do pierwszych lotów technicznych demonstratora Dash 8-100 na początku 2024 r.
De Havilland Canada będzie wspierać integrację nowej technologii napędu hybrydowo-elektrycznego i akumulatorów z płatowcem Dash 8-100, w tym zaprojektuje zmodyfikowaną strukturę gondoli mieszczącą technologię hybrydowo-elektryczną, a także będzie odpowiedzialna za interfejs kokpitu potrzebny do bezpiecznego monitorowania i kontrolowania technologii hybrydowo-elektrycznej. De Havilland przeprowadzi testy w locie i program demonstracyjny oraz ustali szczegóły bezpośrednio z Transport Canada w celu uzyskania odpowiedniego zezwolenia na loty eksperymentalne/techniczne.