Przedstawiciele Komisji Europejskiej, rządu Kanady, państw członkowskich UE i De Havilland Canada świętowali zakończenie negocjacji kontraktowych w sprawie zakupu łącznie 22 nowych samolotów znanych do tej pory jako De Hevilland DHC-515 Firefighter. W związku z tym wydarzeniem producent poinformował także o przyśpieszeniu produkcji i pokazał Canadaira 515 w barwach rescEU.
De Havilland Canada wręczył Janezowi Lenarčičowi komisarzowi ds. zarządzania kryzysowego UE model samolotu marki rescEU, a także inne modele samolotów De Havilland Canada, zgromadzonym przedstawicielom państw członkowskich UE, aby uczcić tę okazję i oznaczyć zakończenie procesu negocjacji umowy. W ramach wydarzenia kanadyjska firma ogłosiła, że nazwa samolotu DHC-515 Firefighter zostanie zmieniona, aby odzwierciedlić historię i ogromny sentyment do nazwy Canadair w Europie.
- Kiedy ludzie są blisko pożaru w Europie, pytają, kiedy przylecą Canadairy, aby pomóc chronić ich społeczność. Dziś doceniamy historię służby floty Canadair, zmieniając nazwę samolotu na 'De Havilland Canadair 515' - powiedział Brian Chafe, dyrektor generalny De Havilland Canada.
Aby uczcić to wydarzenie, De Havilland Canada opublikował również film przedstawiający obecny stan produkcji samolotu, a także zdjęcie przemianowanego De Havilland Canadair 515 w barwach rescEU.
- Dla naszej firmy dzisiejszy dzień jest bardzo ważny, ponieważ oznacza koniec negocjacji i i rozpoczęcie produkcji na wysokich obrotach, bo prawdziwa praca dopiero się zaczyna. Kraje europejskie zaufały De Havilland Canada, a zadaniem nas wszystkich jest dostarczenie zamówionych samolotów na czas - dodał Chafe.
Nowe samoloty dla Europy
Produkcja 12 amfibijnych samolotów gaśniczych, które utworzą stałą flotę rescEU, ruszyła pod koniec wakacji br. w następstwie umów podpisanych przez szereg państw członkowskich UE z Canadian Commercial Corporation.
Samoloty te zostaną sfinansowane przez Komisję Europejską i staną się nową podstawą reagowania kryzysowego UE w walce z pożarami lasów. Maszyny z rezerwy rescEU mogą być szybko rozmieszczone w przypadku, gdy dany kraj stoi w obliczu poważnych pożarów lasów, które wymagają dodatkowego wsparcia z zewnątrz. Jest to zgodne z długoterminową strategią UE mającą na celu ustanowienie stałej floty przeciwpożarowej rescEU składającej się z 12 samolotów, której gospodarzami będą Chorwacja, Francja, Grecja, Włochy, Portugalia i Hiszpania. 10 dodatkowych samolotów gaśniczych z dostawami w latach 2026-2027 jest kupowanych bezpośrednio przez państwa członkowskie (Grecja, Chorwacja) w celu wzmocnienia ich obecnych flot.
Szacuje się, że De Havilland otrzyma certyfikat typu na nowego Canadaira 515 w 2025 r. Pierwsza partia nowych samolotów dla UE zostanie dostarczona w 2027 r., a ostatnie maszyny trafią do Europy pod koniec 2030 r. Warto dodać, że w Europie znajduje się około 60 proc. światowej floty samolotów gaśniczych CL-215/415.
Wraz z rosnącą częstotliwością pożarów lasów spowodowanych wzrostem temperatur w południowej Europie, Unia Europejska wezwała kraje do modernizacji i udostępnienia większej liczby swoich samolotów gaśniczych za pośrednictwem Mechanizmu Ochrony Ludności i inicjatywy RescEU. Tylko w 2023 r. RescEU został wdrożony 35 razy, a szacunkowa wartość pomocy wyniosła 110 mln euro.
Informacyjnie o rescEU
Komisja Europejska zmodernizowała Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (EU Civil Protection Mechanism) i utworzyła rescEU w celu dalszej ochrony obywateli przed klęskami żywiołowymi i zarządzania pojawiającymi się zagrożeniami. rescEU została ustanowiona jako rezerwa europejskich zdolności ratowniczych i jest w pełni finansowana przez UE. Obejmuje ona flotę samolotów i śmigłowców gaśniczych, samoloty ewakuacji medycznej oraz zapasy artykułów medycznych i szpitali polowych, które mogą reagować na sytuacje zagrożenia zdrowia. Rezerwa rescEU obejmuje również schrony, zasoby transportowe i logistyczne oraz elementy zaopatrzenia w energię.
Rezerwy są również rozwijane w celu reagowania na zagrożenia chemiczne, biologiczne, radiologiczne i nuklearne (CBRN). Obejmują one odkażanie i wykrywanie, a także rezerwy medycznych środków zaradczych CBRN.
Aby wzmocnić reakcję UE na pożary, Komisja finansuje gotowość floty przeciwpożarowej rescEU. Po kilku rekordowych sezonach pożarów w Europie, rescEU jest wzmacniane, aby co roku udostępniać więcej środków powietrznych. Komisja decyduje wspólnie z odpowiednimi państwami członkowskimi o rozmieszczeniu tych zasobów. Jest to uzupełnienie innych środków w ramach Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności, takich jak wykorzystanie wstępnie rozmieszczonych zespołów naziemnych w celu zapewnienia szybkiej reakcji w krajach podatnych na pożary
DHC-515
De Hevilland DHC-515 Firefighter został ogłoszony w marcu 2022 r. Będzie on bazował na historii kultowych samolotów Canadair CL-215 i CL-415, które od ponad 50 lat stanowią kluczową część flot powietrznych straży pożarnych w Europie i Ameryce Północnej. Obecnie wprowadzane są ważne modernizacje, które zwiększą funkcjonalność i skuteczność tych legendarnych i wytrzymałych samolotów pożarniczych.
De Havilland Canada spodziewa się, że pierwsze dostawy DHC-515 rozpoczną się w połowie dekady, a dostawy kolejnych kilkunastu samolotów oraz następnych pod koniec dekady. Według producenta da to innym klientom możliwość odnowienia istniejącej floty lub dokonania zakupów nowych samolotów gaśniczych w tym czasie.
Firma De Havilland Canada przejęła program Canadair CL w 2016 r. i rozważała powrót do jego produkcji od 2019 r. Nowy DHC-515 Firefighter dorównuje innym samolotom we flocie De Havilland pod względem trwałości, wytrzymałości i jakości kanadyjskiej inżynierii lotniczej. Montaż końcowy samolotu będzie odbywał się w Calgary, w Kanadzie, gdzie obecnie trwają prace nad samolotami CL-215 i CL- 415. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych lat konieczne będzie zatrudnienie ponad 500 nowych pracowników, aby zrealizować produkcję tego programu.
Jego najważniejsze zalety to:
- Doskonale wyposażony do walki z obecnymi pożarami, które są bardziej nieregularne i powszechne ze względu na zmiany klimatyczne;
- Dostarcza wiele zrzutów wody w krótkich odstępach czasu, co oznacza szybsze tłumienie pożarów, a także umożliwia samolotowi i załodze lepsze śledzenie zachowania pożarów;
- Dostarcza największą ilość wody do strefy pożaru dziennie (prawie 700 tys. litrów), ponad dwukrotnie więcej niż najbliższy konkurent;
- Napełnia swoje zbiorniki w ciągu 12 sekund z pobliskich źródeł słodkiej lub słonej wody, w tym z rzek, małych jezior i oceanów, podczas gdy zwykłe samoloty muszą wracać na lotnisko po każdym zrzucie;