Według oceny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) rok 2019 okazał się nadspodziewanie trudny dla lotnictwa. W nadchodzącym roku 2020 IATA prognozuje postęp w rozwiązaniu problemowych kwestii – ma to być jednocześnie 11. rok z rzędu, kiedy rynek lotniczy będzie na plusie – dowiedzieliśmy się podczas konferencji IATA Media Day w Genewie.
Spodziewany zysk netto dla światowych linii lotniczych w 2020 roku to 29,3 mld dolarów – to więcej niż zakładany zysk netto dla roku obecnego – spodziewane do osiągnięcia 25,9 mld dol. (w grudniu 2018 prognozowano zysk netto dla 2019 roku na poziomie 28 mld dolarów; prognozę tę skorygowano w czerwcu tego roku).
Wskaźniki wzrostu dla 2020
IATA wyróżniła kilka znaczących danych dla lotnictwa w 2020 roku. Przede wszystkim zrzeszenie spodziewa się 6-procentowego wzrostu zainwestowanego wcześniej kapitału – tutaj IATA oczekuje wyniku lepszego niż w roku ubiegłym (5,7 proc. w 2019 roku). Koszty operacyjne mają wzrosnąć do 823 mld dolarów w porównaniu z 796 mld dol. w ubiegłym roku. Spodziewany za 2020 rok dochód linii lotniczych to 872 mld dol. – o 4 proc. wyższy niż prognozowane dla 2019 roku 838 mld dol.
Zrzeszenie spodziewa się również, że liczba wszystkich pasażerów linii lotniczych przekroczy w 2020 roku 4,72 mld – i będzie to o 4 proc. więcej niż prognozowane dla roku obecnego 4,54 mld podróżnych na pokładach samolotów światowych przewoźników. Zysk netto na jednego pasażera w nadchodzącym roku ma wynieść 6,20 dolara w stosunku do 5,42 dol. prognozowane na ten rok.
Jest nadzieja także dla cargo – przewozy towarowe są bowiem na minusie od roku 2018, po raz pierwszy od sześciu lat. IATA przewiduje, że w 2020 roku ten sektor czekają wzrosty, a cargo lotnicze ma przetransportować 62,4 mln ton, co stanowi 2-procentowy wzrost w porównaniu do 61,2 mln ton przewiezionych w 2019 roku. Wciąż jednak jest to wynik słabszy od tego, które cargo osiągnęło w roku 2018, kiedy rozpoczęły się spadki w tym sektorze. Tegoroczna ilość przetransportowanego towaru jest wynikiem najsłabszym od trzech lat.
Trudny rok 2019
W czasie konferencji wielokrotnie podkreślano, że 2019 rok okazał się dla lotnictwa trudny, ale kolejny ma przynieść większą stabilność. – Spowalniający wzrost ekonomiczny, wojny handlowe, napięcie na tle geopolitycznym oraz niepewność Brexitu i tego, jak wpłynie na europejski rynek lotniczy – to wszystko spowodowało, że otoczenie biznesowe w 2019 roku stało się trudniejsze, niż mogliśmy to sobie wyobrazić. Mimo to przemysł wypracował 11. rok z rzędu na plusie poprzez restrukturyzacje oraz cięcie kosztów i wypłacanie dywidendy – tłumaczył Alexandre de Juniac, prezes IATA.
Jak dodał, jeśli 2019 to dotknięcie dna, tak prognozy dla awiacji w 2020 roku przedstawiają się korzystniej. – Pytanie, jak rozwinie się przepustowość, zwłaszcza gdy – czego oczekujemy – do służby powrócą Boeingi 737 MAX i rozpoczną się spóźnione dostawy tych samolotów – podsumował największe zagrożenia nadchodzącego roku de Juniac.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.