Airbus A380 linii Hi Fly zadebiutował w poniedziałek (6 sierpnia) w swoim pierwszym komercyjnym locie z pasażerami. Maszyna wykona kilka rejsów ACMI dla Norwegiana, na najbardziej ruchliwej trasie świata pomiędzy Londynem a Nowym Jorkiem. Pierwszy A380 dla Hi Fly to SuperJumbo o rejestracji 9H-MIP. Ma niecałe 12 lat, a jego poprzednim użytkownikiem były linie Singapore Airlines (9V-SKC).
Nowa era dwupokładowego Airbusa
Hi Fly, portugalska linia z flotą airbusów, stała się pierwszym operatorem używanego A380 (z tzw. second hand market). To ruch, który wyznacza początek nowej ery programu A380 i pokazuje, że Airbus nieustannie angażuje się w ulubiony przez pasażerów dwupokładowy samolot pasażerski.
Program A380 jest dość młody, bo pierwszy samolot wszedł do służby w październiku 2007 roku. Dlatego odejście z Singapore pierwszego SuperJumbo było nie lada wyzwaniem dla jego leasingodawcy, który szukał wsparcia w Airbusie w znalezieniu nowego użytkownika.
– Od początku wiedzieliśmy, że trzeba pomóc zbudować rynek używanych samolotów A380. Uważamy, że jest to świetna okazja, aby pokazać, co może osiągnąć ten samolot. Niektóre linie lotnicze, które wahają się przed zakupem tej maszyny, mogą obecnie wypróbować A380 i zobaczyć jakie korzyści do ich floty może on wnieść, a to z kolei może pomóc w stworzeniu nowych tras i poszerzeniu bazy rynkowej – powiedziała Catherine Bras, liderka w dziedzinie rozwoju biznesu Airbusa A380.
Umowy leasingowe
Po rozmowach z wynajmującym i potencjalnymi klientami doszło do porozumienia z Hi Fly, specjalistą od wynajmu samolotów na zasadzie "wet-lease", czyli wraz z załogą, znanym także w branży lotniczej pod określeniem ACMI. Firma wynajmuje samoloty i załogę dla linii lotniczych lub innych podmiotów, które np. muszą zastąpić uziemiony samolot lub potrzebują dodatkowej i krótkoterminowej przepustowości, aby zaspokoić duże potoki pasażerskie.
– Cieszymy się z pojawienia się Airbusa A380 w naszej flocie i jesteśmy niezmiernie zadowoleni z dotychczasowej reakcji rynku na nową opcję w naszej ofercie produktów ACMI. Samolot, mimo swoich rozmiarów, jest bardzo ekonomiczny, a także, co najważniejsze dla pasażerów i załogi, bardzo komfortowy – powiedział Paulo Mirpuri, prezes i dyrektor generalny Hi Fly.
Samolot posiada konfigurację pokładu dla 471 pasażerów w trzech klasach podróży: 12 w klasie pierwszej, 60 w klasie biznes oraz 399 w klasie ekonomicznej. Złośliwi doszukiwali się dużych kosztów rekonfiguracji pokładu, jednak Hi Fly zdementował te pogłoski, twierdząc, że chce mieć samolot, który sprosta wypożyczeniu przez każdego przewoźnika, stąd decyzja o pozostawieniu klasy pierwszej i biznes.
Zapewnienie sprawnego wejścia do serwisu
– Hi Fly jest bardzo dobrym współpracownikiem i operatorem floty składającej się tylko z samolotów marki Airbus. Dlatego my zapewniliśmy im niezbędne wsparcie w celu ułatwienia bezproblemowego wprowadzenia do eksploatacji pierwszego A380. Ten pakiet obejmuje między innymi usługi terenowe na miejscu w bazie przewoźnika, a także usługi w zakresie szkoleń załóg oraz oferty komponentów i usług technicznych – powiedziała Valerie Manning, szefowa działu obsługi klienta w Airbusie.
Oferta firmy Airbus obejmuje pełne rozwiązania "pod klucz" i wybór dań à la carte, według Manning, dzięki czemu firma jest w stanie opracować indywidualne pakiety dla używanych operatorów A380, podobnie jak w przypadku innych samolotów Airbusa, biorąc pod uwagę nasze doświadczenie w aktywnym drugim sektorze używanych samolotów.
Flota Hi Fly oraz Hi Fly Malta składa się z 16 airbusów: jednego A321, trzech A330-200, jednego A330-300, ośmiu A340-300, dwóch A340-500 oraz jednego A380.
Airbus A380 – to już ponad 250 mln pasażerów
Airbus i jego pasja do awiacji oraz wizja podróży lotniczych nadal koncentrują się wokół modelu A380, który bardziej niż kiedykolwiek spełnia zmieniające się oczekiwania pasażerów oraz dopasowuje się do ewoluujących trendów w ruchu lotniczym, a jednocześnie generuje znaczące przychody dla jego użytkowników. Niezrównana przestrzeń w kabinie, jaką oferuje A380, pozwala operatorom na wybranie konfiguracji kabiny spełniającej potrzeby określonych tras oraz oczekiwania pasażerów.
– Wiele linii włącza na przykład do swojej oferty klasę ekonomiczną premium (Premium Economy), oferującą typowy dla klasy ekonomicznej układ foteli, generującą większe przychody przy zachowaniu tej samej liczby pasażerów. W efekcie linie lotnicze mogą zwiększyć średni dochód na jednego pasażera i wygenerować dodatkowe przychody w wysokości ok. 13 mln dolarów rocznie na każdy samolot A380 – powiedział Frank Vermeire, szef marketingu A380 w firmie Airbus. A380 w liczbach: • 331 zamówień od 17 klientów, w tym 1 firmy leasingowej, co stanowi 90 proc. udział w rynku bardzo dużych samolotów (Very Large Aircraft – VLA), • 228 samolotów dostarczonych 14 liniom lotniczym od października 2007 r., • Samoloty A380 znajdujące się w służbie obsługują 120 tras do 60 miast na świecie. • Flota A380 wykonuje obecnie 300 lotów dziennie, przewożąc prawie 4 mln pasażerów miesięcznie, • A380 startuje lub ląduje co 2 minuty, • 40 proc. przewozów A380 przypada na trasy z, do lub w obrębie Azji-Pacyfiku, a 15 proc. na azjatyckie połączenia regionalne, • Potencjał rynku VLA szacowany jest na ok. 1500 samolotów (Airbus zamierza dostarczyć ok. 50 proc.), • A380 sprawdził się już doskonale na 240 małych i dużych lotniskach na całym świecie; na 60 z nich A380 korzysta z istniejącej infrastruktury lotniskowej, gwarantując krótki postój, • Pierwszy lot A380 odbył się 27 kwietnia 2005 r. w Tuluzie; A380 rozpoczął loty komercyjne w barwach Singapore Airlines w październiku 2007 r.
Linie lotnicze użytkujące A380 według liczby maszyn we flocie (stan na koniec lipca 2018): • Emirates – 104 + 58 zamówionych • Singapore Airlines – 19 + dwa zamówione oraz jedna opcja • Lufthansa – 14 + dwie opcje • British Airways – 12 + siedem opcji • Qantas – 12 • Etihad Airways – 10 + pięć opcji • Qatar Airways – 10 + trzy opcje • Air France – 10 • Korean Air – 10 • Asiana Airlines – 6 + dwie opcje • Malaysia Airlines – 6 • Thai Airways – 6 • China Southern – 5 • Hi Fly – 1
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.