Partner serwisu
Biznes i przemysł

Dekarbonizacja europejskiego lotnictwa to koszt 800 mld euro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Dekarbonizacja europejskiego lotnictwa to koszt 800 mld euro
fot. Piotr Bożyk
Europejskie lotnictwo stoi w obliczu narastającej presji na bycie neutralną pod względem środowiskowym. Aby osiągnąć do 2050 r. zerową emisję netto dwutlenku węgla euro i ograniczyć zmiany klimatu branża lotnicza musi ponieść dodatkowe koszty o wartości ponad 800 miliardów euro. Przedstawiciele unijnych przewoźników i portów lotniczych podkreślają, że bez wsparcia finansowego osiągnięcie założonego celu jestniemożliwe.

Branża lotnicza zobowiązała się do osiągnięcia zerowej emisji netto dwutlenku węgla poprzez implementację nowych technologii, w szczególności alternatywnych paliw pochodzenia niekopalnego, a także kompensację emisji dwutlenku węgla oraz używanie do realizacji lotów wydajniejszych samolotów, które wyposażone są w spalające mniej paliwa silniki. Aby zmniejszyć ślad węglowy przedstawiciele unijnego cywilnego lotnictwa jednogłośnie stwierdzili, że poprawie musi ulec także zarządzanie ruchem lotniczym, a w szczególności ostatecznie wprowadzone musi zostać unijne jednolite niebo.

Osiągnięcie zerowej emisji trujących zanieczyszczeń wymagałoby „znacznych dodatkowych wysiłków w porównaniu ze zwykłym biznesem” i kosztowałoby 820 mld euro w okresie 32 lat, licząc od 2018 do 2050 roku, zgodnie z raportem grupy badawcze SEO Amsterdam Economics i Royal Netherlands Aerospace Centre, który powstał na zlecenie stowarzyszenia Airlines for Europe (A4E) i organizacji zrzeszającą europejskie porty lotnicze, ACI Europe.

Raport wskazuje, że zdecydowanie największy wydatek, 441 miliardów euro, zostanie przeznaczony na zakup „czystych paliw”, które nie są wytwarzane z paliw kopalnych, ale z surowców, takich jak tłuszcz zwierzęcy, olej kuchenny lub odpady z gospodarstw domowych. Zrównoważone paliwa lotnicze (SAF) mogą zmniejszyć całkowitą emisję CO2 pochodzącą z lotów samolotów o około 70 proc, ale są droższe niż tradycyjne paliwo do silników odrzutowych. Dodatkowo, co jest warte podkreślenia, SAF wciąż jest produkowany w bardzo ograniczonych ilościach. Gdyby unijni regulatorzy stworzyli legislację, która nakazuje używanie od tak większej ilości ekopaliwa, branża lotnicza stanęłaby, gdyż popyt przewyższałby podaż, a rynek nie byłby w stanie dostarczyć potrzebnej ilości paliwa.

W raporcie stwierdzono, że firmy lotnicze, w tym linie lotnicze i lotniska, nie są w stanie samodzielnie sfinansować transformacji klimatycznej, częściowo dlatego, że w przeszłości branża przez długi czas walczyła o stałą rentowność. – „Ponieważ [zyski, do red.] ze względu na wysoki poziom konkurencji i ostatnie kryzysy są na historycznie niskim poziomie, oczekuje się, że zdolność absorpcyjna sektora, w szczególności europejskich linii lotniczych i hubów, będzie niska” – można przeczytać w raporcie.

Branża w ostatnich latach, aby przyciągnąć kapitał prywatny, starała się uzyskać wsparcie ze strony europejskich decydentów. Zarządzający europejskimi liniami lotniczymi zgłosili w lutym do Komisji Europejskiej postulat, aby sklasyfikować zakup nowszych i bardziej wydajnych samolotów, które są napędzane silnikami odrzutowymi spalającymi konwencjonalne paliwo, jako ekologiczne inwestycje, zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi finansowania neutralnych pod względem środowiskowym inwestycji.

Organizacje ekologiczne jednogłośnie stwierdziły, że zgoda unijnych prawodawców na zakwalifikowanie zakupu nowych samolotów jako ekologicznych inwestycji, byłby „wielkim aktem greenwashingu”, ponieważ zanieczyszczające środowisko samoloty zostałyby uznane zrównoważone ekologicznie. – „Raport pokazuje, że Europa będzie potrzebować stabilnego i przewidywalnego środowiska inwestycyjnego oraz spójnych ram politycznych, aby zapewnić europejskiemu lotnictwu dostęp do niezbędnego kapitału” – oświadczyło stowarzyszenie Airlines for Europe, zleceniodawcy sporządzonego raportu.

Oddzielna analiza przeprowadzona w tym miesiącu przez agencję ratingową S&P Global wykazała, że samoloty „nie mają obecnie opłacalnej alternatywy dla paliw kopalnych”. Autorzy analizy wskazali, że regulacje środowiskowe, w tym unijne podatki od emisji dwutlenku węgla, mogą „zachęcać do innowacji”, ale inwestycje w niskoemisyjne i bezemisyjne źródła energii „są kosztowne, a tym samym ryzykowne, zwłaszcza biorąc pod uwagę długi czas realizacji inwestycji”. Z tego powodu tak mało linii decyduje się zainwestować zarobione pieniądze w nowe technologie. Agencja ratingowa zauważyła, że prowadzone przez producentów samolotów: Airbusa i Boeinga prace nad nowymi, zeroemisyjnymi samolotami są w dalszym ciągu na etapie projektowania, a zanim takie statki powietrzne zostaną certyfikowane i dopuszczone do lotów pasażerskich minie bardzo długi okres.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Biznes i przemysł

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Piotr Bożyk 06 października 2024

MSC Air Cargo odebrały pierwszego własnego B777F

Biznes i przemysł

MSC Air Cargo odebrały pierwszego własnego B777F

Piotr Bożyk 06 października 2024

A380 Emirates wróci do Pragi

Pasażer i linie lotnicze

A380 Emirates wróci do Pragi

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Zobacz również:

Miliony euro na uprawnienia do emisji. Duży wzrost cen lotów z Polski?

Prawo i polityka

Miliony euro na uprawnienia do emisji. Duży wzrost cen lotów z Polski?

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2024

Airbus i ACI World zacieśniają współpracę na rzecz dekarbonizacji

Biznes i przemysł

Air France: Skok na kasę? Wysokie ceny offsetu SAF-u

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Biznes i przemysł

Czechy niebawem podpiszą kontrakt na dwa embraery KC-390

Piotr Bożyk 06 października 2024

MSC Air Cargo odebrały pierwszego własnego B777F

Biznes i przemysł

MSC Air Cargo odebrały pierwszego własnego B777F

Piotr Bożyk 06 października 2024

A380 Emirates wróci do Pragi

Pasażer i linie lotnicze

A380 Emirates wróci do Pragi

Mateusz Kieruzal 03 października 2024

Zobacz również:

Miliony euro na uprawnienia do emisji. Duży wzrost cen lotów z Polski?

Prawo i polityka

Miliony euro na uprawnienia do emisji. Duży wzrost cen lotów z Polski?

Mateusz Kieruzal 04 sierpnia 2024

Airbus i ACI World zacieśniają współpracę na rzecz dekarbonizacji

Biznes i przemysł

Air France: Skok na kasę? Wysokie ceny offsetu SAF-u

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5