Delta Air Lines zainwestuje 1,9 mld dolarów amerykańskich w LATAM Airlines Group, co stanowi 20 proc. udziałów w grupie linii lotniczych z siedzibą w Chile. Poprzez partnerstwo Delta i LATAM będą obsługiwać razem 435 miast na całym świecie.
Miliardowe inwestycje
Zakup 20 proc. udziałów LATAM będzie kosztować Deltę dokładnie 1,95 mld dolarów amerykańskich. W ramach umowy Delta kupi cztery airbusy A350 od LATAM oraz przejmie zobowiązanie LATAM do zakupu 10 dodatkowych A350, które będą dostarczone w latach 2020-2025.
– To nowe partnerstwo z LATAM połączy nasze wiodące światowe marki, co pozwoli nam zapewnić najlepszą obsługę i niezawodność podróżującym do i z obu Ameryk. Nasi pracownicy, pasażerowie, właściciele i społeczności lokalne skorzystają z tej ekscytującej inwestycji w przyszłościowy rozwój – powiedział Ed Bastian, prezes linii Delta.
Delta uzyska mandaty w zarządzie LATAM i zainwestuje dodatkowe 350 milionów dolarów w nowe partnerstwo. Pieniądze te mają sfinansować wyjście z sojuszu Oneworld oraz integrację z Deltą. Po ogłoszeniu decyzji akcje Delty wzrosły o 0,81 proc. a cena za jedną akcję, na koniec ubiegłego tygodnia, zamknęła się na poziomie 58,78 dolarów. Nowe partnerstwo strategiczne podlega sprawdzeniu oraz wszystkim wymaganym zatwierdzeniom rządowym i regulacyjnym, w tym zgodą urzędu antymonopolowego. American niezadowolony
Niedługo po ogłoszeniu nowego partnerstwa przez Deltę, American Airlines opublikowały oświadczenie dot. tej transakcji. Warto tutaj dodać, że American Airlines i LATAM ubiegali się o współpracę na zasadzie joint venture. W maju pojawiły się pierwsze kłopoty po decyzji chilijskiego sądu, a obie linie ostatecznie wycofały się z wniosku współpracy w sierpniu br.
– Rozumiemy decyzję LATAM dotyczącą współpracy z innym amerykańskim przewoźnikiem, która nie jest obciążona niedawnym negatywnym orzeczeniem chilijskiego Sądu Najwyższego, co znacznie zmniejszyłoby korzyści naszego partnerstwa w ramach potencjalnego wspólnego porozumienia biznesowego. Oczekujemy, że ta zmiana partnerstwa nie będzie miała znaczącego wpływu finansowego na American Airlines, ponieważ obecne relacje przyniosły linii około 20 mln dolarów dodatkowych przychodów – możemy przeczytać w komunikacie American Airlines.
LATAM opuści sojusz Oneworld
LATAM Airlines Group poinformowała, że planuje opuścić sojusz Oneworld. Decyzja LATAM o opuszczeniu Oneworld następuje po tym, jak Delta Air Lines ogłosiła, że zainwestuje w LATAM i zakupi 20 proc. udziałów w firmie. LATAM, wtedy jeszcze LAN Chile, został członkiem sojuszu Oneworld w 1999 r. W ciągu 20 lat członkostwa do Oneworld dołączyli inni przewoźnicy z Argentyny, Brazylii, Kolumbii, Ekwadoru i Peru.
W oświadczeniu sojusz potwierdził, że otrzymał od LATAM informację o swojej decyzji opuszczenia Oneworld oraz o partnerstwie z linią lotniczą niebędącą członkiem tego sojuszu. Wszystko następuje we właściwym czasie i zgodnie z formalnymi wymogami umownymi.
– Jesteśmy rozczarowani, ale szanujemy ich decyzję i życzymy im powodzenia. Byli cenionym i długoterminowym członkiem sojuszu. Jednak Oneworld pozostaje silną koalicją wysokiej jakości linii lotniczych. Nastąpił znaczny postęp w pogłębianiu relacji między liniami lotniczymi będącymi członkami o czym świadczy niedawna zgoda organów na joint venture American Airlines i Qantas – podsumował sojusz w swoim najnowszym oświadczeniu. Informacyjnie o LATAM Group
LATAM Group, która zrzesza ośmiu przewoźników, powstała w 2012 r. z połączenia linii LAN (Chile) i TAM (Brazylia). Utworzona wtedy spółka LATAM posiada obecnie ok. 50 proc. udział w rynku lotniczym w Ameryce Łacińskiej. LAN i TAM funkcjonowały do 2012 r. pod osobnymi markami, ale po połączeniu utrzymały swoje dwie główne bazy odpowiednio w Santiago de Chile i Sao Paulo. Połączenie linii przyniosło w ostatnich 6 latach oszczędności w wysokości ponad 950 mln dolarów amerykańskich. Po połączeniu się z LAN-em linia TAM opuściła Star Alliance i wstąpiła w 2014 r. do aliansu Oneworld.
LATAM zatrudnia obecnie nieco ponad 52 tys. pracowników, a pasażerowie mogą podróżować na pokładach samolotów całej grupy do 155 miast w 22 krajach. Siatka połączeń cargo LATAM-u obejmuje aż 169 miast w 27 państwach. Obecnie flota całej grupy LATAM składa się z 327 samolotów. We flocie LATAM Airlines Chile znajduje się 136 maszyn, natomiast we flotach linii zależnych (LATAM Argentina, LATAM Brasil, LATAM Ecuador, LATAM Peru, LATAM Cargo Brasil, LATAM Cargo Chile, LATAM Cargo Colombia) jest 191 samolotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.