Partner serwisu
Biznes i przemysł

Departament Stanu USA zatwierdził sprzedaż Polsce 96 śmigłowców AH-64E Apache

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Departament Stanu zatwierdził sprzedaż Polsce 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache dla Wojska Polskiego. Wicepremier Mariusz Błaszczak potwierdził ostatnio temat ich zakupu. Według zapowiedzi szefa MON-u, najlepsze śmigłowce uderzeniowe na świecie, trafią do lotników wojsk lądowych i będą współpracować z czołgami Abrams z 18 Dywizji Zmechanizowanej.

Departament Stanu wyraził zgodę na sprzedaż Polsce 96 śmigłowców AH-64E Apache, za maksymalną cenę 12 miliardów dolarów netto. Jeżeli zakup takiej ilości dojdzie do skutku, Polska będzie największym operatorem AH-64 po Stanach Zjednoczonych. Zgodnie z ustaleniami z sekretarzem obrony L. Austinem, do czasu zakończenia procedur i dostarczenia do Polski zakupionych śmigłowców, armia USA udostępni Polsce śmigłowce Apache z własnych zasobów. Mowa tutaj najpewniej o starszym wariancie AH-64D, który to jest obecnie modernizowany do standardu AH-64E. Zamiar zakupu 96 helikopterów Apache wyraził MON w ubiegłym roku.


Z dostępnych informacji można się dowiedzieć, że strona amerykańska wyraziła zgodę na zakup między innymi:

  • 37 radarów AN/APG-78 Longbow;
  • 96 interferometrów AN/APR-48B MRFI 2;
  • 1844 pociski przeciwpancerne AGM-144R2 Hellfire;
  • 460 pocisków przeciwpancernych AGM-179A JAGM;
  • 508 pocisków powietrze-powietrze FIM-92K Stinger.

Jak podkreśla producent wartość pakietu wskazana w notyfikacji Kongresu jest kwotą maksymalną i obejmuje koszt zakupu śmigłowców, ich początkowe utrzymanie, szkolenia, wsparcie amerykańskiego programu Foreign Military Sales oraz wszystkich elementów, których dany kraj może potrzebować, dzięki czemu Agencja Bezpieczeństwa i Współpracy Obronnej (DSCA) nie musi zwracać się do Kongresu USA o dodatkowe zgody.

AH-64E

Ogólnie AH-64 Apache to najbardziej zaawansowany i wszechstronny śmigłowiec szturmowy na świecie, zapewniający Polsce pełną interoperacyjność z armią amerykańską i państwami NATO. Jest to jedyna maszyna wyposażona w radar do wykrywania celów, oferująca także szereg innych unikalnych i wyróżniających ją możliwości, które zapewniają niezrównaną skuteczność i przeżywalność na polu walki.

Jak podkreśla Wojsko Polskie, śmigłowce AH-64E Apache w najnowszej wersji Guardian są to maszyny, które nie tylko w pełni wpisują się w wymagania Sił Zbrojnych RP, ale znalazły również uznanie u szerokiego grona odbiorców poza Stanami Zjednoczonymi. Są jedynymi dostępnymi obecnie maszynami produkcji zachodniej wyposażonymi w zaawansowany radar kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow. Jest to również konstrukcja o dużym potencjale modernizacyjnym, która jeszcze przez dekady będzie stanowiła dominującą platformę w siłach zbrojnych o najwyższych potencjałach. Przykładem efektywnego rozwoju śmigłowca jest nie tylko wzrost jego funkcjonalności względem wersji AH-64D APACHE Longbow, m.in. poprzez możliwość sterowania rojem dronów przez załogę oraz współpracę z większymi bezzałogowymi systemami powietrznymi, ale również obniżenie o 25 proc. kosztów eksploatacji.

Śmigłowce te posiadają również większy udźwig oraz zintegrowane uzbrojenie pokładowe o większej sile rażenia (w postaci jednolufowego działka kalibru 30 mm) niż większość konkurencyjnych rozwiązań tego typu. Śmigłowce będą współdziałały z najnowszą wersją czołgów Abrams oraz będą wkomponowane w całość systemu rażenia polskich Sił Zbrojnych. Śmigłowce posiadają również szeroki wachlarz zintegrowanego uzbrojenia zapewniającego wysokie zdolności w zakresie rażenia celów naziemnych, w tym opancerzonych, ale także możliwość zwalczania platform powietrznych, takich jak np. bezzałogowe systemy powietrzne.

Do użytkowników śmigłowców AH-64E należą Wielka Brytania, Korea Południowa i Tajwan, czyli kraje uwzględniające potrzebę uzyskania jak najwyższego poziomu interoperacyjności z Armią Stanów Zjednoczonych, która jest największym użytkownikiem tych śmigłowców na świecie. Maszyny są również wykorzystywane przez Indie, Indonezję, Egipt, Maroko, Arabię Saudyjską i Zjednoczone Emiraty Arabskie, a w ostatnim czasie znalazły uznanie również w Australii. Najnowszą wersję śmigłowca zamówił również Katar, a starsze wersje są wykorzystywane przez Grecję, Holandię, Japonię, Izrael, Kuwejt i Singapur.

Program KRUK

Program modernizacyjny "Kruk", uznany za pilny jeszcze w 2014 roku tuż po rosyjskiej inwazji na Krym i starciach o Donbas na wschodzie Ukrainy, wrócił na listę priorytetowych inwestycji Sił Zbrojnych RP. To wtedy, jeszcze za rządów poprzedniej koalicji rządzącej (PO-PSL), ogłoszono ekspresowe pozyskanie 32 śmigłowców szturmowych. Potem, gdy władzę przejęła obecna partia, a sytuacja na Wschodzie się ustabilizowała, MON zawiesił realizację kosztownego programu.

W ubiegłym roku program Kruk powrócił do łask w wyniku doświadczeń z wojny na Ukrainie. Eksperci są zgodni: wyposażenie narodowego arsenału w nowoczesne śmigłowce uderzeniowe, to dziś niezwykle pilne zadanie. Polska musi zastąpić wysłużone Mi-24 produkcji rosyjskiej, których w naszych wojskach lądowych pozostało już tylko niespełna 30.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

Biznes i przemysł

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

inf. pras. 16 listopada 2023

Ethiopian zamawia kolejne boeingi B737 MAX i B787

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Zobacz również:

Blisko 100 samolotów i śmigłowców w defiladzie lotniczej (zdjęcia)

Prawo i polityka

Blisko 100 samolotów i śmigłowców w defiladzie lotniczej (zdjęcia)

Piotr Bożyk 15 sierpnia 2023

32 śmigłowce AW149 wzmocnią Wojsko Polskie

Biznes i przemysł

32 śmigłowce AW149 wzmocnią Wojsko Polskie

Redakcja/inf. pras. 01 lipca 2022

ILS na polskich lotniskach wojskowych

Infrastruktura i lotniska

ILS na polskich lotniskach wojskowych

Redakcja 06 marca 2019

Pozostałe z wątku:

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

Biznes i przemysł

Emirates zamówiły kolejnych 15 airbusów A350-900

inf. pras. 16 listopada 2023

Ethiopian zamawia kolejne boeingi B737 MAX i B787

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Biznes i przemysł

Enter Air pozyska kolejne B737 MAX

Mateusz Kieruzal 16 listopada 2023

Zobacz również:

Blisko 100 samolotów i śmigłowców w defiladzie lotniczej (zdjęcia)

Prawo i polityka

Blisko 100 samolotów i śmigłowców w defiladzie lotniczej (zdjęcia)

Piotr Bożyk 15 sierpnia 2023

32 śmigłowce AW149 wzmocnią Wojsko Polskie

Biznes i przemysł

32 śmigłowce AW149 wzmocnią Wojsko Polskie

Redakcja/inf. pras. 01 lipca 2022

ILS na polskich lotniskach wojskowych

Infrastruktura i lotniska

ILS na polskich lotniskach wojskowych

Redakcja 06 marca 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5