Nawet do 50 mln podróżnych może przejść przez polskie porty lotnicze do końca tego roku. Byłby to wzrost o 10,5 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym – wynika z tegorocznego raportu dotyczącego lotnictwa w Polsce i na świecie: „Prognozy dla rynku lotniczego 2019”, autorstwa PwC.
Z danych zebranych w raporcie PwC wynika, że ruch pasażerski na świecie w perspektywie najbliższych 20 lat będzie rozwijał się szybciej niż gospodarka światowa, osiągając wzrost na poziomie 4,4 proc. średniorocznie. Prognoza dla światowego rynku lotniczego, podobnie jak w zeszłym roku, jest bardzo optymistyczna pod kątem wzrostu: IATA przewiduje dwukrotny wzrost liczby pasażerów.
Liderami wzrostu w tym okresie będą rynki rozwijające się, głównie blisko- i dalekowschodnie, gdzie średnioroczny wzrost wyniesie 5,9 proc. dla Bliskiego Wschodu oraz 5,5 proc. dla Azji i Pacyfiku. W tym czasie rynek europejski zanotuje niższe tempo rozwoju niż globalnie, ze względu na mniejszą dynamikę PKB, która wyniesie 1,8 proc. średniorocznie względem światowego wzrostu na poziomie 2,9 proc.
Liderami wzrostu pozostają rynki indyjski i chiński, dla których liczba pasażerów rynku wewnętrznego w ciągu 20 najbliższych lat może wzrosnąć kolejno pięcio- i trzykrotnie. Kraje te będą głównym generatorem wzrostu w następnych dwóch dekadach. Z Europy najczęściej będziemy podróżować na Bliski Wschód i do Wspólnoty Niepodległych Państw. Stary Kontynent wciąż posiada około 35 proc. udziału światowego.
Polski rynek ma potencjał
Eksperci PwC podkreślają, że polski rynek lotniczy ma jeden z najwyższych potencjałów wzrostu w całej Europie. – W poprzednim roku liczba pasażerów w polskich portach lotniczych wzrosła aż o 15 proc. i przekroczyła 45 mln. Ze względu na prognozowane spowolnienie gospodarcze ten rok będzie nieco inny, ale w porównaniu z innymi rynkami Polska nadal będzie mogła pochwalić się dwucyfrowym wzrostem, który wyniesie ok. 10,5 proc., co oznaczałoby, że pokonamy kolejną granicę, tj. 50 mln osób obsłużonych na polskich lotniskach w ciągu 12 miesięcy – mówi Michał Mazur, partner PwC, lider zespołu ds. transportu i logistyki.
W 2018 roku duże wzrosty zanotowała większość lotnisk regionalnych, z czego największy – port lotniczy Poznań-Ławica, w którym liczba pasażerów wzrosła o 34 proc. Warszawskie lotnisko Okęcie w minionym orku urosło o 13 proc., zbliżając się niemal do 18 mln obsłużonych pasażerów lotniczych.
Jak wynika z analizy PwC, polski rynek lotniczy wciąż jest mocno skoncentrowany pod względem udziałów poszczególnych przewoźników. Aż 77 proc. zajmują trzy linie lotnicze: Ryanair, LOT i Wizz Air. – Między innymi dzięki ekspansywnej polityce w minionym roku PLL LOT zdobył sporą część rynku, tym samym zbliżając się pod względem liczby pasażerów do dotychczasowego lidera, czyli Ryanair. LOT odważnie wychodzi poza granice Polski, rozbudowując połączenia długo- i krótkoterminowe – mówi Grzegorz Urban, dyrektor w zespole ds. transportu i logistyki PwC.
Centralny Port Komunikacyjny
Zdaniem ekspertów PwC w Polsce jest przestrzeń dla dużego hubu lotniczego. W regionie są trzy duże centra-huby lotnicze: Frankfurt, Moskwa oraz niedawno otwarty Stambuł. Eksperci uważają, że hub w Warszawie dobrze wpisuje się w przestrzeń, a 45 mln to liczba pasażerów, która bez problemu powinna się pojawić. Ich zdaniem opowieści o tym, że port będzie stał pusty, raczej nie są zagrożeniem.
Budowa dużego hubu pod Warszawą jest uzasadniona m.in. dynamiką wzrostu rynku oraz ograniczonymi możliwościami, jakimi obecnie dysponują lotniska na Okęciu. Projekt CPK został już uwzględniony w nowej Strategii Rozwoju Transportu i obecnie prowadzone są prace przygotowawcze w celu realizacji inwestycji.
– Na Centralny Port Komunikacyjny musimy patrzeć w znacznie szerszej perspektywie niż tylko ruch lotniczy, i w znacznie dłuższym horyzoncie czasowym. W tym momencie w tej części naszego regionu istnieje pewna nisza. Powstanie CPK uwolni potencjał ruchu lotniczego, stając się jednym z istotnych międzynarodowych hubów komunikacyjnych. Dla sukcesu tego scenariusza niezwykle ważne będzie właściwe zaprojektowanie pozostałych komponentów, tj. transportu kolejowego i drogowego – mówi Agnieszka Gajewska, partner w PwC, lider zespołu ds. finansowania projektów inwestycyjnych oraz sektora publicznego w Europie Środkowo-Wschodniej.
Jak zauważają autorzy raportu, projekty budowy lub rozbudowy infrastruktury lotniskowej o przepustowości powyżej 40 mln pasażerów są już realizowane w innych krajach, m.in. w Turcji czy w Rosji, a także w Niemczech. Zarówno przyszłe lotnisko CPK, jak i nowe lotniska w Stambule oraz rozbudowywane porty w Moskwie i w Monachium, mają na celu zaspokojenie w dużej mierze dynamicznie rosnącego ruchu tranzytowego m.in. ze względu na położenie geograficzne.
Rozwój lotnisk w Stambule i w Moskwie idzie w parze ze strategią wzrostu narodowych przewoźników stawiających m.in. na ruch tranzytowy w swoich macierzystych hubach, co powinno być też czynnikiem sukcesu w przypadku CPK.
Modele biznesowe linii lotniczych
Dane zebrane w raporcie PwC wskazują, że sytuacja finansowa przewoźników lotniczych w Europie pozostaje stabilna niezależnie od wybranego modelu biznesowego. Zarówno przewoźnicy funkcjonujący w modelu tradycyjnym, jak i niskokosztowym, z roku na rok generują coraz wyższe przychody z usług dodatkowych.
– W przychodach linii lotniczych ogółem na świecie usługi dodatkowe zajmują obecnie niecałe 11%, co oznacza, że od 2010 r. podwoiły swój udział. Najbardziej dochodowe są wszelkie opłaty związane z bagażem, stanowią 27 proc. przychodów z usług dodatkowych. Sporą część generują też opłaty takie jak priorytetowe wejście na pokład, a także usługi pokładowe – wylicza Patryk Bednarz, ekspert w zespole ds. transportu i logistyki PwC.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.