Croatia Airlines podpisała dziś (29 listopada) umowę zakupu sześciu airbusów A220-300. Chorwacka linia planuje także wyleasingować dodatkowe dziewięć samolotów A220, co oznacza, że jej cała flota będzie składać się z 15 maszyn tego typu.
Wybór nastąpił po roku rozważań, podczas których Croatia Airlines wybierały model samolotu, który stanie się podstawą floty. Przewoźnik rozważał embraery E-Jet E2, airbusy A220, a nawet boeingi 737 MAX. Airbusy A220 mają się jednak najlepiej wpisywać w potrzeby przewoźnika. O tym, że A220 zastąpią we flocie przewoźnika samoloty poprzedniej generacji, zmniejszając koszty operacyjne, a także poprawiając efektywność środowiskową i konkurencyjność, pisaliśmy w artykule "
Croatia Airlines odmładzają flotę i zamawia sześć A220".
- Podpisanie umowy na zakup samolotów Airbusa, to bardzo szczególny moment dla nas wszystkich w Croatia Airlines. Oznacza początek nowego okresu w lotnictwie, nowego okresu w życiu Croatia Airlines, nowego okresu dla naszych pasażerów i nowego okresu dla turystyki i gospodarki Chorwacji jako całości - powiedziała Jasmin Bajić, dyrektor generalna i prezes zarządu Croatia Airlines.
Airbus i Croatia Airlines współpracują już od ponad 25 lat, kiedy to chorwacka linia po raz pierwszy została operatorem Airbusa. Dziś przewoźnik eksploatuje flotę składającą m.in. z siedmiu wąskokadłubowych samolotów z rodziny A320 (A319 i A320).
- Jesteśmy zachwyceni, że możemy dodać Croatia Airlines jako nowego klienta A220. A220 jest idealnie dopasowany do potrzeb chorwackiego lotnictwa, zapewniając elastyczność operacyjną i wydajność, dzięki czemu linia może realizować swoje ambicje w zakresie połączeń regionalnych i międzynarodowych bez kompromisów w żadnym aspekcie, czy to komfortu pasażerów, czy też ekonomiki podróży i kosztów miejsc - powiedział Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i szef Airbus International.
Obecnie flota Croatia Airlines składa się z 13 samolotów: sześciu DeHavilland Canada Dash 8, pięciu airbusów A319 oraz dwóch A320. Przewoźnik zastąpi je nowymi samolotami A220, które dodatkowo powiększą posiadaną flotę.
Sześć lat od dostawy pierwszego A220
Airbus świętował w lipcu br. dostawę
220. samolotu A220 dokładnie sześć lat po jego wejściu do służby. Jak przekonuje producent przełomowość A220 na rynku małych samolotów wąskokadłubowych podkreśla szybki wzrost. Do tej pory A220 przewiozły na pokładach 70 milionów pasażerów na ponad 800 obsługiwanych trasach.
Do końca listopada br. zamówiono już 788 maszyn A220: 96 A220-100 oraz 692 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 232 samoloty tego typu vdo 16 linii lotniczych: 56 A220-100 oraz 176 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (58), airBaltic (36) oraz Swiss (30).
Rodzina A220
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Od 2020 r. maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrośnie dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększy także maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100, czyli około 833 km (450 nm) więcej niż obecnie. Do 2019 r. podstawowa maksymalna masa do startu (MTOW) wynosiła 60,8 t dla A220-100 i 67,6 t dla A220-300. Dzięki zwiększeniu jej o 2,3 t wynosi ona kolejno 63,1 i 69,9 t.