Cyprus Airways rozpoczynają wcześniej zapowiadane odnawianie swojej floty. Cypryjski przewoźnik powitał w swojej flocie dwa nowe airbusy A220-300, które w najbliższych dniach rozpoczną komercyjne rejsy.
Linia podpisała umowę leasingu pierwszych dwóch A220-300 z Air Lease Corporation (ALC) podczas tegorocznego Paris Air Show. Wspomniane A220 miały być dostarczone do Air Senegal, ale linia na początku tego roku z nich zrezygnowała w związku z problemami z dostępem do części zamiennych dla silników Pratt & Whitney.
Podczas specjalnej ceremonii powitania nowych samolotów w piątek (21 lipca) obecni byli Minister Turystyki Cypru Kostas Koumis, urzędnicy z Ministerstwa Finansów i Transportu oraz akcjonariusze, zarząd i kierownictwo Cyprus Airways.
- Dzisiejszy dostawa oznacza znaczący rozwój w historii Cyprus Airways. Z radością witamy w naszej flocie dwa pierwsze airbusy A220. Od operatora A320 przejście na zaawansowany A220-300 oznacza dla nas niezwykły kamień milowy i nową erę. To kolejny ważny krok w transformacji Cyprus Airways, który ma oferować niezrównane wrażenia z podróży na pokładzie, zwiększać efektywność operacyjną i znacznie zmniejszać wpływ na środowisko – powiedział Paul Sies, dyrektor generalny Cyprus Airways.
Cyprus Airways odebrały dwa samoloty A220-300 o rejestracji 5B-DEA (MSN 55203) oraz 5B-DEB (MSN 55208). Pierwszy z nich został wyprodukowany w grudniu ubiegłego roku, natomiast drugi zjechał z linii montażu końcowego w Mirabel w styczniu br. Maszyny w konfiguracji dwóch klas podróży zabierają na pokład 134 pasażerów: 12 w klasie biznes (2-2) oraz 122 pasażerów w klasie ekonomicznej (3-3). Nowe samoloty wejdą do służby 2 sierpnia na trasie z Larnaki do Dubaju.
Flota linii
Obecnie Cyprus Airways użytkują pięć samolotów: trzy airbusy A320 oraz dwa A220-300. Przewoźnik oczekuje na dostawę 10 airbusów A220-300, które mają zakończyć się około 2028 r. Kolejne dostarczane A220 zastąpią we flocie obecne airbusy A320.
Rodzina A220
Do końca czerwca br. zamówiono już 806 maszyn A220: 93 A220-100 oraz 713 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 275 samolotów tego typu do 16 linii lotniczych: 56 A220-100 oraz 219 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (61), airBaltic (42) oraz Swiss (30).
Rodzina maszyn A220 (dawna CSeries) jest produkowana w dwóch wersjach A220-100 (CS100) i A220-300 (CS300), które zabierają na pokład kolejno od 110/120 do 145/160 pasażerów. A220 został zaprojektowany z myślą o wydajności i łączy on najnowocześniejsze elementy aerodynamiki, zaawansowane materiały kompozytowe i najnowszej generacji silniki turbowentylatorowe Pratt & Whitney, zapewniając co najmniej 20-25 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu do samolotów poprzedniej generacji. Samolot jest również znacznie cichszy i posiada czterokrotnie mniejszy ślad akustyczny. Od 2020 r. maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrosła dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększa także maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100, czyli około 833 km (450 nm) więcej niż obecnie. Do 2019 r. podstawowa maksymalna masa do startu (MTOW) wynosiła 60,8 t dla A220-100 i 67,6 t dla A220-300. Dzięki zwiększeniu jej o 2,3 t wynosi ona kolejno 63,1 i 69,9 t.