Airbus poinformował wczoraj (15 lutego) w Tuluzie, że A321XLR dla pierwszego przewoźnika pojawił się na linii montażu końcowego w grudniu 2023 r. Certyfikacja dla tego typu planowana jest na drugi kwartał 2024 r., a pierwszy samolot w tej wersji ma zostać dostarczony do linii lotniczej z lekkim opóźnieniem, bo dopiero w trzecim kwartale tego roku. Czy trafi on do Aer Lingus?
Podczas ogłoszenia nowej wersji A321neo - A321XLR, Airbus przewidywał, że dostarczy pierwszy samolot tego typu w połowie 2023 r. Jednak pandemia koronawirusa oraz
napotkane problemy zrewidowały te plany ostatecznie do II kw. 2024. Jednak teraz wiemy, że dopiero w III kw. tego roku A321XLR trafi do linii lotniczej, prawdopodobnie do irlandzkiego Aer Lingusa. Choć podczas podsumowania za 2023 r. w Tuluzie przedstawiciele Airbusa nie chcieli potwierdzić tej informacji.
Warto dodać, że na rozpoczęcie dostaw nowych samolotów czeka w sumie 26 klientów, którzy łącznie zamówili 550 samolotów tego typu.
Aer Lingus pierwszym odbiorcą A321XLR?Linie Aer Lingus subtelnie wspomniały pod koniec grudnia 2023 r., że mogą zostać pierwszym użytkownikiem airbusa A321XLR, który ma wypełnić lukę po boeingach z rodziny B757 gdyż ten jest stopniowo wycofywany przez linie lotnicze na całym świecie. Aer Lingus, były operator boeingów B757, od dawna szukał jego następcy, biorąc pod uwagę znaczenie swojej siatki połączeń między Irlandią a Stanami Zjednoczonymi.
Aer Lingus zamówił łącznie sześć airbusów A321XLR w czerwcu 2019 r. Według zapowiedzi będą one wyposażone w dwuklasową konfigurację pokładu: klasę biznes z rozkładanymi fotelami do pozycji leżącej oraz klasę ekonomiczną. Zamówienie było częścią szerszej strategii umożliwiającej Aer Lingusowi rozszerzenie swojej siatki połączeń w Kanadzie i na wschodnim wybrzeżu USA.
Obecnie flota Aer Lingusa składa się z 54 airbusów: 29 A320, czterech A320neo, ośmiu A321LR, trzech A330-200 oraz 10 A330-300. Linia obecnie oczekuje na dostawę 10 airbusów: czterech A320neo oraz sześciu A321XLR.
A321XLR – wąskokadłubowiec na bardzo dalekie trasyNowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas Paris Air Show 2019. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR posiada większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie zostało również przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów.
Do końca stycznia 2024 r. łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 354 maszyn z rodziny A320neo (61 A319neo, 4122 A320neo, 6171 A321neo), to około 61 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Wśród zamówień A321neo, 550 samolotów to A321XLR. Do tej pory Airbus dostarczył 3 189 maszyn z rodziny A320neo: 17 A319neo, 1 911 A320neo oraz 1 261 A321neo.