Partner serwisu
Biznes i przemysł

Dr hab. Kozuba: Lokalizacja lotnisk pomaga działalności cargo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-10-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Dr hab. Kozuba: Lokalizacja lotnisk pomaga działalności cargo
fot. LOT Cargo
– Przemysł lotniczy powinien zapomnieć o pesymizmie, a ważnym czynnikiem determinującym sukces cargo na danym lotnisku jest lokalizacja – ocenił dr hab. Jarosław Kozuba z Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej, podczas debaty poświęconej m.in. rynkowi cargo w czasie pandemii.

Dyskusja była częścią Kongresu Rynku Lotniczego. Dr hab. Kazuba ocenił, że przemysł lotniczy, w tym sektor cargo „powinien zapomnieć o pesymizmie”. Zauważył, że na początku pandemii charakterystyczny był fakt, że rozmowy z prezesami lub dyrektorami firm zaczynały się od opinii bardzo negatywnych.

 – Było podnoszone, że jest niedobrze. Tymczasem dzisiaj ktoś, kto po kilkuletniej przerwie odwiedzi Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice, z którym nasza uczelnia współpracuje, to na pierwszy rzut oka zobaczy ogromne zmiany. Zarówno ten port, jak też firmy, z którymi współpracuje i ośrodki szkolenia, pomimo ogromnego kryzysu, rozwijały się i inwestowały – ocenił.

Kozuba ocenił, że bodaj najważniejszym czynnikiem determinującym sukces cargo na danym lotnisku, jest położenie. – Lokalizacja lotnisk w Warszawie, Katowicach oraz Łodzi sprawia, że działalność cargo jest tam szczególnie rozwinięta. W Katowicach widzą już potrzebę budowy drugiego pasa startowego, trzeba rozwiązać kwestię logistyczną. W przypadku dużego ruchu cargo jeden pas już nie wystarcza – zauważył.

Z opinią o wiodącej roli lokalizacji nie zgodziła się Olga Palec-Furga, country manager w R-Bag Poland. – Czynnikiem wpływającym na sukces branży cargo jest zarządzanie i motywacja osób zarządzających portem, żeby zorganizować cargo z prawdziwego zdarzenia. Lokalizacja tylko pomaga, ale nie jest najważniejszym czynnikiem – ripostowała.

Dr hab. Kazuba pozostawał jednak przy swoim stanowisku. – Dalej uważam, że położenie odgrywa ogromną rolę. Lotnisko Katowice-Pyrzowice obsługuje 2-milioną aglomerację, gdzie jest rozwinięty przemysł, podobna sytuacja panuje w Warszawie. Są to czynniki, które predysponują do sukcesu branży cargo – ocenił.

Czy prawda leży po środku? Przypomnijmy, że Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych i Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (zarządca lotniska w Katowicach) powiedział nam niedawno, że „porty w regionach i przewoźnicy na nich obecni potrafią elastycznie i dynamicznie odpowiadać na potrzeby milionów ludzi”, mając na myśli m.in. branżę cargo. – Lotniska regionalne znakomicie wpłynęły na rozwój usług logistycznych w naszym kraju. Zarówno na północy, jak i szczególnie na południu w oparciu o lotniska regionalne powstały i rosną w siłę punkty węzłowe największych światowych operatorów cargo – ocenił.

Branża cargo cały czas rozwija się właśnie w Katowicach. W sierpniu na trasach towarowych z oraz do wspomnianego portu obsłużono 2 973 tony cargo, o 1286 ton więcej (+76,2%) niż w analogicznym okresie sprzed 12 miesięcy. W sierpniu odnotowano 494 starty i lądowania frachtowców, czyli o 233 więcej (+89,3%) niż w 2020 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Biznes i przemysł

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Rafał Dybiński 17 września 2022

Kloskowski: Nie ma w Gdańsku cargo i nie będzie. Szukam innych przychodów

Biznes i przemysł

Kanada: Opóźnienia w lotniczych dostawach leków na raka

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Biznes i przemysł

Wielkie straty chińskiej wielkiej trójki

Mateusz Kieruzal 05 września 2023

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Prawo i polityka

Chiny przywracają wyjazdy grupowe. Będzie tak jak dawniej?

Tomasz Śniedziewski 11 sierpnia 2023

Koniec pandemii w lotnictwie blisko. Rynki krajowe już lepsze niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Biznes i przemysł

Rynek cargo będzie rósł i zyskają na tym wszyscy, a przede wszystkim LOT

Rafał Dybiński 17 września 2022

Kloskowski: Nie ma w Gdańsku cargo i nie będzie. Szukam innych przychodów

Biznes i przemysł

Kanada: Opóźnienia w lotniczych dostawach leków na raka

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5