Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Drukair potwierdził zakup airbusów A320neo i A321XLR

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Drukair potwierdził zakup airbusów A320neo i A321XLR
Fot. Drukair
Drukair potwierdził z Airbusem zamówienie pięciu nowych samolotów. Jak donosi bhutańska agencja informacyjna Kuensel, umowa została zawarta 13 października br. podczas specjalnej uroczystości w głównej bazie przewoźnika. Do floty linii trafią trzy A320neo oraz dwa A321XLR.

W ceremonii podpisania umowy udział wzięli Yab Dasho Dhondup Gyaltshen, gubernator Królewskiego Urzędu Monetarnego Bhutanu, Dasho Penjore, członek zarządu linii Drukair oraz Thierry Mathou, ambasador Francji w Indiach.


Najnowsza umowa to potwierdzenie listu intencyjnego podpisanego podczas tegorocznego Farnborough Airshow. Zamówienie nowych samolotów ma na celu wymianę starzejącej się floty i rozszerzenie międzynarodowej siatki połączeń. Trzy nowe A320neo zastąpią dwa obecnie użytkowane A319 i będą zbazowane na lotnisku w Paro, natomiast dwa A321XLR mają stacjonować na przyszłym lotnisku Gelephu, ponieważ nie mogą latać z Paro z powodu ograniczeń operacyjnych.

Nowe samoloty będą dostarczane od początku 2030 r. Wybór producenta silników nie został jeszcze ujawniony, ale wszystko wskazuje, że będą to silniki CFM LEAP-1A, które m.in. napędzają jedynego A320neo we flocie.

- Podpisany list intencyjny w Farnborough był kluczowy dla uzyskania najwcześniejszych terminów dostaw, ponieważ opóźnienia mogły przesunąć harmonogram do 2032 r. lub później. Zakup A320neo jest bardzo ważny, ponieważ A319 Drukair, które są w służbie od 19 lat, osiągną 25 lat do 2030 r. Natomiast wprowadzenie samolotów A321XLR pozwoli Drukair na uruchomienie lotów dalekodystansowych z Gelephu do miast w Europie, Japonii i Australii. Jeśli lotnisko nie będzie gotowe przed planowaną datą dostawy nowych samolotów, to mamy możliwość konwersji zamówień A321XLR na kolejne A320neo - powiedział Tandi Wangchuk, prezes linii Drukair.

Nowe lotnisko w Gelephu

Port lotniczy Gelephu, jedno z zaledwie czterech lotnisk w Bhutanie, jest krajowym portem lotniczym położonym u podnóża południowych Himalajów, w pobliżu granicy z Indiami. W sierpniu 2023 r., gdy opracowywanie planu generalnego rozbudowy lotniska Gelephu zbliżało się do końca i rozpoczęły się przygotowania do prac ziemnych, wśród właścicieli gruntów posiadających nieruchomości w proponowanej lokalizacji narastały spekulacje dotyczące gruntów zastępczych i odszkodowań. Nabycie ziemi zostało ostatecznie określone przez rząd, a ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod międzynarodowe lotnisko Gelephu odbyła się 23 grudnia 2023 r. Zdjęcia satelitarne z 1 stycznia br. pokazują, że duży obszar nisko położonych zarośli został oczyszczony pod rozbudowę lotniska.



Rozbudowa lotniska Gelephu jest kluczowym elementem jeszcze większego megaprojektu, nowego miasta, choć niektórzy mieszkańcy obawiają się utraty swoich ziem na rzecz projektu. 15 grudnia 2023 r. Forbes poinformował, że król Jigme Khesar Namgyel Wangchuck ogłosi rozwój nowego „megamiasta” w Gelephu, zwanego Bhutan Mindfulness City, które ma na celu ustanowienie Gelephu centrum turystyki wellness i rozwoju gospodarczego. Nowe lotnisko ma uniknąć notorycznie pojawiających się trudnych warunków operacyjnych w Paro.

Państwo w Himalajach

Bhutan to niewielkie państwo bez dostępu do morza położone na terenie wschodnich Himalajów. Lotnisko w Paro (2 133 m n.p.m.), największe z czterech portów lotniczych (po Yongphulla, Bathpalathang i Gelephu), jest otoczone wysokimi górami. Według informacji bhutańskiego ULC, tylko kilkudziesięciu pilotów na świecie jest certyfikowanych, by tam lądować. Sama procedura lądowania jest możliwa jedynie z widocznością ziemi (VFR) i tylko w ciągu dnia. Warto dodać, że airbusy A319 i A320neo są największymi samolotami, które mogą latać z Paro. Oprócz Drukair lata tam regularnie również linia Bhutan Airlines, która obsługuje rejsy dwoma airbusami A319.

Flota Drukair 

Flota linii składa się z pięciu samolotów: trzech airbusów A319, jednego A320neo oraz jednego ATR-a 42-600. Przewoźnik obecnie oczekuje na dostawę pięciu airbusów: trzech A320neo oraz dwóch A321XLR. Linia posiada także spółkę Druk Air Helicopter Services, która ma w swojej flocie dwa śmigłowce airbus H130 i oczekuje na dostawę kolejnej maszyny tego typu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Biznes i przemysł

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Piotr Bożyk 18 października 2024

Kolejny boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Piotr Bożyk 17 października 2024

LOT. Trzeci embraer E195-E2 zadebiutował na siatce połączeń

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Biznes i przemysł

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Piotr Bożyk 18 października 2024

FIA2024: Drukair z Bhutanu zamawia airbusy A320neo i A321XLR

Biznes i przemysł

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

Pasażer i linie lotnicze

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

Piotr Bożyk 27 października 2019

Pozostałe z wątku:

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Biznes i przemysł

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Piotr Bożyk 18 października 2024

Kolejny boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

Kolejny boeing 737 MAX 8 we flocie PLL LOT

Piotr Bożyk 17 października 2024

LOT. Trzeci embraer E195-E2 zadebiutował na siatce połączeń

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Biznes i przemysł

EASA wydała certyfikat dla A321XLR ze zwiększoną MTOW do 101t

Piotr Bożyk 18 października 2024

FIA2024: Drukair z Bhutanu zamawia airbusy A320neo i A321XLR

Biznes i przemysł

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

Pasażer i linie lotnicze

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

Piotr Bożyk 27 października 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5