Duża ilość pasażerów obsłużonych w drugim kwartale spowodowała, że półroczny ruch na lotnisku w Dubaju osiągnął poziom 27,9 mln pasażerów, czyli zaledwie 1,2 mln podróżnych mniej niż w ciągu całego zeszłego roku. Dubaj osiągnął znakomity wynik pomimo znacznego zmniejszenia przepustowości wynikającego z 45-dniowego zamknięcia północnego pasa startowego w maju-czerwcu w związku z prowadzoną renowacją drogi startowej.
Utrzymując odbicie wzrostu przez dziewiąty kwartał z rzędu od początku pandemii, międzynarodowy port lotniczy w Dubaju odnotował 14,2 miliona pasażerów, którzy skorzystali z lotniska w drugim kwartale br. Jest to wzrost aż o 190,6 proc. rok do roku. W pierwszej połowie roku lotniczy hub obsłużył 27 884 888 pasażerów, co stanowi wzrost o 161,9 proc. w porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku.
Opublikowane wyniki ruchu pasażerskiego stanowią 67,5 proc. ruchu pasażerskiego jaki notowało lotnisko przed pandemią w tym samym okresie w 2019 r. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. na lotnisku odbyło się łącznie 154 993 operacji lotniczych, co stanowi wzrost o 55,9 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2021 r. W dalszym ciągu jest to niej, jeśli porównamy to z wynikami jakie Dubaj notował przed wybuchem pandemii COVID-19. Obecnie ruch lotniskowy wynosi 87 proc. w porównaniu z pierwszą połową 2019 r.
– Ożywienie Dubaju po wpływie globalnej pandemii było spektakularne, a pozycja ta została wzmocniona w 2022 roku, szczególnie w drugim kwartale. Lotniska w Dubaju nie tylko z powodzeniem zarządzały odbudową. Utrzymana została również jakość obsługi klienta. Na początku pandemii wiedzieliśmy, że po dramatycznym spowolnieniu nastąpi równie gwałtowny wzrost, więc byliśmy na to dobrze przygotowani i wykorzystując wszystkie posiadane dane biznesowe, którymi dysponowaliśmy, byliśmy w stanie przewidzieć początek ożywienia. Współpracowaliśmy z naszymi partnerami z całej społeczności lotniskowej, aby być gotowym i przygotowanym do zapewnienia niezmiennie płynnego i łatwego doświadczenia, którego oczekują pasażerowie – powiedział Paul Griffiths, dyrektor generalny Dubai Airports.
Opierając się na dobrej pierwszej połowie roku i prognozie jeszcze lepszej drugiej połowy bieżącego roku, lotnisko planuje obsługiwać średnio 5,6 mln pasażerów miesięcznie. Zarząd Dubai Airports skorygował w górę wynik pasażerów, którzy w trwającym roku skorzystają z usług lotniska w Dubaju. Hub lotniczy ma powitać 62,4 mln podróżnych.
Indie – numer jeden – wśród lotów pasażerskich
Indie pozostały głównym krajem pod względem liczby pasażerów, którzy polecieli na subkontynent indyjski. Przez pierwsze sześć miesięcy z bogatej siatki połączeń na kierunkach indyjskich ruch w pierwszej połowie roku osiągnął cztery miliony pasażerów. Najwięcej pasażerów poleciało na Mumbaju, Delhi oraz Hyderabadu. Arabia Saudyjska z dwoma milionami pasażerów znalazła się na drugim miejscu na liście, a tuż za nią uplasowała się Wielka Brytania, gdzie poleciało 1,9 miliona podróżnych. Inne warte odnotowania miejsca docelowe to Pakistan, gdzie w podróż samolotem udało się 1,7 mln pasażerów i Stany Zjednoczone, do których poleciało 1,4 mln osób.
Najbardziej oblegane loty były do Londynu. Do stolicy Wielkiej Brytanii poleciało 1,3 miliona pasażerów. Stolica Arabii Saudyjskiej – Rijad – była końcową destynacją dla 910 tys. osób. Regularnymi rejsami do, położonego w południowo-zachodnich Indiach, Mumbaju wybrało się 726 tys. chętnych.
Mniej cargo niż rok wcześniej
Port lotniczy w Dubaju obsłużył w drugim kwartale tego roku 390 520 ton frachtu, co daje 910 tys. ton łącznej wielkości ładunków jaka została odprawiona w pierwszych sześciu miesięcy 2022 r. Duży wolumen nie wpłynął na zwiększenie średniej ilości odprawianego cargo, gdyż wynik za pierwsze półrocze oznacza spadek o 18,9 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Na wynik ruchu towarowego za drugi kwartał wpłynęła decyzja o przeniesieniu bazy głównych operatorów frachtu lotniczego na drugie dubajskie lotnisko – Dubai World Central. Ponieważ znaczna część ruchu towarowego w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Dubaju odbywa się poprzez umieszczanie ładunków w lukach samolotów pasażerskich, na całkowitą ilość przewiezionego cargo wpłynęło także zmniejszenie przepustowości lotniska, spowodowane odbywającymi się pracami remontowymi północnego pasa startowego. Od 9 maja do 22 operacje odbywały się tylko przy wykorzystaniu południowej drogi startowej.
Technologia ułatwia życie
Dzięki inwestycjom w najnowszą technologię biometrycznej kontroli paszportowej, Smart Gates, inteligentne bramki przyspieszają proces imigracyjny, a zaawansowane centrum kontroli operacyjnej, mieszczące się na lotnisku, wykorzystuje informacje w czasie rzeczywistym w celu poprawy usług i wydajności we wszystkich punktach kontaktu.
Czas oczekiwania pasażerów do kontroli paszportowej również pozostał krótki pomimo rosnącego ruchu. W pierwszej połowie 96 proc. pasażerów czekało mniej niż pięć minut w kolejce do kontroli paszportowej, podczas gdy średni czas oczekiwania w kolejce do kontroli bezpieczeństwa wynosił mniej niż trzy minuty. W tak szybkim czasie kontrolę przeszło 97 proc. wszystkich pasażerów. Są to dane na podstawie średniego czasu oczekiwania w kolejce (ważonego całkowitą liczbą obsłużonych pasażerów) zarejestrowanych przez system monitorowania w czasie rzeczywistym na lotniskach w Dubaju.
System obsługi bagażu o długości 175 km przetworzył łącznie 27,1 miliona sztuk bagażu w pierwszej połowie 2022 r. Tzw. wskaźnik sukcesu, czyli dobrze dostarczonego bagażu, wyniósł 99,8 proc. (wskaźnik niewłaściwego bagażu wynosi zaledwie 1,75 na 1000 pasażerów), co jest imponującym wynikiem jak na najbardziej ruchliwy międzynarodowy hub lotniczy na świecie. Jeśli chodzi o dostarczenie bagażu na karuzelę bagażową w dniu przyjazdu, 92 proc. całego bagażu zostało dostarczone w ciągu 30 minut. Obecna ilość przetwarzanych przez pracowników bagażowych walizek stanowi 77,2 proc. ilości zanotowanej na lotnisku w tym samym okresie w 2019 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.