Port lotniczy w Dublinie obsłużył w styczniu bieżącego roku 2,1 mln pasażerów – poinformował operator największego lotniska Zielonej Wyspy w oficjalnym komunikacie. Uzyskany wynik jest lepszy o 0,8 proc. od osiągniętego w tym samym miesiącu 2024 roku.
Gdyby na lotnisku w Dublinie nie obowiązywał limit roczny (32 mln podróżnych - przyp. red.), to wówczas największy port lotniczy Zielonej Wyspy obsłużyłby w styczniu dodatkowo od 150 do 200 tys. pasażerów. Wynik mógł być lepszy także z innego powodu.
Ponad 230 operacji lotniczych zostało odwołanych w efekcie szalejącego sztormu Éowyn. Zakłócenia dotknęły również mniejsze lotnisko w Cork, gdzie nie udało się zrealizować dziewiętnastu operacji lotniczych. Niemniej port z południa Irlandii zanotował wzrost liczby pasażerów rok do roku o siedem proc. W sumie na lotnisku w Cork doliczono się w styczniu 196 tys. podróżnych oraz 1506 operacji lotniczych. W przypadku stołecznego portu zanotowano natomiast 16 335 startów i lądowań.
Najbardziej intensywnym dniem w Dublinie był 3 stycznia, kiedy to odprawiono 96 147 podróżnych. Wskaźnik wypełnienia samolotów startujących ze stolicy Irlandii osiągnął poziom 81 proc. W przypadku lotniska w Cork był na pułapie 76 proc.
Wśród pięciu najbardziej popularnych destynacji dla podróżujących z Dublina znalazły się porty Londyn-Heathrow, Amsterdam-Schiphol, Manchester, Londyn-Gatwick i Londyn-Stansted. Z lotniska w Cork najchętniej natomiast latano do portów Londyn-Heathrow, Amsterdam-Schiphol, Londyn-Stansted, Manchester i na hiszpańską Lanzarotę.
– Styczeń był drugim miesiącem z rzędu, w którym liczba pasażerów była niższa lub nieznacznie tylko większa w porównaniu z rokiem poprzednim, pomimo ogromnego popytu zarówno ze strony podróżnych, jak i przewoźników na loty do i z Dublina. To jest zgodne z prognozami branżowymi, które wskazywały, że Irlandia będzie jednym z dwudziestu europejskich krajów, w których odnotuje się spadek liczby podróżnych w 2025 roku. Możemy tylko pogratulować Brytyjczykom, których rząd ogłosił wsparcie dla rozbudowy lotniska Londyn-Heathrow, a także kontynuowane są prace zmierzające do zwiększenia przepustowości w portach Londyn-Stansted, Londyn-Luton, a nawet Londyn-City. Mamy więc nadzieję, że decydenci w Irlandii wywiążą się z deklarowanego wsparcia dla rozwiązania problemu limitu, utrudniającego rozwój w Dublinie – podkreślił Kenny Jacobs, prezes daa, operatora największego lotniska Zielonej Wyspy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.