Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Duży wzrost lotów Suchojami SuperJet 100

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Rosja: Duży wzrost lotów Suchojami SuperJet 100
fot. United Aircraft Corp
W aktualizacjach rozkładów lotów rosyjskich linii, które nastąpiły w zeszły weekend, wzrosła liczba lotów wykonywanych przez samolot rosyjskiej produkcji – suchoj SuperJet 100. Obecnie zaplanowane jest 70 376 takich rejsów, co oznacza wzrost o 15 proc., o 9 203 więcej lotów w ciągu tygodnia. To także pierwszy raz, kiedy miesięczne liczba lotów przy użyciu SSJ100 przekroczyła barierę 10 tys. Ostatecznie wykonano prawie 14 000.

Nigdy wcześniej w historii, odkąd samolot otrzymał certyfikat zdatności do lotów, nie było tak wielu usług wykonywanych przez ten dwusilnikowy, wąskokadłubowy samolot. Wzrost sugeruje, że jest to działanie podjęte, aby linie poradziły sobie z obecną sytuacją. Rosyjskie lotnictwo zostało w dużym stopniu dotknięte przez sankcje gospodarcze nałożone przez państwa Zachodu na Federację Rosyjską w związku z jej militarną inwazją na Ukrainę.

Duża liczba samolotów zarejestrowanych w irlandzkim rejestrze powinna zostać zwrócona. Jednocześnie bermudzki urząd lotnictwa cywilnego cofnął świadectwo zdatności do lotów dla wszystkich statków powietrznych zarejestrowanych na Bermudach, a latających w Rosji. Doprowadziło to do ponownej rejestracji wielu samolotów w rosyjskim rejestrze (RA-) w ciągu ostatnich kilku dni.

Boeing, Airbus, Embraer i inni przedstawiciele branży lotniczej przestali dostarczać części i wsparcie rosyjskim operatorom. Jeszcze przed ogłoszeniem zmian przez Bermudy, zgodnie z zamierzeniami, ma to duży wpływ na działalność rosyjskich linii lotniczych. Dodatkowo przestrzeń powietrzna UE, Kanady i Stanów Zjednoczonych została zamknięta, a rosyjscy przewoźnicy muszą wykonywać loty alternatywnymi trasami, np. z międzylądowaniem technicznym w marokańskim Agadirze.

Zmiana w użyciu SSJ100 na lotach wewnątrz Rosji to nie tylko skutek sankcji, lecz także większej liczbie dostarczonych samolotów. Od listopada zeszłego roku dostarczono 17 maszyn, a od początku 2021 roku 76. Głównym odbiorcą są linie lotnicze Rossija. Praktycznie wszystkie te samoloty są w czynnej służbie.

Rossija planuje najwięcej lotów

Wzrost liczby rejsów przy użyciu suchoja SuperJeta 100 jest spowodowany przez większe użycie tych maszyn przez rosyjskiego przewoźnika – Rossiję, który użytkuje ten model samolotu. Nowa strategia rozwoju grupy Aerofłot zakładała, że do 2028 r. linie zwiększą swoją flotę do 250 samolotów. Plan zakładał wymianę floty na statki powietrzne wyprodukowane w Rosji. Linie lotnicze odbierają suchoje, które miały być dostarczone do spółki-matki – Aerofłotu. Po zakończeniu dostaw Rossiya będą największym na świecie użytkownikiem samolotów tego typu.

Do zeszłego weekendu przewoźnik planował wykonanie 24 929 lotów, z wykorzystaniem SSJ100, między marcem a sierpniem. Po aktualizacji rozkładu lotów, liczba takich rejsów wzrosła o 35 proc. do 33 573. Inni przewoźnicy do tej pory nie zwiększyli oferowania lotów suchojami. Azimuth Airliens planowały wykonać 13 252 lotów (0 proc.), Red Wings 12 407, teraz 12 350 (-0,5 proc.), Yamal Airlines 3572 (0 proc.); IrAero 2994, teraz 3048 (+1,8 proc.); Severstal Aircompany 2079, tyle samo (0 proc.); Gazpromavia: 929, teraz 936 (+0,8 proc.). Flagowe linie lotnicze z Rosji Aerofłot planowały 270 rejsów na pokładach SSJ100, a teraz aż 831. Jest to wzrost o 207 proc. Yakutia Airlines miała wykonać 665 lotów, a po aktualizacji planuje wykonać 659. Jest to niewielki spadek o 0,9 punktu procentowego. 

Duży wzrost SSJ100 w Petersburgu

Ponieważ główną bazą dla linii lotniczej Rossija jest port lotniczy w Petersburgu, nie jest zaskoczeniem, że liczba lotów SSJ100 tam gwałtownie wzrosła. Lotnisko zanotuje wzrost operacji lotniczych wykonywanych przez suchoja o 261 proc. Odbędzie się 5834 lotów.

Wzrost wykorzystania SSJ100 jest napędzany dużymi cięciami w lotach A320 (-67 proc.), A319 (-40 proc.) i B737-800 (-37 proc.). Może to być sposób na zapewnienie integralności harmonogramu i ciągłości działania. Jednak kilka tygodni więcej powinno sprawić, że obraz będzie wyraźniejszy, zwłaszcza że wszystkie A319/A320/B737 są przez linie dzierżawione, a leasingodawcy czekają na zwrot maszyn.

SSJ100 nadzieją Kremla na sukces

Suchoj Superjet 100 jest to regionalny samolot pasażerski zaprojektowany przez firmę suchoj oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa i Iljuszyna. Konsultantem projektu był Boeing, a partnerem strategicznym firma Alenia Aeronautica. Awionikę samolotu dostarczała firma Thales, układy sterujące Liebherr, a silniki PowerJet. Montaż maszyn odbywa się w zakładzie w Komsomolsku nad Amurem, ale produkcja seryjna planowana jest też w zakładach w europejskiej części Federacji Rosyjskiej. Pierwszymi użytkownikami SSJ100 były linie lotnicze Armavia oraz flagowy przewoźnik Federacji Rosyjskiej Aerofłot.

SSJ100 to była nadzieja Kremla na nawiązanie do czasów ZSRS, gdy modele tworzone w biurach konstrukcyjnych Iljuszyna, Mikojana i Guriewicza, Tupolewa czy Suchoja rozsławiały sowiecką myśl techniczną na całym świecie. Pod koniec lat 80. przemysł lotniczy imperium zatrudniał około 2 milionów ludzi, a samych samolotów cywilnych „made in USSR” produkowano wtedy około 150 sztuk rocznie. To mniej więcej tyle, ile od 2011 r. oddano użytkownikom wszystkich SSJ100.

Superjet był pierwszą cywilną konstrukcją powstałą po upadku Związku Sowieckiego i obecne władze Rosji bardzo liczyły na to, że będzie to początek odtwarzania siły lokalnego przemysłu lotniczego. Pomogły przedsięwzięciu, inwestując w nie pieniądze i zachęcając na różne sposoby rodzime linie do zakupu. Miało to przynieść do 2024 roku 800 sprzedanych SSJ100, w tym 500 poza Rosją.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Rafał Dybiński 12 września 2023

Kadłub Superjeta SSJ-NEW przybył do Moskwy na testy

Biznes i przemysł

Koniec SSJ100? Rosyjska walka z rzeczywistością

Prawo i polityka

Koniec SSJ100? Rosyjska walka z rzeczywistością

Aleksander Domański 07 maja 2019

Pozostałe z wątku:

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Piotr Bożyk 16 września 2023

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Pasażer i linie lotnicze

Rosja: Awaryjne lądowanie w polu A320 linii Ural Airlines

Rafał Dybiński 12 września 2023

Kadłub Superjeta SSJ-NEW przybył do Moskwy na testy

Biznes i przemysł

Koniec SSJ100? Rosyjska walka z rzeczywistością

Prawo i polityka

Koniec SSJ100? Rosyjska walka z rzeczywistością

Aleksander Domański 07 maja 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5