W niedzielę w Dzienniku Urzędowym ukazało się postanowienie dotyczące tymczasowego zawieszenia działalności portu lotniczego Orly od najbliższego wtorku. Na piśmie widnieje podpis sekretarza stanu ds. transportu Jean-Baptiste'a Djebbari-ego. Polityk, tłumacząc się z decyzji we francuskim radiu, potwierdził, że rozważana jest opcja nacjonalizacji Air France.
Oficjalne niedzielne statystyki związane z pandemią wirusa z Wuhan przedstawiają się następująco: łączna liczba zakażonych wynosiła 40174 (+2599 w niedzielę), zgonów 2605 (+292), stan ciężki/krytyczny 4632 (+359) a wyzdrowiałych 7202 (+578). Widać więc, że choroba zaczyna zbierać nad Loarą obfite żniwo.
Uśpienie Orly i innych lotnisk
W związku z tym zdecydowano się na zawieszenie do odwołania komercyjnej działalności portu lotniczego Paryż-Orly. Decyzja wchodzi w życie 31 marca o godzinie 23:30. Lotnisko zostaje w dyspozycji państwa i odbywać się będą z niego loty ratownictwa medycznego, wojskowe i cywilne w tym repatriacyjne i cargo. Wszystkie one będą związane z walką z pandemią.
Aéroports de Paris, które zarządza lotniskami Orly, Charles de Gaulle i kilkunastoma innymi w regionie Île-de-France już we środę zamknęło swoje porty dla ruchu general aviation. Podobnie jak w wypadku Orly, nie podano nawet wstępnej daty przywrócenia obiektów do normalnej działalności.
Jean-Baptiste Djebbari zapowiedział również, że zamknięcia dla ruchu komercyjnego muszą się spodziewać i inne lotniska we Francji. – Będziemy ich jednak potrzebować, zwłaszcza tych regionalnych – zaznaczył polityk. Chodzi oczywiście w szczególności o loty frachtowe i medyczne, które w obecnej sytuacji są absolutnie niezbędne.
Air France jeszcze bardziej francuskie?
Przedstawiciel władz potwierdził przy okazji, że rozważana jest nacjonalizacja narodowego przewoźnika. Obecnie Paryż posiada 14 proc. udziałów we francusko-holenderskiej spółce Air France – KLM. Niewykluczone jednak, że sytuacja zmieni się w związku z potężnym krachem, jaki spotkał całą branżę lotniczą. – Jest to jedna z hipotez, której nie odrzucamy. W czasach kryzysu musimy mieć do dyspozycji wszelkie środki, wszystkie narzędzia w tym interwencję publiczną – powiedział Djebbari.
Już 17 marca premier Edouard Philippe nie wykluczył upaństwowienia Air France. Polityk podkreślił, że państwo musi być gotowe „wziąć odpowiedzialność jako akcjonariusz”. W związku ze znaczeniem strategicznym linii lotniczych dla państwa należy się spodziewać, że podobne kroki do władz Francji są obecnie rozpatrywane w wielu europejskiej stolicach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.