W czwartek 21 czerwca upływa 14 dni od ogłoszenia w dzienniku ustaw dokumentu o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, a to oznacza, że specustawa nabiera mocy prawnej. W ciągu miesiąca powstanie spółka celowa, która będzie koordynowała budowę nowych szlaków kolejowych w obrębie CPK – zapowiedział pełnomocnik ds. budowy projektu, Mikołaj Wild.
– Jeżeli zaistnieje taka potrzeba, powołamy nowa spółką przeznaczoną do realizacji budowy. W razie potrzeby nie wykluczamy zmian ustawowych – odpowiadał internautom na Twitterze wiceminister infrastruktury i zarazem koordynator projektu budowy CPK, Mikołaj Wild. Już wcześniej zapowiedział, że spółka celowa, której zadaniem będzie koordynacja realizacji nowych tras kolejowych do Portu Solidarność,
zostanie powołana w lipcu.
Jak dodał Mikołaj Wild, inwestycje kolejowe będą współfinansowane ze środków publicznych oraz funduszy europejskich w ramach nowej perspektywy. Nie podjęto jeszcze decyzji co do finansowania samego CPK – nie jest wykluczone, że lotnisko zostanie wsparte kapitałem zagranicznego inwestora. Projektem megalotniska zainteresowane ponoć były azjatyckie banki. Lista inwestycji pod budowę CPK ma zostać opublikowana jeszcze w tym roku.
Mikołaj Wild odniósł się również do niesporządzonego jeszcze studium wykonalności inwestycji. Jego zdaniem dokument powinien zostać zrealizowany w ciągu 1,5 roku. – Znajdą się w nim kosztorysy, niezależnie od tego jeszcze w tym roku zostanie przedstawiony program CPK, w którym omówione zostaną inwestycje wchodzące w jego skład – napisał.
Port Solidarność ma powstać między Łodzią a Warszawą, a pierwszy terminal lotniska szykowany jest na 50 mln pasażerów. Docelowo CPK miałby obsługiwać nawet 100 mln podróżnych rocznie. Inwestycja, według szacunków władz, ma pochłonąć 35 mld zł, a start pierwszego samolotu z CPK przewidziano na koniec października 2027 roku. Do 2019 roku mają z kolei potrwać rozmowy w sprawie
wykupu gruntów z mieszkańcami m.in. gminy Baranów, na terenie której CPK zostanie wybudowany. Rozmowy przebiegają w napiętej atmosferze – lokalna społeczność
przeciwna jest budowie inwestycji, czemu dała wyraz w referendum.
Przeciwko budowie CPK opowiedziało się 84% głosujących.
Specustawa o budowie megalotniska została
podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę na początku czerwca, natomiast 6 czerwca trafiła do dziennika ustaw. Dokument określa zasady i warunki przygotowania, finansowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz infrastruktury mu towarzyszącej, w tym również zasady i warunki rezerwacji terenu, wydania decyzji lokalizacyjnej oraz nabywania nieruchomości, a także organów właściwych w tych sprawach. Określa także umocowanie pełnomocnika rządu ds. CPK oraz ustroju korporacyjnego spółek realizujących inwestycje.