Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) przyznała wczoraj (13 października) certyfikat typu samolotom ATR 42 i 72 napędzanym nowym silnikiem Pratt & Whitney Canada PW127XT-M.
Dzięki zastosowaniu najnowszych materiałów i technologii dostępnych na rynku, nowa seria silników umożliwia osiągnięcie kolejnego poziomu wydajności i wydłużonego czasu pracy (XT) na skrzydle samolotu, przynosząc korzyści w postaci 20 proc. redukcji kosztów utrzymania i 3 proc. poprawy zużycia paliwa w porównaniu z silnikiem PW127-M. Linia Air Corsica będzie pierwszym klientem nowej jednostki napędowej, a dostawy tych maszyn rozpoczną się w połowie listopada br.
- Otrzymanie certyfikatu typu EASA jest ważnym krokiem w kierunku wejścia do służby tego nowego standardowego silnika w samolotach ATR. Nasze zespoły współpracowały z partnerami z Pratt & Whitney Canada i władzami EASA w celu zabezpieczenia certyfikacji i zapewnienia klientom jeszcze bardziej ekonomicznego i zrównoważonego zasilania regionalnych samolotów turbośmigłowych. Dzięki korzyściom w zakresie kosztów utrzymania, oszczędności oraz możliwości SAF, pomoże on liniom lotniczym takim jak Air Corsica, naszemu pierwszemu klientowi, wypełnić zobowiązania branży w zakresie lotnictwa niskoemisyjnego - powiedział Stephane Viala, starszy wiceprezes ds. inżynierii ATR-a.
Nowy standard silników turbośmigłowych
Silnik ten wyznacza nowy standard w zakresie zrównoważonego rozwoju i ekonomiki eksploatacji w lotnictwie regionalnym. Dzięki zastosowaniu serii PW127XT klienci ATR będą mogli korzystać z wydłużonego o 40 proc. czasu pracy na skrzydle, co pozwoli na wydłużenie czasu pomiędzy remontami silnika do 20 tys. godzin, a w rezultacie zmniejszy się liczba zdarzeń technicznych w całym cyklu życia samolotu. Pozwoli to na obniżenie kosztów obsługi technicznej silnika o ponad 20 proc.
PW127XT zapewni 3 proc. poprawę efektywności paliwowej dzięki zastosowaniu technologii wtrysku. Dzięki temu nowy silnik zużywać będzie o ponad 40 proc. mniej paliwa w porównaniu z innymi regionalnymi odrzutowcami, co przekłada się na podobny odsetek oszczędności przy emisji CO2. Silnik jest kompatybilny ze zrównoważonymi paliwami lotniczymi (SAF), zgodnie z celem ATR-a, jakim jest osiągnięcie 100 proc. kompatybilności z SAF do 2025 r. i pomaga klientom ATR w wypełnieniu ich zobowiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby osiągnąć zerową emisję w lotnictwie do 2050.
- Certyfikacja samolotów ATR napędzanych naszym silnikiem PW127XT-M to dobra wiadomość dla segmentu lotnictwa regionalnego, ponieważ zapewnia on mniejsze koszty utrzymania i poprawę zużycia paliwa w porównaniu do PW127-M. ATR i P&WC pracowały nad uzyskaniem tej certyfikacji w niecały rok po zaprezentowaniu tego przełomowego silnika. Gratulujemy ATR-owi tego ważnego kamienia milowego - powiedział Anthony Rossi, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Pratt & Whitney Canada.
Dzięki nowej serii silników, ATR będzie nadal zaspokajać potrzeby swoich klientów poprzez obniżenie kosztów obsługi technicznej i dostarczanie im rozwiązań dla bardziej zrównoważonej przyszłości lotnictwa. Do tej pory ATR otrzymał zainteresowanie od kilku operatorów, w tym od Air Corsica, pierwszego klienta tej serii silników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.