Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zatwierdziła dziś (28 stycznia) ETOPS powyżej 180 minut (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) dla airbusów A330neo.
ETOPS dla A330neo zawiera podstawową opcję 180 minut, a także możliwość rozszerzenia go powyżej tej granicy do maksymalnie 285 minut. To zwiększa potencjalne powroty na jednym silniku do około 2000 mil morskich (3700 km). Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wyda stosowną zgodę w ciągu kilkunastu dni.
Użytkownicy A330neo, którzy wybiorą opcję ETOPS 285min, będą mogli obsłużyć nowe bezpośrednie trasy bez obecnych ograniczeń. Natomiast operatorzy latający na istniejących trasach z wykorzystaniem ETOPS 180 będą mogli pokonywać prostszą, szybszą i bardziej paliwooszczędną drogę, a także mieć dostęp do większej liczby – i ewentualnie lepiej wyposażonych – lotnisk, na które można zawrócić.
Czym jest ETOPS?Procedury ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards) to zdolność samolotu do bezpiecznego powrotu/dolotu na lotnisko po zaistnieniu jakichkolwiek problemów, w tym m.in. długie zawroty wykonywane na jednym silniku powyżej 60 minut od najbliższego (odpowiedniego dla maszyny) lotniska. Taka sytuacja ma miejsce głównie podczas rejsów transoceanicznych.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie AirbusaA330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszył zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyniło go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego i dalekiego zasięgu samolotu szerokokadłubowego na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350, co spowodowało ich wydłużenie z 60,3 m do 64 m. Nowe maszyny w wersji -900 zabierają 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony jest o 400 mil morskich (740 km).
Pierwsze maszyny A330-900neo latają już od grudnia w portugalskiej linii TAP.
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1736 samolotów, z czego 1427 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1014) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekuje 299 samolotów A330, w tym osiem w wersji cargo oraz 10 wojskowych.