Dwóch pilotów testowych oraz inżynier Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) ukończyli szkolenia i uzyskali rosyjskie zezwolenie na loty w ramach kampanii certyfikacyjnej samolotów MC-21-300.
Przygotowania do ostatecznej certyfikacji
W pierwszym etapie szkolenia specjaliści EASA sprawdzili konstrukcję MC-21-300 oraz instrukcję obsługi samolotu przez załogę kokpitową (flight crew manual). Poniższe procedury zostały przeprowadzone na symulatorach i stanowiskach testowych:
- start, podejście i lądowanie przy użyciu zarówno systemów lądowania (instrumental approach), jak i podejścia wzrokowego (visual approach); - właściwości manewrowe i sterowność samolotów MC-21-300 w różnych trybach sterowania w całym zakresie dopuszczalnych wysokości roboczych, prędkości, ciężarów i środków ciężkości; - działania w nagłych wypadkach; - zbliżanie się do wysokiego kąta natarcia, gdy aktywuje się ostrzeżenie o przeciągnięciu.
Po ukończeniu szkolenia teoretycznego i symulatorowego specjaliści EASA przeprowadzili loty zapoznawcze. Podczas lotów zyskują wiedzę na temat podstawowych cech stabilności i sterowności samolotu, podejścia do lądowania i ich procedur, w tym symulacji awarii jednego silnika. Szkolenie zostało wykonane przez pilotów testowych i czołowych inżynierów z Yakovlev Design Bureau, oddziału firmy Irkut Corporation. Udział europejskich inżynierów w testach nowego samolotu jest warunkiem do jego zatwierdzenia przez EASA.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" - "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MS-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204.
Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MS-21. Niemal wszyscy klienci to rosyjskie firmy, choć z Irkutem rozmawiał podobno także Ryanair. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.