Airbus A321XLR o zwiększonej maksymalnej masie startowej (MTOW) do 101 ton został certyfikowany w tym tygodniu przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Samolot został zatwierdzony przez europejskie organy regulacyjne, trzy miesiące po tym, jak jego podstawowy wariant uzyskał pełną certyfikację.
EASA formalnie zmieniła certyfikat typu samolotu A321XLR, aby uwzględnić wersję o maksymalnej masie startowej 101 ton, wymieniając ją jako wariant -100.
Certyfikacja XLR przez EASA w lipcu br. początkowo koncentrowała się na wersji 97-tonowej. Włączenie 11 października br. wariantu 101 ton do certyfikatu typu nastąpiło po wcześniejszych zatwierdzeniach dodatkowych opcji silników LEAP-1A dla A321neo. W sierpniu EASA wprowadziła na listę dostępnych jednostek napędowych dla A321XLR silniki CFM LEAP-1A o oznaczeniach LEAP-132X, 33X, 33B2X i 35AX.
Warto wspomnieć, że certyfikacja A321XLR z silnikiem Pratt & Whitney przewidywana jest w późniejszym okresie tego roku. Termin certyfikacji przez amerykańską FAA nie został wymieniony w oświadczeniu Airbusa dotyczącym XLR. Uważa się, że modyfikacje zbiornika paliwa, które Airbus musiał wdrożyć, aby spełnić wymagania EASA, powinny również spełniać wymagania FAA.
Producent sprzedał ponad 500 A321XLR, Iberia pierwszym kleintem
Airbus zamierzał dostarczyć pierwszego XLR-a
hiszpańskiej Iberii pod koniec września lub na początku października tego roku, ale obecnie wiadomo, że termin ten przesunął się co najmniej o kilka tygodni.
Do tej pory Airbus sprzedał 20 klientom ponad 500 samolotów A321neo w wersji XLR. Największym klientem jest linia
Indigo, która zamówiła 70 samolotów tego typu. Kolejne największe zamówienia złożyły linie
American Airlines,
United Airlines oraz Wizz Air. Każdy z amerykańskich przewoźników zamówił po 50 samolotów tego typu, a
Wizz 47 maszyn.
A321XLR na bardzo dalekie trasy, A321LR na nieco krótsze
Nowy airbus A321XLR został ogłoszony podczas
Paris Air Show w 2019 r. Samolot ma być bardziej ekologiczny i pozwoli zaoszczędzić 30 proc. paliwa na pasażera. A321XLR ma posiadać większą o 4 tony maksymalną masę startową MTOW (101 ton), dlatego jego podwozie również zostało przeprojektowane. Maszyna będzie miała także zwiększony zasięg do 4700 mil morskich (8797 km) w porównaniu do zasięgu A321LR (4000 mil morskich – 7408 km). W typowej dwuklasowej konfiguracji samolot będzie mógł zabrać na pokład od 180 do 220 pasażerów, natomiast w trzyklasowej maksymalnie do 200 pasażerów. Więcej na temat tego samolotu w naszych artykułach "
Airbus A321XLR. Nadzieja dla regionalnych lotnisk i tras o niższym LF?" oraz "
Pierwszy lot techniczny airbusa A321XLR z Hamburga (zdjęcia)".
Rodzina A320neo
Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 10 806 maszyn z rodziny A320neo: 57 A319neo, 4 028 A320neo, 6 6721 A321neo, co daje około 64 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc. Do tej pory Airbus dostarczył 3 559 maszyn z rodziny A320neo: 20 A319neo, 2 060 A320neo oraz 1 479 A321neo.