Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała w tym tygodniu dyrektywę zdatności do lotu (AD) nr 24-032 dotyczącą pęknięć w skrzydłach airbusów A380. Takie ostrzeżenie pomoże operatorom w podjęciu odpowiednich działań naprawczych, które są niezbędne dla bezpieczeństwa użytkowania SuperJumbo.
Proponowane kontrole obejmują około 100 najwcześniej wyprodukowanych A380 aż do numeru seryjnego MSN109. To wskazuje, że dyrektywa dotyczy A380 użytkowanych przez linie Emirates, Lufthansa, Qantas, Singapore Airlines, Korean Air Lines oraz British Airways. Obawy dotyczące wpływu przechowywania/zaparkowania na konstrukcje skrzydeł A380 były przedmiotem wcześniejszych dyrektyw EASA dotyczących częstotliwości kontroli na przednich i tylnych dźwigarach skrzydeł. AD w sprawie airbusów A380, EASA wydała z następującego powodu:
-
Zaobserwowano trend rosnącej liczby nieoczekiwanych uszkodzeń (pęknięć) półek żeber podczas inspekcji 24 metalowych półek żeber skrzydła głównego wykonanych ze stopu 7449 w obu skrzydłach zgodnie z instrukcjami zawartymi w dokumencie Airworthiness Limitations Section (ALS) dla samolotów A380 - można przeczytać w wydanej przez EASA dyrektywie.
Regulator wymienił tę kwestię jako "potencjalnie niebezpieczny stan", w którym może znajdować się samolot. Jest to tendencja obserwowana zarówno w samolotach zaparkowanych lub przechowywanych, jak i faktycznie użytkowanych komercyjnie.
EASA wydała następujące zalecenia dotyczące samolotów A380, które nadal są w czynnej służbie lub mają powrócić do latania:
- W przypadku samolotów zaparkowanych lub przechowywanych dłużej niż rok: inspekcja i naprawa łączeń żeber przed powrotem do służby;
- Dla samolotów eksploatowanych: przed upływem 84 miesięcy od ostatniej inspekcji skrzydeł;
- Dla samolotów zaparkowanych lub przechowywanych dłużej niż siedem lat: w ciągu dziewięciu miesięcy od tej dyrektywy;
- Dla statków powietrznych zaparkowanych lub przechowywanych przez okres dłuższy lub równy 5-7 lat: w ciągu 18 miesięcy od tej dyrektywy;
- Dla statków powietrznych zaparkowanych lub przechowywanych dłużej niż 5 lat: w ciągu 18 miesięcy od tej dyrektywy lub przed przekroczeniem 84 miesięcy od ostatniej inspekcji skrzydeł.
W AD dotyczącej airbusa A380 podano również wytyczne dotyczące tego, czy stwierdzono mechaniczne uszkodzenia żeber skrzydeł lub czy zidentyfikowano tylko korozję.
Od momentu wykrycia pęknięć Airbus opracował już procedury kontroli i naprawy, które zostaną wykonane podczas rutynowych przeglądów C-Check. EASA zaakceptowała procedury kontroli i naprawy skrzydeł samolotów A380, a producent z Tuluzy poinformował wszystkich operatorów A380 o problemie.