Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zniosła wczoraj (29 listopada) czteroletni zakaz wykonywania lotów do Europy przez Pakistan International Airlines (PIA). Tym samym pakistański przewoźnik może wznowić loty do miejsc docelowych w Unii Europejskiej i reszcie Europy. Podobna decyzja została wydana także dla linii Airblue.
Linia lotnicza została zbanowana w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii w maju 2020 r. po
katastrofie krajowego lotu 8303 z Lahore do Karaczi, w której zginęło 97 osób. Katastrofa wzbudziła obawy o ważność wielu pakistańskich licencji pilotów, w tym kilku w PIA. Od czasu wprowadzenia zakazu przewoźnik obsługiwał ograniczone połączenia do krajów UE i Wielkiej Brytanii, korzystając z samolotów ACMI.
Przed pandemią i katastrofą lotu 8303 PIA obsługiwała dokładnie 17 tras do miast w UE i Wielkiej Brytanii. Obejmowały one loty z Islamabadu, Lahore i Karaczi do Barcelony, Birmingham, Londynu (LHR), Manchesteru, Kopenhagi, Mediolanu (MXP), Oslo i Paryża (CDG).
EASA cofa bana dla PIA i AirblueEASA potwierdziła 29 listopada br., że odzyskała wystarczające zaufanie do możliwości nadzoru Pakistan Civil Aviation Authority (PCAA). W związku z tym PIA została upoważniona do wykonywania komercyjnych operacji transportu lotniczego do, z i w obrębie UE. Na razie jeszcze nie wiadomo czy Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego pójdzie w ślady EASA.
W oświadczeniu EASA stwierdziła, że zniesienie zakazu „oznacza koniec długiego procesu rozpoczętego w 2020 r.”, podczas którego stwierdzono, że możliwości nadzoru PCAA spadły poniżej akceptowalnych poziomów. Agencja podkreśliła, że jej ciągły dialog z PCAA i oceny na miejscu w Pakistanie w listopadzie 2023 r. są kluczowymi czynnikami w tej decyzji.
Decyzja ta została przyjęta z zadowoleniem przez pakistańskiego ministra lotnictwa Khawaję Asifa, który nazwał ją „wielkim przełomem dla pakistańskich linii lotniczych i przemysłu lotniczego”. Pisząc na X, Asif pochwalił decyzję jako znaczący krok naprzód.
Reagując na rozwój wydarzeń, ambasador UE w Pakistanie Riina Kionka napisała na portalu X, że pakistański urząd lotnictwa podjął rygorystyczny, monitorowany proces w celu poprawy, wymagający dużego wysiłku i poświęcenia. Chwaląc władze Pakistanu, Kionka dodała: „W rezultacie zaufanie EASA zostało przywrócone. Podobnie jak decyzja o zawieszeniu, decyzja o zezwoleniu pakistańskim liniom lotniczym na loty do, z i w obrębie UE była decyzją techniczną, a nie polityczną. Dobra robota!”.
Ocena pakistańskich organów lotnictwa miała miejsce w zeszłym roku, przy udziale EASA. Dotyczyła ona również dwóch innych pakistańskich operatorów Airblue i Fly Jinnah. Oprócz przywrócenia PIA zezwolenia na prowadzenie działalności w kraju trzecim, EASA wydała podobne zezwolenie także dla linii Airblue.