Linia easyJet ogłosiła ostatnio, że w lipcu br. wraz z odbiorem 67. airbusa z rodziny A320neo, flota samolotów neo stanowi już ponad 20 proc. Według najnowszych informacji do października 2024 r. samoloty te mają stanowić już 25 proc. całej floty easyJet. Brytyjski przewoźnik ogólnie oczekuje na dostawę kolejnych 164 samolotów z rodziny A320neo.
easyJet kontynuuje program odnawiania floty, stanowiący integralną część planu działania na rzecz zerowej emisji netto, dlatego starsze samoloty z rodziny A320ceo będą z czasem wycofywane i zastępowane przez samoloty nowej wersji, które zużywają o ponad 15 proc. mniej paliwa niż ich poprzednicy i generują do 50 proc. mniej hałasu podczas startu, lądowania i kołowania.
Opierając się na aktualnych planach dostaw, samoloty z rodziny A320neo będą stanowić ponad 25 proc. całej floty do października 2024. easyJet ma zaplanowane 19 dostaw samolotów z rodziny A320neo do końca 2024 r. oraz kolejnych 27 w 2025 r.
- Przyjęcie bardziej wydajnej technologii w największym stopniu przyczynia się do ograniczenia emisji w perspektywie krótkoterminowej, a wprowadzanie na rynek nowych samolotów neo jest kluczowym elementem tego procesu. Nieustannie przyglądamy się również naszej działalności każdego dnia, aby zwiększyć wydajność, co zostało zademonstrowane poprzez dodanie Descent Profile Optimization (DPO) i Continuous Descent Approach (CDA) – oprogramowania firmy Airbus, które jest instalowane we wszystkich naszych samolotach. Te dwie technologie odpowiednio umożliwią udoskonalenie pokładowego systemu zarządzania lotem (FMS) samolotu i zmniejszą hałas naszej floty – powiedział David Morgan, dyrektor operacyjny w easyJet.
Flota easyJetFlota całej grupy easyJet składa się z 333 airbusów: 95 A319, 171 A320, 52 A320neo oraz 15 A321neo. Maszyny easyJet latają na ponad 130 europejskich lotnisk w 31 krajach, obsługując ponad 1000 tras.
Zgodnie z informacjami, easyJet ma teraz zamówione u producenta 164 samoloty: 130 A320neo i 34 A321neo, z kolejnymi 53 prawami zakupu samolotów z tej rodziny. Przewoźnik podkreślił, że zachowuje znaczną elastyczność pod względem zaległych dostaw i potencjalnej konwersji między A320neo a A321neo.
Modernizacja floty i jej korzyści dla środowiskaBrytyjski niskokosztowiec nie tylko zamawia nowe samoloty, ale także wyposaża swoje maszyny z rodziny A320 w Descent Profile Optimization (DPO) – pozwalające oszczędzać paliwo ulepszenie bazy danych pokładowego systemu zarządzania lotem (FMS) oraz Continuous Descent Approach (CDA), które zmniejszają hałas na ziemi oraz emisję CO2.
Po modernizacji, która zostanie przeprowadzona do końca 2023 roku, cała flota easyJet, licząca 333 samolotów z rodziny A320 Airbusa, będzie wyposażona w DPO i dodatkowo w CDA.
Optymalizacja trajektorii lotu samolotu jest jednym z kluczowych czynników umożliwiających dalszą poprawę efektywności we współpracy z organami kontroli ruchu lotniczego (ATM). Poprzez optymalizację trajektorii zniżania swoich samolotów i dzięki funkcjom
DPO i CDA, easyJet zaoszczędzi ponad 98 tys. kg paliwa rocznie na jeden samolot. Pozwoli to na zmniejszenie emisji CO2 o ponad 311 ton rocznie na samolot co łączenie daje 88,6 tys. ton CO2 w roku dla całej floty. Stanowi to znaczący wkład w bardziej zrównoważone operacje lotnicze.
DPO i CDA to tylko niektóre z kilku rozwiązań optymalizacji operacji lotniczych oferowanych przez Airbusa i jego spółkę zależną
Navblue, świadczącą usługi w zakresie operacji lotniczych. Wraz z ulepszonym zarządzaniem ruchem lotniczym, rozwiązania w zakresie oszczędności paliwa i redukcji emisji umożliwiają liniom lotniczym rozpoczęcie dekarbonizacji lotnictwa już teraz.
Rodzina A320neoRodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 130 firm leasingowych i linii zamówiło 9568 maszyn z rodziny A320neo (92 A319neo, 4313 A320neo, 5163 A321neo), to około 62 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.