– EcoPulse, demonstrator technologii samolotu z rozproszonym napędem hybrydowo-elektrycznym, opracowany wspólnie przez inżynierów Dahera, Safrana i Airbusa, zakończył testy w locie, dostarczając istotnej wiedzy, pozwalającej osiągnąć cele dekarbonizacji transportu lotniczego do 2050 r.
Wspólnie prowadzony projekt, będący symbolem francuskiego sektora lotnictwa i kosmonautyki, dostarczył wyjątkowych doświadczeń w projektowaniu, certyfikacji, produkcji i eksploatacji hybrydowo-elektrycznych statków powietrznych.
Pionierskie testy w locie
EcoPulse wykonał pierwszy hybrydowo-elektryczny lot testowy 29 listopada 2023 r. z lotniska Tarbes–Lourdes–Pyrénées. Od tego dnia spędził w powietrzu 100 godzin lotu w około 50 lotach testowych z rozproszonym hybrydowym układem napędowym. Ostatni lot wydarzył się w lipcu 2024 r. Testy umożliwiły sprawdzenie nie osiąganych wcześniej dla rozproszonego napędu elektrycznego poziomów mocy na pokładzie, przy napięciu sieciowym wynoszącym około 800 V DC i mocy wyjściowej 350 kW. Badania w locie przyniosły znaczące ustalenia, w tym obiektywną ocenę poziomu dojrzałości technologii hybrydyzacji, ocenę wydajności po zainstalowaniu takiego napędu w samolocie i identyfikację ograniczeń operacyjnych.
Testy wykazały na przykład, że synchronizacja fazowa ePropellers (silników elektrycznych) może zmniejszyć hałas wewnątrz. Synchronizację taką zapewnia innowacyjny komputer sterujący lotem, zaprojektowany przede wszystkim do manewrowania samolotem. Zastępuje ona tradycyjne powierzchnie sterowe, poprzez regulację rozdziału mocy elektrycznej pomiędzy poszczególne śmigła poruszane elektrycznie.
Wyzwania technologiczne na przyszłość
Demonstrator EcoPulse pozwolił zidentyfikować główne wyzwania na drodze do dekarbonizacji lotnictwa. Należą do nich:
- architektura systemów elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych;
- rozwój kluczowych komponentów: akumulatorów (wydajność i zasięg operacyjny) oraz systemów zarządzania wysokim napięciem (>400 V);
- pomoc pilotom przy użyciu specjalistycznych interfejsów;
- utrzymanie zdatności do lotu;
- optymalizacja masy i hałasu; oraz
- umiejętności związane z zarządzaniem złożonością statku powietrznego.
Seria testów w powietrzu położyła podwaliny pod opracowanie dokumentów dotyczących spełnienia wymogów regulacyjnych władz lotniczych w odniesieniu do lotów z napędem hybrydowo-elektrycznym, co będzie podstawą dla certyfikacji bezpieczeństwa innowacyjnych konfiguracji przyszłych statków powietrznych.
Wzorowa współpraca na rzecz innowacji lotniczych
Projekt EcoPulse pokazuje siłę współpracy na wysokim szczeblu między Daherem, Safranem i Airbusem. Łącząc doświadczenia i zasoby badawcze, partnerzy wykazali znaczące synergie między lotnictwem ogólnym a lotnictwem komercyjnym.
– Jesteśmy zadowoleni z sukcesu programu EcoPulse i jego wyników. Po raz pierwszy przetestowaliśmy kompletny hybrydowo-elektryczny układ napędowy w locie, a próby te stanowiły znaczący etap w naszych działaniach na rzecz rozwoju nowych technologii – powiedział Eric Dalbiès, wiceprezes ds. strategii i technologii w Safranie. – Wyciągnięte wnioski pozwalają nam kontynuować ocenę technologii dekarbonizacji lotnictwa.
– EcoPulse umożliwił nam podjęcie ważnych decyzji w pracach nad samolotem niskoemisyjnym. Ten projekt nie tylko pomógł zaprojektować system operacyjny dla demonstratora technologii, ale także pokonać ważne przeszkody techniczne. Dzięki bogatej i intensywnej współpracy poczyniliśmy znaczne postępy w kierunku hybrydyzacji – podkreślił Pascal Laguerre, dyrektor ds. technologii w Daherze.
– Testy EcoPulse pozwalają nam rozwijać pewne technologie hybrydowo-elektryczne, takie jak akumulatory wysokiego napięcia, i łączyć je z przyszłymi samolotami, śmigłowcami i pojazdami mobilności powietrznej – powiedział Jean-Baptiste Manchette, szef działu napędu przyszłości w Airbusie. – Dzięki rozproszonemu napędowi elektrycznemu osiągnęliśmy cel, jakim było modelowanie fizyki lotu i zarządzania energią na poziomie samolotu. To są kluczowe obszary projektowania następnej generacji statków powietrznych – dodał.