Linie Edelweiss ogłosiły wczoraj (14 sierpnia), że odświeżą zewnętrzny wygląd swojej floty. Oficjalna prezentacja nowego malowania zbiegnie się z planowanym wprowadzeniem do floty airbusów A350. Przewoźnik jednak uspokaja, bo zarówno charakterystyczny czerwony nos samolotu, jak i kwiat szarotki (niem. edelweiss) zostały zachowane w nowym projekcie, a biały jako główny kolor także pozostaje niezmieniony.
Jak informuje szwajcarski przewoźnik, niepowtarzalny kwiat szarotki nadal będzie widniał na stateczniku pionowym. Kolory niebieski, biały i żółty zostały zachowane, ale kontury kwiatu zostały bardziej dopracowane, nadając mu nowocześniejszy wygląd. Dzięki powiększonemu czerwonemu obszarowi, jeden liść kwiatu szarotki rozciąga się teraz aż do kadłuba samolotu. Szarotka jest także widoczna po wewnętrznej stronie końcówek skrzydeł tzw. sharkletów, co uczyni ją popularnym obiektem fotograficznym dla pasażerów.
Czerwony kolor nadal sprawi, że samoloty Edelweiss będą natychmiast rozpoznawalne. Powierzchnia statecznika pionowego w tym kolorze rozciąga się teraz do kadłuba samolotu i zakrzywia się w górę, który to z kolei kształt jest ponownie przejmowany na nosie samolotu imitując ruch fali.
- Oprócz sześciu airbusów A350, użytkowana flota A320 również zostanie pomalowana w odświeżone barwy. Odbędzie się to jednak dopiero podczas zaplanowanych remontów i będzie miało miejsce w ciągu najbliższych kilku lat - powiedziała Nina Wach, dyrektor ds. zarządzania marką i komunikacji marketingowej w Edelweiss.
Pierwszy z sześciu airbusów A350 dla szwajcarskiej linii znajduje się obecnie w hangarze firmy IAC w irlandzkim Shannon, gdzie otrzymał nowe barwy. W nadchodzących miesiącach modyfikacje wnętrza samolotu będą kontynuowane, następnie rozpocznie się szkolenie załóg i wprowadzanie nowej maszyny do loty. Z pierwszymi wakacyjnymi pasażerami samolot wyruszy wiosną 2025 r.
Pierwsze A350 będą używanymi maszynamiPierwsze cztery samoloty o numerach seryjnych MSN 035, 045, 079 i 363, wcześniej użytkowane przez LATAM Airlines, będą dostarczone w konfiguracji trzyklasowej dla 339 pasażerów: 30 w klasie biznes (2-2-2), 63 w ekonomicznej MAX oraz 246 w klasie ekonomicznej (3-3-3). Wszyscy pasażerowie będą mogli skorzystać z jednego z najbardziej zaawansowanych systemów rozrywki pokładowej z dużymi ekranami o wysokiej rozdzielczości i zasilaniem USB przy każdym fotelu. Ostatnie dwie maszyny przeznaczone dla szwajcarskiej linii będą to dwa zupełnie nowe samoloty dostarczone prosto z Tuluzy do końca 2026 r.
Ze względu na ogólnoświatowe niedobory materiałów, zachwiane łańcuchy dostaw i ograniczone możliwości w zakresie konserwacji i inżynierii, pierwsze cztery samoloty będą początkowo latać w oryginalnej konfiguracji dawnego operatora z niewielkimi modyfikacjami kabiny. Edelweiss zainstaluje całkowicie nową konfigurację kabiny z nowymi fotelami i wystrojem wnętrza w drugiej połowie 2026 r.
Edelweiss - przewoźnik wakacyjnyEdelweiss jest wiodącą szwajcarską linią lotniczą zajmującą się przewozami wypoczynkowymi i lata do najpiękniejszych miejsc wypoczynkowych na świecie. Linia jest siostrzaną spółką Swiss International Air Lines (SWISS) i członkiem Lufthansa Group. Flota przewoźnika składa się obecnie z 19 samolotów: 14 airbusów A320 oraz pięciu A340-300, które zostaną zastąpione nowymi A350. Linia planuje zmodernizować swoją flotę o
sześcioma A350-900. Niewykluczone, że niebawem przewoźnik podejmie decyzję o odmłodzeniu swojej floty wąskokadłubowej i potwierdzi wybór rodziny A320neo.
Zgodnie z obecnymi planami, pierwszy airbus A350-900 w barwach Edelweiss przyleci do Zurychu wiosną 2025 r. i zostanie wdrożony do obsługi początkowo dwóch połączeń długodystansowych Edelweiss: do Las Vegas i Vancouver. Obejmuje ona ponad 20 wakacyjnych miejsc w Ameryce Północnej, Środkowej i Południowej, Afryce, Azji, na Bliskim Wschodzie i Oceanie Indyjskim. Według wstępnych informacji w wakacje 2025 r. dla Edelweiss będą latać trzy A350.
Fot. w artykule Malcolm Nason