Zaskoczenia brak i po miesiącach zastanawiania się nad wyborem jednego z dwóch głównych producentów samolotów dla swojej przyszłej floty wąskokadłubowej, El Al Airlines ponownie wybrały Boeinga i jego rodzinę B737 MAX jako następcę samolotów B737NG.
O tym, że linie El Al Israel Airlines prowadzą negocjacje w sprawie zakupu samolotów wąskokadłubowych od Airbusa lub Boeinga informował Reuters w marcu tego roku. Pytana o ten wątek Dina Ben-Tal Ganancia, dyrektor generalna El Al, powiedziała wtedy, że firma podejmie decyzję jeszcze w tym roku. Pisalismy o tym w artykule "
El Al zamierzają w tym roku zamówić samoloty wąskokadłubowe".
Teraz El Al poinformował, że negocjacje między Airbusem i Boeingiem w sprawie odnowienia floty zostały zakończone, a zarząd spółki zatwierdził rozpoczęcie wyłącznych negocjacji z Boeingiem, a także z firmami leasingującymi samoloty na około 30 boeingów B737 MAX. El Al opisuje tę decyzję jako znaczący kamień milowy i sądzi, że w ramach długoterminowego planu strategicznego przedstawił doskonałą ofertę.
Rzecznik El Al przekazał w ostatnich dniach, że szacowana wartość transakcji wynosi 2-2,5 mld dolarów amerykańskich, a dostawy nowych samolotów rozpoczną się w 2027 r. Kwota ta obejmuje zakup i leasing samolotów, w tym także silniki i dostawy części zamiennych. Nowe samoloty będą stopniowo zastępować istniejącą flotę samolotów B737-800/900NG. Na razie jednak nie wiadomo czy wszystkie zamówione samoloty będą to 737 MAX 8 czy też El Al wybierze mix w postaci MAX-ów 8, 9 i 10.
- Cieszymy się, że możemy poinformować o znaczącym kamieniu milowym w historii El Al w kierunku mega transakcji mającej na celu bezprecedensowy rozwój floty El Al, co znacznie zwiększy potencjał naszej ekspansji - powiedziała Dina Ben-Tal Ganancia, dyrektor generalna El Al.
Flota izraelskiego przewoźnikaFlota El Al składa się obecnie z 47 boeingów: 17 B737-800NG, ośmiu B737-900ER, sześciu B777-200ER, czterech B787-8 oraz 12 B787-9 Dreamliner. Linia obecnie oczekuje na dostawę dwóch boeingów B787-9 Dreamliner.
Według danych portalu ch-aviation linia leasinguje 24 samoloty od dziewięciu firm leasingowych: AerCap, Aero Capital Solutions, Air Lease Corporation, Aviation Capital Group, BBAM, Carlyle Aviation Partners, Genesis Aircraft Services, Macquarie AirFinance i ORIX Aviation.
El Al ze sporymi zyskamiIzrael w dalszym ciągu toczy działania wojenne z Hamasem, lecz po narodowym przewoźniku lotniczym bliskowschodniego państwa kryzysu nie widać. Samoloty El Al-u nigdy nie przestały latać, a udanie przeprowadzona restrukturyzacja pozwoliła izraelskim liniom na wygenerowanie zysku netto. El Al, w roku 2023, zarobił na czysto 125 mln dolarów.
Konflikt Izraela z Hamasem, choć straszny w skutkach dla ludności cywilnej, nie jest straszny dla narodowych linii lotniczych El Al. Flagowy przewoźnik z Izraela odnotował najlepszy w historii pierwszy kwartał. Przychody El Al-u wzrosły o prawie 48 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając poziom 738 mln dolarów. Zysk netto wyniósł 80,5 mln dolarów, podczas gdy w 2023 r. operator odnotował stratę ponad 30 mln dolarów. Więcej na ten temat w artykule "
El Al: Rekordowe wyniki finansowe mimo wojny w Gazie".