Zgodnie z wcześniejszymi prowadzonymi rozmowami Boeing i EL AL potwierdzili wczoraj (15 sierpnia), że izraelski flagowy przewoźnik sfinalizował umowę na zakup 20 odrzutowców 737 MAX, wraz z opcjami na kolejnych 11 maszyn tego typu, wspierając plany linii dotyczące odnowienia floty samolotów B737 NG.
Szacowana wartość transakcji wynosi 2-2,5 mld dolarów amerykańskich i jest największą w historii El Al podpisaną umową flotową. Wspomniana kwota ta obejmuje zakup i leasing samolotów, w tym także silniki i zabezpieczenie części zamiennych. Dostawy nowych samolotów rozpoczną się na początku 2028 r.
- Jest to znaczący kamień milowy dla El Al, który pozwoli zaoferować naszym klientom najbardziej zaawansowane usługi i technologie w branży. Wdrożenie długoterminowego planu zamówień, który rozpoczął się od zakupu dodatkowych B787 Dreamliner na początku tego roku i kończy się obecną umową, po raz kolejny pokazuje nasze zaangażowanie na rzecz izraelskiego społeczeństwa i państwa. El Al odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu otwartego nieba dla Izraela. Nasz nowy plan planu ma na celu rozbudowę floty, zwiększenie wartości dla klientów oraz zapewni silną i rozwijającą się firmę na wiele lat - powiedziała Dina Ben-Tal Ganancia, prezes El Al Israel Airlines.
Nowe samoloty będą stopniowo zastępować istniejącą flotę samolotów B737-800/900NG. Na razie jednak nie wiadomo czy wszystkie zamówione samoloty będą to 737 MAX 8 czy też El Al wybierze mix w postaci MAX-ów 8, 9 i 10 oraz jak konfigurację pokładu będą posiadać.
- Jesteśmy zaszczyceni, że El Al wybrał samoloty Boeinga do napędzania swojej przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, ponieważ nadal budujemy naszą współpracę na siedmiu dekadach partnerstwa. Wiemy, że El Al polega na wszechstronności i niezawodności samolotów Boeinga i z niecierpliwością czekamy na dostarczenie odrzutowców 737 MAX i kolejnych 787 Dreamliner, które zmienią kształt i rozwój linii w nadchodzących dziesięcioleciach - powiedziała Stephanie Pope, prezes i dyrektor generalna Boeing Commercial Airplanes.
Zamówienie 737 MAX przez EL AL jest następstwem zakupu na początku tego roku
trzech dodatkowych samolotów B787-9 z opcjami na sześć kolejnych, w ramach dalszej rozbudowy floty Dreamlinerów. Przewoźnik odbierze dostawę kolejnego B787-9 jeszcze w tym roku i planuje odebrać następne dwa B787-9 w leasingu w nadchodzących latach.
Flota izraelskiego przewoźnika
Flota El Al składa się obecnie z 47 boeingów: 17 B737-800NG, ośmiu B737-900ER, sześciu B777-200ER, czterech B787-8 oraz 12 B787-9 Dreamliner. Linia obecnie oczekuje na dostawę dwóch boeingów B787-9 Dreamliner.
Według danych portalu ch-aviation linia leasinguje 24 samoloty od dziewięciu firm leasingowych: AerCap, Aero Capital Solutions, Air Lease Corporation, Aviation Capital Group, BBAM, Carlyle Aviation Partners, Genesis Aircraft Services, Macquarie AirFinance i ORIX Aviation.
El Al ze sporymi zyskami
Izrael w dalszym ciągu toczy działania wojenne z Hamasem, lecz po narodowym przewoźniku lotniczym bliskowschodniego państwa kryzysu nie widać. Samoloty El Al-u nigdy nie przestały latać, a udanie przeprowadzona restrukturyzacja pozwoliła izraelskim liniom na wygenerowanie zysku netto. El Al, w roku 2023, zarobił na czysto 125 mln dolarów.
Konflikt Izraela z Hamasem, choć straszny w skutkach dla ludności cywilnej, nie jest straszny dla narodowych linii lotniczych El Al. Flagowy przewoźnik z Izraela odnotował najlepszy w historii pierwszy kwartał. Przychody El Al-u wzrosły o prawie 48 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając poziom 738 mln dolarów. Zysk netto wyniósł 80,5 mln dolarów, podczas gdy w 2023 r. operator odnotował stratę ponad 30 mln dolarów. Więcej na ten temat w artykule "
El Al: Rekordowe wyniki finansowe mimo wojny w Gazie".