Partner serwisu
Biznes i przemysł

El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
El Al: Spory zysk mimo toczącej się wojny
fot. Tomás Del Coro, CC BY-SA 2.0 DEED, flickr.com
Izrael w dalszym ciągu toczy działania wojennego z Hamasem, lecz po narodowym przewoźniku lotniczym bliskowschodniego państwa kryzysu nie widać. Samoloty El Al-u nigdy nie przestały latać, a udanie przeprowadza restrukturyzacja pozwoliła izraelskim liniom lotniczym na wygenerowanie zysku netto. El Al, w roku 2023, zarobił „na czysto” 125 mln dolarów.

Narodowe linie lotnicze Izraela zostały założone w 1948 roku, aby przewieźć drogą powietrzną, w ramach operacji „Magiczny Dywan”, jemeńskich i irackich Żydów do nowo utworzonego państwa żydowskiego. Od tego czasu El Al wykonał mnóstwo lotów repatriacyjnych na potrzeby takich kampanii, jak „Operacja Exodus” (1990), w ramach której przewieziono drogą powietrzną setki tysięcy Żydów z Rosji Sowieckiej i Europy Wschodniej, oraz „Operacja Salomon” (maj 1991), w ramach której w dramatyczny sposób uratowano tysiące etiopskich Żydów. Linie lotnicze brały także udział w tajnych operacjach wojskowych, w tym w tej, w której izraelskie siły specjalne przemyciły Adolfa Eichmanna z Argentyny do Jerozolimy.

Źli niskokosztowcy

Pojawienie się w Izraelu niskokosztowych linii lotniczych takich jak, easyJet, Ryanair i Wizz Air okazało się dla finansów narodowego przewoźnika Państwa Izrael zabójcze. Wyspy tanich lotów sprawił, że El Al przestał być dla Izraelczyków i podróżnych do tego państwa z Europy liniom-wyborem numer jeden. Przewoźnik zaczął szybko tracić pieniądze, co skutkowało ograniczeniem siatki połączeń. Pojawienie się pandemii COVID-19, w wyniku której granice Izraela zostały zamknięta na prawie dwa lata, tylko spotęgowała straty El Al-u.

We wrześniu 2020 roku głównym udziałowcem operatora z Tel Awiwu został, wówczas 27-letni, nowojorczyk. Sytuacja szybko miała ulec zmianie na lepsze, lecz dopiero mianowanie Diny Ben-Tal Ganacia na stanowisko dyrektor generalnej flagowych linii lotniczych Izraela realnie zmieniło sytuację finansowo-operacyjną. Z floty wycofane zostały ponad 20-letnie boeingi 777-300ER, jak również kilkunastoletnie wąskokadłubowce amerykańskiej produkcji, a nowy zarząd rozpoczął mozolny proces odbudowy pozycji i finansów przewoźnika.

Spory zysk

Zeszły rok pokazał, że obrany przez Dinę Ben-Tal Ganacię kurs okazał się dobry. Przychody z głównej działalności osiągnęły rekordowy poziom 2,5 mld dolarów amerykańskich, podczas gdy w rekordowym dla branży roku 2019 całkowity wynik był o 300 mln gorszy. Zeszłoroczna przepustowość, która mierzona jest w fotelokilometrach (ASK) wyniosła 88 proc. poziomu sprzed pandemii.

Pomimo trwającej wojny zarząd El AL-u podkreślił, że średni współczynnik zajętości miejsc w boeingach wzrósł z 84 proc. w czwartym kwartale 2023 r. do szacunkowych 93 proc. w pierwszym kwartale 2024 r. Linie przestrzegają jednak, że zmieniający się stosunek sprzedaży i rosnący współczynnik obłożenia będą miały wpływ na wyniki finansowe firmy za pierwszy kwartał bieżącego roku.

Izraelski flagowiec zakończył dwunastomiesięczny okres ubiegłego roku z zyskiem netto w wysokości 125 mln dolarów. Działalność w roku 2019 wygenerowała zysk mniejszy o 32 mln złotych, podczas gdy operacje pasażerskie i cargo w roku 2022 przyczyniły się do zaraportowania, przed opodatkowaniem, straty rzędu 14 mln dolarów.

Wojna nie zakłóciła działalności

EL AL uważa, że wojna nie wpłynęła na zmianę zachowań pasażerów, gdyż nie uległ zmianie schematy sprzedaży biletów na przyszłe loty. Z prezentacji dla inwestorów wynika, że ponad 40 proc. biletów jest sprzedawanych na przyszłe rejsy. El Al dostosował już letni rozkład lotów. Samoloty operatora nie będą latać do „mniej istotnych kierunków”. Linie zamierzają skupić się na realizacji rejsów do miejsc o „wysokim popycie”. W rezultacie, El Al będzie wykonywał regularne operacje lotnicze do dziewięciu miast w Ameryce Północnej oraz 22 destynacji w Europie.

Samoloty El Al-u przylatują obecnie do Polski. Boeingi lądują regularnie w Balicach i na warszawskim Lotnisku Chopina. Operacje lotnicze nad Wisłę wykonują linie Sun d’Or, które są spółką-córką flagowego przewoźnika z Izraela.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

El Al złamał 41-letnią zasadę nielatania w szabat

Prawo i polityka

El Al złamał 41-letnią zasadę nielatania w szabat

Mateusz Kieruzal 18 października 2023

El Al poleci z Tel Awiwu do Australii

Pasażer i linie lotnicze

El Al poleci z Tel Awiwu do Australii

Mateusz Kieruzal 18 marca 2023

Piloci B777 El Al chcieli zbojkotować lot premiera

Prawo i polityka

Izraelskie linie po 15 latach wracają do Turcji

Pasażer i linie lotnicze

Izraelskie linie po 15 latach wracają do Turcji

Mateusz Kieruzal 16 lutego 2023

Dreamlinery El Al połączą Tel Awiw z Tokio

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery El Al połączą Tel Awiw z Tokio

Rafał Dybiński 26 września 2022

El Al wcześniej spłaci rządową pożyczkę

Prawo i polityka

El Al wcześniej spłaci rządową pożyczkę

Mateusz Kieruzal 14 września 2022

Zobacz również:

El Al złamał 41-letnią zasadę nielatania w szabat

Prawo i polityka

El Al złamał 41-letnią zasadę nielatania w szabat

Mateusz Kieruzal 18 października 2023

El Al poleci z Tel Awiwu do Australii

Pasażer i linie lotnicze

El Al poleci z Tel Awiwu do Australii

Mateusz Kieruzal 18 marca 2023

Piloci B777 El Al chcieli zbojkotować lot premiera

Prawo i polityka

Izraelskie linie po 15 latach wracają do Turcji

Pasażer i linie lotnicze

Izraelskie linie po 15 latach wracają do Turcji

Mateusz Kieruzal 16 lutego 2023

Dreamlinery El Al połączą Tel Awiw z Tokio

Pasażer i linie lotnicze

Dreamlinery El Al połączą Tel Awiw z Tokio

Rafał Dybiński 26 września 2022

El Al wcześniej spłaci rządową pożyczkę

Prawo i polityka

El Al wcześniej spłaci rządową pożyczkę

Mateusz Kieruzal 14 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5