Zarząd El Al Israel Airlines stara się wykorzystać pozytywną dynamikę do pozyskania setek milionów szekli. Według raportu z końca ubiegłego tygodnia wynika, że linia zakupi trzy nowe Dreamlinery i pozyska kapitał poprzez emisję nowych akcji. Oferta izraelskich linii na giełdzie w Tel Awiwie (TASE) pozwoli również akcjonariuszowi kontrolującemu Kenny'emu Rozenbergowi na konwersję pożyczek właścicielskich na akcje.
Zebrane pieniądze na giełdzie, około 100 milionów dolarów, pomogą El Al w wielu obszarach m.in. poprawią sytuację finansową firmy i umożliwią jej przejście na dodatni kapitał własny, a także wprowadzą ją do wiodących indeksów TASE, przy jednoczesnej spłacie pożyczki udzielonej przez Rozenberga bez zmian jego udziałów w firmie.
Konflikt w Gazie pozostawił El Al samemu sobie na lotnisku Ben GurionaCena akcji El Al mocno wzrosła w ostatnich miesiącach i jest obecnie notowana na poziomach niespotykanych od pandemii koronawirusa, która zadała ogromny cios globalnej turystyce i lotnictwu. Od początku 2024 r. cena akcji El Al wzrosła o 48 proc., dając spółce kapitalizację rynkową w wysokości 1,3 mld szekli izraelskich (352,4 mln dolarów amerykańskich). Od najniższego poziomu akcji tuż po wybuchu wojny w październiku 2023 r., kapitalizacja rynkowa El Al podwoiła się.
Pozytywna dynamika kursu akcji i wyników finansowych El Al była napędzana przez ekskluzywny status, jakim przewoźnik cieszył się na lotnisku Ben Guriona w ostatnich miesiącach. Spółka pozostała niemal jedyną linią lotniczą latającą do i z Izraela, co pozwoliło jej na pobieranie wysokich opłat od pasażerów. Wiele z najpopularniejszych zagranicznych linii wśród Izraelczyków, w tym tani przewoźnicy, nadal nie wznowili lotów do Izraela w związku z trwającym konfliktem.
Umowa z Boeingiem przyciągnęła uwagęW tych pozytywnych okolicznościach El Al, kierowany przez Dinę Ben Tal Ganancia, ogłosił w ostatnich dniach, że podpisał umowę na wstępne zamówienie z Boeingiem na kolejne trzy Dreamlinery w wersji B787-9 za kwotę 650-730 milionów dolarów. Samoloty te mają zostać dostarczone w latach 2029-2030. Ponadto El Al zabezpieczył także opcje na zakup do sześciu samolotów tego typu, które mają zostać dostarczone w 2030 r., w zależności od tego, kiedy opcje zostaną wykorzystane. El Al posiada obecnie flotę 16 Dreamlinerów, która powiększy się do 19 do 2026 r. i może osiągnąć liczbę 28 do 2030 r., jeśli wszystkie opcje zostaną zrealizowane.
Flota izraelskiego przewoźnikaFlota El Al składa się obecnie z 47 boeingów: 17 B737-800NG, ośmiu B737-900ER, sześciu B777-200ER, czterech B787-8 oraz 12 B787-9 Dreamliner. Linia obecnie oczekuje na dostawę sześciu boeingów B787-9 Dreamliner. Według danych portalu ch-aviation linia leasinguje 24 samoloty od dziewięciu firm leasingowych: AerCap, Aero Capital Solutions, Air Lease Corporation, Aviation Capital Group, BBAM, Carlyle Aviation Partners, Genesis Aircraft Services, Macquarie AirFinance i ORIX Aviation.
Warto także dodać, że linie El Al prowadzą negocjacje w sprawie zakupu
samolotów wąskokadłubowych od Airbusa lub Boeinga. Pytana o ten wątek Dina Ben-Tal Ganancia, dyrektor generalna El Al, powiedziała, że firma podejmie decyzję jeszcze w tym roku.