Wczoraj (20 lipca) został zaprezentowany pionierski projekt hybrydowego i elektrycznego samolotu regionalnego, który będzie technicznym i handlowym punktem wejścia dla zrównoważonego masowego transportu lotniczego. Ten przełomowy projekt został opracowany przez Electric Aviation Group (EAG), brytyjską firmę inżynieryjno-rozwojową, która spodziewa się, że pierwszy samolot zostanie dostarczony do 2028 r.
EAG zoptymalizował najnowsze technologie, parametry ekonomiczne oraz operacyjne, dzięki którym stworzył projekt Hybrid Electric Regional Aircraft (HERA). Jest to zapewnienie producenta, że może on sprostać wyzwaniom związanym z dekarbonizacją i transportem masowym. Najważniejsze informacje o 70-osobowym+ samolocie HERA to:
- Cicha praca silników zmniejszy emisję hałasu;
- Innowacyjna regeneracja akumulatorów w celu zminimalizowania czasu postoju na ziemi;
- Efektywna integracja baterii samolotu;
- Termiczne zarządzanie silnikami i elektroniką zasilającą;
- GATOR (Gear Assisted Take-Off Run) zapewnia szybkie przyspieszenie dla szybkiego startu, zmniejszając zapotrzebowanie na energię;
- Wydajność w zakresie krótkiego startu i lądowania (STOL) umożliwia nowe możliwości tras, zapewniając operatorom większą rentowność;
- Konstrukcja cabin-flex umożliwia obsługę pasażerów w ciągu dnia oraz obsługę cargo w nocy;
- Przystosowanie do obsługi z regionalnych portów lotniczych zapewnia podróżnym wygodę oraz zwiększa bliskość magazynów, umożliwiając sektorowi prywatnemu optymalizację lądowych systemów logistycznych i dostaw na ostatnich kilometrach oraz redukcję emisji dwutlenku węgla;
- Przyszłościowy projekt uwzględniający alternatywne źródła energii, jeśli będą dostępne przed 2030 r.;
Projekt, który jest prezentowany z okazji otwarcia Farnborough International Airshow FIA Connect, wirtualnych pokazów lotniczych w Farnborough, otrzymał jednoznaczne wsparcie konsorcjum EAG JetZero, w skład którego wchodzą wiodące brytyjskie organizacje inżynieryjne i produkcyjne oraz doradcy akademiccy.
- Podjęto znaczne inwestycje w rozwój hybrydowych i całkowicie elektrycznych samolotów z mniejszą liczbą miejsc 19, co naszym zdaniem jest złą strategią. Te małe samoloty nie są w stanie sprostać wymogom masowego transportu lotniczego ani wymogom dekarbonizacji. Nasz projekt dotyczy samolotu, który będzie początkowo oferował zasięg 800 mil morskich w momencie startu w 2028 ro. i który będzie w stanie pomieścić ponad 70 pasażerów. Będziemy pierwsi na rynku o wartości 4,5 biliona dolarów - skomentował Kamran Iqbal, założyciel i prezes EAG.
EAG będzie czerpać z bogatego dziedzictwa i silnego przemysłu lotniczego w Bristolu, kiedy rozpocznie produkcję nowego samolotu, dla którego już opracował i złożył łącznie 25 patentów obejmujących szeroki zakres technologii. Organizacja spodziewa się początkowo stworzyć ponad 25 tys. miejsc pracy i sprowadzić 5 miliardowe dolarowe inwestycje w brytyjski przemysł lotniczy.
- Spodziewamy się, że będzie to wspaniały przykład brytyjskiego projektowania, inżynierii i budowy nowego samolotu. Rozwój HERA nie tylko pomoże Departamentowi Transportu przyspieszyć realizację celów związanych z redukcją emisji dwutlenku węgla, ale także pomoże stworzyć bardzo potrzebne miejsca pracy w przemyśle lotniczym, produkcyjnym, inżynieryjnym i usługowym po Brexicie - dodał Kamran Iqbal.