Wiedeński międzynarodowy port lotniczy stanie się lotniskiem neutralnym pod względem emisji CO2, do końca 2030 roku. Takie przynajmniej są założenia przyjętego przez władze portu programu ekologicznego.
Władze wiedeńskiego lotniska przywiązują dużą wagę do ochrony klimatu. Międzynarodowy port lotniczy w Wiedniu jest w tej dziedzinie prawdziwym pionierem – od 2011 roku zużycie energii na lotnisku zostało zmniejszone o 40 proc., a emisja CO2 spadła aż o 70 proc.
Celem portu lotniczego jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji CO2 do 2030 roku, pomimo dalszego wzrostu gospodarczego. Aby osiągnąć ten cel, lotnisko konsekwentnie pracuje nad programem ekologicznym. Obejmuje on szereg postulatów, m.in. dalszą poprawę efektywności energetycznej, wykorzystanie źródeł energii wolnych od CO2 czy przejście na elektromobilność jako priorytet.
Port lotniczy planuje również rozszerzyć wykorzystanie energii geotermalnej do ogrzewania i chłodzenia oraz rozbudować system fotowoltaiki. Jednym z założeń będzie także zwiększenie wykorzystania transportu publicznego i rozbudowa linii kolejowej w kierunku Bratysławy, większe obciążenie finansowe głośniejszych samolotów i wprowadzenie nowego modelu pobierania opłat z tytułu nadmiernego hałasu, a także zmiana systemów oświetleniowych na systemy LED.
Flughafen Wien AG posiada obecnie ponad 380 pojazdów elektrycznych w swojej flocie. Największy potencjał oszczędności paliwa i CO2 tkwi przede wszystkim w elektrycznej eksploatacji pojazdów użytkowych do celów przeładunkowych. W tym celu realizowanych jest obecnie kilka projektów: pojazdy gastronomiczne są stopniowo zastępowane przez pojazdy elektryczne. Testowana jest też przebudowa naziemnych agregatów prądotwórczych z generatorów wysokoprężnych na zasilanie akumulatorowe, a zakup ok. 40 elektrycznych autobusów pasażerskich jest finalizowany. Na ten projekt wiedeńskie lotnisko przeznaczy ponad 30 mln euro do 2020 roku. Nowe pojazdy elektryczne powinny zmniejszyć zużycie oleju napędowego o co najmniej 1 mln litrów rocznie.
Ponadto w sierpniu br. na lotnisku zwiększona zostanie powierzchnia fotowoltaiczna do 23,7 tys. m kw., a w przyszłości ma zostać jeszcze bardziej rozbudowana. Rocznie system produkuje około 1,8 mln kilowatogodzin, co jest równe rocznemu zapotrzebowanie na energię elektryczną około 600 gospodarstw domowych.
Systemy oświetleniowe zostaną wymienione na systemy LED, a nowe przepisy związane z opłatami za hałas powodowany przez głośne samoloty, mają zachęcić linie lotnicze, do kierowania do Wiednia cichszych maszyn.
Plan ekologiczny obejmuje także rozbudowę kolei z wiedeńskiego lotniska do Bratysławy, co znacznie zmniejszy ruch na autostradzie wschodniej. Zrównoważony rozwój jest też brany pod uwagę w kolejnych projektach budowlanych. Energia geotermalna, ogrzewanie i chłodzenie energią cieplną, odgrywają tu ważną rolę. Nie bez powodu Airport City Vienna było pierwszym parkiem przemysłowym w Austrii, który w 2014 r. otrzymał certyfikat ÖGNI dla zrównoważonego rozwoju nieruchomości.
Lotnisko w Wiedniu równolegle do wprowadzanych, ekologicznych postulatów,
rozbudowuje się, a inwestycje na nim, zaplanowane do ukończenia w 2023 roku to koszt rzędu pół miliarda euro. Zwiększyć się ma m.in. powierzchnia przeznaczona dla lokali gastronomicznych i sklepów oraz salonik dla VIP-ów.