Embraer w ubiegłym roku dostarczył 181 samolotów, co stanowi wzrost o 13 proc. w porównaniu z 2022 r., kiedy to firma dostarczyła 160 maszyn. Wzrost byłby większy, ale firma nadal boryka się z opóźnieniami w łańcuchu dostaw co wpłynęło na dostawy w 2023 r.
W 2023 r. brazylijska firma dostarczyła łącznie 181 samolotów. Natomiast w samym IV kwartale ub.r. było to 75 samolotów, w tym: 49 odrzutowców biznesowych, 25 maszyn komercyjnych i jeden wojskowy C-390.
Portfel zamówień firmy wzrósł o 1,2 mld dolarów amerykańskich rok do roku, osiągając w 2023 r. wartość 18,7 mld dolarów amerykańskich. To najwyższa liczba odnotowana od pierwszego kwartału 2018 r.
Samoloty biznesowe
Embraer Executive Aviation kontynuowało dynamikę sprzedaży dzięki utrzymującemu się popytowi na całą rodzinę produktów i silnemu zainteresowaniu zarówno na rynku detalicznym, jak i flotowym/leasingowym. Jednostka Embraera zakończyła rok z portfelem zamówień o wartości 4,3 mld dolarów, co oznacza wzrost o 400 mln dolarów rok do roku.
Liczba 74 dostaw lekkich odrzutowców w 2023 r. była o 12 proc. wyższa r/r i największa od siedmiu lat. Co więcej, 41 dostaw średnich odrzutowców również odnotowało dwucyfrowy roczny wzrost na poziomie 14 proc.
Embraer Defense & Security
W jednostce obronności i bezpieczeństwa
Korea Południowa znalazła się w centrum uwagi dzięki zwycięstwu C-390 Millennium w przetargu publicznym na duży samolot transportowy (Large Transport Aircraft LTA II). Kraj ten jest także pierwszym klientem C-390 Millennium w Azji. Ostatni kwartał to także dostawa pierwszego KC-390 Millenium dla Portugalskich Sił Powietrznych w konfiguracji NATO.
Samolot został również wybrany przez
Austrię i
Czechy w 2023 r. oraz przez
Niderlandy w 2022 r. Negocjacje dotyczące 11 samolotów nie zostały jeszcze uwzględnione w portfelu zamówień Embraer Defense & Security, co stanowi znaczący potencjał na nadchodzące miesiące. W IV kwartale 2023 r. portfel zamówień wyniósł 2,5 mld dolarów, co oznacza wzrost o 100 mln dolarów rok do roku.
Lotnictwo komercyjne
W segmencie lotnictwa komercyjnego dostawy samolotów z rodziny E-Jetów wzrosły o 12 proc. rok do roku, z 57 odrzutowców w 2022 r. do 64 w 2023 r. Najważniejszym wzrostem była
rodzina E2, której dostawy wzrosły ponad dwukrotnie z 19 samolotów w 2022 r. do 39 w 2023 r. Portfel zamówień osiągnął 298 samolotów w IV kwartale ub.r. i wyniósł 8,8 mld dolarów, co oznacza wzrost o 200 mln dolarów rok do roku.
W ostatnim kwartale 2023 r. linie Porter Airlines skorzystały ze swoich praw do zakupu i złożyły wiążące zamówienie na
25 odrzutowców E195-E2, dodając je do istniejącego zamówienia na 50 na samolotów. Kanadyjskie linie mają obecnie do dostawy 46 samolotów i 25 pozostałych praw do zakupu. Ponadto portfel zamówień obejmował jeszcze cztery samoloty E175 zamówione przez
American Airlines oraz dwa dodatkowe samoloty zamówione w grudniu. Warto także dodać, że w ostatnim kwartale 2023 r. producent pochwalił się kolejnym kamieniem milowym w programie E-Jeta Passenger to Freighter (P2F). Brazylijski producent zaprezentował pierwszego
E190 po przebudowie na E190F. Embraer rozpoczął wtedy przebudowę kolejnego E190F i wkrótce zastosuje proces tzw. P2F w przypadku większego E195.
Usługi Embraera
Usługi i wsparcie zakończyły 2023 r. z portfelem zamówień o wartości 3,1 mld dolarów, co oznacza wzrost o 400 mln dolarów rok do roku - osiągając najwyższy poziom w historii. Portfel zamówień obejmuje odnowione umowy na zintegrowane usługi wsparcia logistycznego i kompleksowe programy obsługi technicznej płatowców, takie jak program zarządzania samolotami i komponentami (tzw. Pool Program) dla lotnictwa komercyjnego i Embraer Executive Care dla lotnictwa biznesowego. Te długoterminowe kontrakty obejmują głównie umowy poolowe i inne usługi, takie jak części zamienne, naprawy, konserwacja i usługi techniczne.
Dynamika wzrostu tej jednostki biznesowej uległa dalszemu przyspieszeniu po ogłoszeniu transakcji, która podwoiła jej możliwości w zakresie usług serwisowych dla odrzutowców biznesowych w Stanach Zjednoczonych. Ekspansja będzie wspierać ciągły wzrost bazy klientów poprzez dodanie trzech zakładów konserwacji, napraw i remontów (MRO) dla lotnictwa biznesowego w Dallas Love Field w Teksasie, Cleveland w stanie Ohio i Sanford na Florydzie.