Ministerstwo Obrony Republiki Czeskiej i Embraer ogłosili wczoraj (17 października) rozpoczęcie negocjacji w sprawie nabycia wielozadaniowego wojskowego samolotu transportowego - Embraer C-390 Millennium. Decyzja o starcie negocjacji w sprawie ewentualnego zakupu C-390 została podjęta na podstawie analizy i oceny rynku przygotowanej przez czeski MON, które wskazało samoloty C-390 jako najbardziej odpowiednie rozwiązanie spełniające wymagania czeskiej armii.
Republika Czeska zamierza nabyć dwa samoloty, które znacznie zwiększą jej możliwości transportu powietrznego, umożliwiając czeskiej armii wykonywanie misji takich jak transport powietrzny, operacje szturmu powietrznego, zaopatrzenie z powietrza, ewakuacja medyczna (medevac), pomoc humanitarna, tankowanie w powietrzu i gaszenie pożarów. Co więcej, C-390 Millennium wymaga znacznie mniej konserwacji niż inne samoloty, co przekłada się na wyższą dostępność i niższe koszty cyklu żywotności maszyny.
- Jesteśmy zaszczyceni, że zostaliśmy wybrani przez kolejny europejski kraj do rozpoczęcia negocjacji w sprawie tego znaczącego zakupu i jesteśmy gotowi dostarczyć Republice Czeskiej najbardziej zaawansowany średni samolot transportowy dostępny na rynku. C-390 Millennium przyciąga uwagę kilku krajów na całym świecie ze względu na bezkonkurencyjne połączenie wysokiej wydajności i elastyczności operacyjnej z niskimi kosztami operacyjnymi - powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Finałem rozpoczętych negocjacji będzie podpisanie umowy, której wartość to około 300 mln euro, nabycia dwóch samolotów i związanego z tym wsparcia, które obejmuje kompletne rozwiązanie szkoleniowe dla pilotów, loadmasterów i techników, części zamienne oraz plan wejścia do eksploatacji z lokalną obecnością personelu Embraer w tym kraju przez początkowy okres. Producent podkreśla, że będzie wspierać czeski MON, aby sprostać wysokim wymaganiom procesu pozyskiwania samolotów i jest przygotowany do dalszego wzmacniania relacji z tym krajem. Przyszły kontrakt, to kolejny sukces sprzedażowy Embraera w Europie.
Według zapowiedzi podpisanie kontraktu ma nastąpić w połowie 2024 r., a pierwsza dostawa w 2026 r. Tym samym Czechy dołączą do Brazylii, Portugalii,
Węgier,
Niderlandów oraz
Austrii jako przyszły operator wielozadaniowej platformy C-390 Millennium, samolotu, który jak podkreśla Embraer szybko redefiniuje standardy transportu taktycznego na światowym rynku obronnym.
C-390 oferowane także Polsce
Czy następnym klientem może być Polska? To niewykluczone i bardzo prawdopodobne, bo jak się dowiedzieliśmy podczas Paris Air Show 2023, firma widzi potencjał i możliwości sprzedaży tego samolotu Polsce, gdzie nasze Siły Powietrzne użytkują wiekowe maszyny Lockheed C130E Hercules. Embraer twierdzi, że ich nowy produkt jest idealnym zamiennikiem samolotów C130 Hercules, który dodatkowo zwiększa możliwości przewozowe użytkowników.
Według nieoficjalnych informacji Embraer jest w stanie szybko takie samoloty Polsce dostarczyć, a sama oferta miała się pojawić w rodzimym MON-ie w ostatnich miesiącach. Producent zdaje sobie sprawę ze strategicznego położenia naszego kraju i podkreśla, że nowe samoloty bardzo wzmocniłyby zdolności transportowe i obronne.
KC-390 Millenium
W październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390/KC-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". KC-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową oraz możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń,
C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha. W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac (ewakuacja medyczna).
Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował w ubiegłym roku na samolotach C-390
ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Poleciliśmy embraerem KC-390
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Paris Air Show redakcja Rynku Lotniczego, jako jedyna redakcja z Polski, miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera KC-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.