Embraer podpisał w ubiegłym tygodniu umowę z nieujawnionym klientem na sprzedaż dwóch samolotów wielozadaniowych C-390 Millennium. Umowa obejmuje również kompleksowy pakiet szkoleń i wsparcia, a także dostawę części zamiennych.
Wielozadaniowy transportowy C-390 Millennium szybko staje się samolotem wybieranym przez członków UE/NATO i ich sojuszników w Europie, przyczyniając się do modernizacji sił zbrojnych, jednocześnie dodając nowe możliwości i zwiększając interoperacyjność z siłami sojuszniczymi. W Europie C-390 jest już użytkowany przez
Portugalię i
Węgry.
Według informacji do jakich dotarliśmy, C-390 najprawdopodobniej wybrał europejski kraj. Embraer na razie nie ujawnia szczegółów i potwierdza, że jest to nowy klient i nowy kraj w programie C-390, który na razie chce pozostać jako nieujawniony. Maszyny mają mu służyć do transportu personelu oraz sprzętu, pomocy humanitarnej czy ewakuacji medycznej.
Dlatego na ten moment można jedynie pospekulować jaki może być kierunek dostawy nowych samolotów, ponieważ warto także dodać, że w maju tego roku rząd Brazylii zatwierdził prośbę Embraera w sprawie udzielenia gwarancji kredytowych potrzebnych do sprzedaży dwóch C-390M wraz z pakietem logistyczno-szkoleniowym do Uzbekistanu.
- Jesteśmy zaszczyceni wyborem C-390 Millennium przez nowego klienta. Ten samolot na nowo definiuje koncepcje wojskowego lotnictwa transportowego dzięki bezkonkurencyjnemu połączeniu najnowocześniejszej technologii, niezawodności i niskich kosztów operacyjnych z wyjątkowymi osiągami - powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Embraer liczy także na to, że zamówienia C-390 z krajów w naszym regionie sprawią, że zainteresują się nim także polscy wojskowi. Jak się dowiedzieliśmy podczas Paris Air Show 2023, brazylijska firma widzi potencjał i możliwości sprzedaży tego samolotu Polsce, gdzie nasze Siły Powietrzne użytkują wiekowe maszyny Lockheed C130E Hercules. Embraer twierdzi, że ich nowy produkt jest idealnym zamiennikiem samolotów C130 Hercules, który dodatkowo zwiększa możliwości przewozowe użytkowników. Według nieoficjalnych informacji Embraer jest w stanie szybko takie samoloty Polsce dostarczyć, a sama oferta miała się pojawić w rodzimym MON-ie w ostatnich miesiącach. Producent zdaje sobie sprawę ze strategicznego położenia naszego kraju i podkreśla, że nowe samoloty bardzo wzmocniłyby zdolności transportowe i obronne.
Oprócz nieujawnionego klienta, który jest 10. krajem w programie C-390, na zakup wojskowego Embraera zdecydowały się także
Brazylia,
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Węgry,
Słowacja,
Szwecja oraz
Korea Południowa.
Poleciliśmy embraerem C-390
W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.