Brazylijski Embraer poinformował we wtorek (16 stycznia), że jego oddział lotnictwa agrolotniczego dostarczył 1600. samolot rolniczy Ipanema i osiągnął to w ciągu pięciu dekad nieprzerwanej produkcji maszyny. Niestety nie wiemy kto jest odbiorcą jubileuszowego egzemplarza, bo producent nie udostępnił tej informacji.
Wszystko się zaczęło pod koniec lat 60. ubiegłego wieku kiedy Ministerstwo Rolnictwa Brazylii musiało zmodernizować techniki rolnicze w kraju i zwalczać szkodniki. Pomimo postępów w tej dziedzinie, na rynku krajowym nie było wielu opcji dla samolotów specjalizujących się w opryskach.
W 1969 r. Ministerstwo Rolnictwa skontaktowało się z Departamentem Lotnictwa (CTA), zainteresowanym opracowaniem samolotu rolniczego, który zastąpiłby modele importowane ze Stanów Zjednoczonych. W tamtym okresie samolot SP-18 "Onça" został już zaprojektowany i wyprodukowany w Brazylii przez Instytut Badań Technologicznych, ale jego specyfikacje nie spełniały ówczesnych potrzeb rolniczych.
Dlatego CTA dalej negocjowało z Ministerstwem Rolnictwa, które zgodziło się sfinansować rozwój nowego samolotu i rozpoczęto badania. Już w wersji roboczej koncepcja została nazwana Ipanema, na cześć historycznej farmy Ipanema, położonej między Iperó i Sorocaba, wówczas szkoły i ośrodka badań lotnictwa rolniczego, utrzymywanego przez Ministerstwo Rolnictwa.
Wzrost sprzedażyEmbraer poinformował, że w samym 2023 r. dostarczył aż 65 samolotów Ipanema co stanowi 18 proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Od czasu wprowadzenia nowej wersji modelu EMB-203 w 2020 r. firma odnotowuje ciągły wzrost sprzedaży i planuje zwiększyć produkcję w tym rok aż do 70 samolotów.
- Agrobiznes ma znaczący pozytywny wpływ na produkt krajowy brutto Brazylii i jesteśmy bardzo zadowoleni, widząc, jak Ipanema przyczyniła się do wysokiej produktywności, wydajności i zrównoważonego rozwoju tego sektora - mówi Sany Onofre, kierownik programu Ipanema firmy Embraer.
Jako lider na brazylijskim rynku zastosowań lotniczych, Ipanema wprowadza innowacje i ulepszenia, które zwiększają wytrzymałość przy niskich kosztach operacyjnych i emisji dwutlenku węgla. Ipanema jest jedynym samolotem rolniczym certyfikowanym i produkowanym seryjnie do latania na etanolu, odnawialnym źródle energii, które zapewnia zwiększoną moc silnika samolotu.
Historia embraera EMB 200 IpanemaEmbraer EMB 200/203 Ipanema to brazylijski samolot rolniczy wykorzystywany do oprysków z powietrza, w szczególności do opylania upraw. Jest produkowany przez Indústria Aeronáutica Neiva, spółkę zależną Embraer z siedzibą w Botucatu w Brazylii. Najnowsza wersja tego samolotu jest pierwszym stałopłatem napędzanym etanolem, co daje jej przewagę ekonomiczną nad wersją benzynową. Samolot ten jest szeroko stosowany w Brazylii, gdzie jego udział w rynku wynosi około 80 proc. Oprócz samych samolotów, sprzedawane są również zestawy do konwersji na alkohol Ipanem napędzanych benzyną.
Pierwsza wersja samolotu, EMB-200, wykonała swój pierwszy lot 30 lipca 1970 roku i została certyfikowana 14 grudnia 1971 roku. Samolot był wyposażony w silnik tłokowy o mocy 260 KM (190 kW), a produkcja seryjna rozpoczęła się w 1972 roku przez firmę Embraer. We wrześniu 1974 r. wprowadzono model EMB-201, zawierający wiele ulepszeń, takich jak silnik o mocy 300 KM (220 kW), nowe śmigło, nowe skrzydła i zwiększoną pojemność.
W 1982 r. produkcja Ipanemy została przeniesiona do Indústria Aeronáutica Neiva, niedawno przejętej przez Embraera. W 1992 r. wypuszczono nowy model o nazwie EMB-202 lub Ipanemão (duża Ipanema). Nowy samolot miał ulepszoną aerodynamikę, o 40 proc. większą pojemność i opcjonalne, nowoczesne wyposażenie do elektrostatycznego oprysku.
W kolejnych latach Neiva wprowadziła znaczące ulepszenia w samolocie, takie jak dodanie wingletów do końcówek skrzydeł, dodanie systemu klimatyzacji do kabiny, obniżenie pozycji skrzydeł, zmniejszenie oporu i zmniejszenie masy układu wydechowego.
Ponieważ etanol jest powszechnie dostępny w Brazylii, kosztując tylko około 25-30 proc. ceny benzyny lotniczej, wielu brazylijskich rolników próbowało napędzać benzynowe Ipanemy alkoholem, z różnym skutkiem. Rezultatem tego było opracowanie Ipanemy napędzanej alkoholem, która została certyfikowana przez brazylijskie Generalne Dowództwo Technologii Lotniczych i Kosmicznych (CTA) 19 października 2004 r. Zasilany alkoholem silnik Ipanemy charakteryzuje się również o 20 proc. niższymi kosztami konserwacji i eksploatacji.
W 2015 roku Ipanema z ulepszonymi wingletami została zaprezentowana na wystawie rolniczej Agrishow. Nowe winglety, zaprojektowane przez wydział inżynierii lotniczej Uniwersytetu São Paulo w São Carlos School of Engineering, zwiększyły osiągi samolotu o 20 proc.
Warianty IpanemyPrzez ponad 50 lat produkcji powstało łącznie osiem wersji rolniczej Ipanemy.
- EMB-200 (certyfikowana w grudniu 1971) z silnikiem Lycoming o mocy 260 KM, śmigłem Mc Cauley i udźwigiem 550 kg,
- EMB-200A (certyfikowana w grudniu 1973) podobny do EMB-200 ze śmigłem Hartzell i ulepszonym silnikiem,
- EMB-201 (certyfikowana we wrześniu 1974) z silnikiem Lycoming IO-540-K1D5 o mocy 300 KM (220 kW) i udźwigu 800 kg (1,800 funtów) oraz ulepszoną aerodynamiką. 200 zbudowanych,
- EMB-201A (certyfikowana w kwietniu 1977) podobna do EMB-201, ale z nowym profilem skrzydła i końcówkami skrzydeł oraz poprawionym kokpitem,
- EMB-201R jednomiejscowy holownik szybowców dla Brazylijskich Sił Powietrznych. Trzy egzemplarze zostały zbudowane dla klubu szybowcowego Akademii Sił Powietrznych. Oznaczenie brazylijskich sił powietrznych U-19,
- EMB-202 (certyfikowana w maju 1991) z silnikiem Lycoming o mocy 300 KM, śmigłem Hartzell i udźwigiem 950 kg,
- EMB-202A (certyfikowana w październiku 2004 r.) z silnikiem Lycoming o mocy 320 KM, wykorzystującym paliwo etanolowe i śmigłem o lepszych osiągach, niższych kosztach utrzymania i niższych kosztach operacyjnych,
- EMB-203 (certyfikowana w listopadzie 2015) z silnikiem Lycoming o mocy 320 KM, certyfikowany w 2015 r., ma rozpiętość skrzydeł 13,3 m i przeprojektowane winglety, zwiększające kontrolę i poprawiające wydajność opryskiwania.