Program samolotów E-Jet Embraera osiągnął kolejny kamień milowy. W czwartek (29 września) linia KLM Cityhopper odebrała 1700. wyprodukowanego E-Jeta, którym został embraer E195-E2. Niderlandzka linia zamówiła łącznie 25 maszyn E195-E2 wraz z prawami zakupu kolejnych 10 samolotów tego typu.
To już 1700 E-JetówUroczystość odbyła się w siedzibie spółki w São José dos Campos w Brazylii w mijającym tygodniu. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele Embraera, lessora Aircastle, linii KLM Cityhopper oraz KLM, dla którego przewoźnik obsługuje rejsy. Nowy jubileusz został osiągnięty w okresie nieco ponad 2 lata po tym jak
1600. E-Jet został dostarczony z końcem lipca 2020 r. do linii Helvetic Airways.
– Zawsze szukamy sposobów, aby nasze samoloty były lepsze - zmniejszamy koszty operacyjne, wydłużamy okresy obsługi technicznej i dodajemy nowe technologie. A ostatnio E2 udowodnił również, że może latać na 100 proc. SAF, co czyni je jeszcze bardziej zrównoważonymi. Nie przychodzi mi na myśl żaden lepszy klient niż KLM, który mógłby zaprezentować zrównoważone atrybuty E2 – powiedział Francisco Gomes Neto, prezes Embraer Commercial Aviation.
Jubileuszowy samolot E195-E2 (PH-NXM), to 13. egzemplarz tej maszyny, który trafił do przewoźnika. Maszyna posiada specjalną naklejkę informującą, że to 1700. E-Jet. Do końca roku linia KLM Cityhopper otrzyma jeszcze jeden taki samolot. Maszyny obsługują loty krajowe i regionalne, głównie dla linii KLM, a na pokład zabierają 132 pasażerów. Obecnie w barwach KLM Cityhopper lata 60 Embraerów: 13 E195-E2, 17 E175 i 30 E190 pierwszej generacji.
- Jesteśmy dumni, że wraz z najnowszym dodatkiem do naszej floty KLM Cityhopper, Embraer osiąga ten wielki kamień milowy czyli dostawę 1700. samolotu E-Jet. To wspaniały moment, aby uczcić wieloletnią współpracę pomiędzy KLM Cityhopper i Embraerem. Ten E2 przybliży nas do zostania jednym z liderów w przekształcaniu przemysłu lotniczego w bardziej zrównoważony - powiedział Warner Rootliep, prezes KLM Cityhopper.
Rodzina E2 następcą E-Jetów pierwszej generacjiW 2013 r. Embraer ogłosił następcę obecnej rodziny E-Jetów. E2 to druga generacja samolotów regionalnych brazylijskiej firmy. Modele E175-E2 i E195-E2 będą nieco większe od obecnych wersji. E175-E2 będzie miał o jeden rząd siedzeń więcej i pomieści do 88 pasażerów. E195-E2 "urósł" aż o trzy rzędy siedzeń do maksymalnej pojemności 146 pasażerów. E190-E2 został tej samej wielkości, co teraz - będzie mógł przewozić do 106 osób.
Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 będą napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34. Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., a pierwszego E195-E2 do linii Azul, natomiast pierwszy E175-E2 pojawi się pod koniec 2023 r. w linii SkyWest. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku.