Brazylijski Embraer dostarczył w trzecim kwartale bieżącego roku 43 samoloty, w tym piętnaście pasażerskich, a także 28 odrzutowców biznesowych - poinformował producent z Kraju Kawy w oficjalnym komunikacie.
Wynik wypracowany od lipca do końca września jest wyższy o 30 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Portfel wiążących zamówień na dzień 30 września wynosił 17,8 mld dolarów.
Wygenerowane przychody osiągnęły poziom 1,284 mld dolarów. To o 38 proc. więcej aniżeli w trzecim kwartale 2022 roku i na podobnym pułapie co w drugim kwartale 2023 roku.
Wszystkie działy biznesowe Embraera osiągnęły wyższe przychody i wolumeny rok do roku i od początku bieżącego roku. Największy wzrost był w sektorze sprzedaży samolotów pasażerskich, bowiem o 68 proc. rok do roku. Natomiast w przypadku odrzutowców biznesowych był wyższy rok do roku o 42 proc.
Działy obrony i bezpieczeństwa oraz usług i wsparcia wygenerowały odpowiednio 133,1 mln dolarów oraz 365,8 mln dolarów przychodów. Zysk operacyjny przed opodatkowaniem osiągnął poziom 100,1 mln dolarów. Dla porównania przed rokiem wygenerowano 49,9 mln dolarów, czyli ponad dwa razy mniej.
Cenne nowe zamówieniaDostawy Embraera objęły od lipca do końca września sześć odrzutowców E175 oraz dziewięć E195-E2. Przed rokiem w trzecim kwartale przewoźnicy i leasingodawcy odebrali odpowiednio dziewięć maszyn E175 i jednego E195-E2. Łącznie w pierwszych dziewięciu miesiącach 2023 roku brazylijski producent dostarczył 105 odrzutowców, w tym 27 pasażerskich i 52 biznesowe.
Zapowiadają się kolejne, bowiem Embraer zebrał zamówienie na
dziewiętnaście nowych samolotów E175 dla SkyWest, zależnych od United Airlines. Dostawy rozpoczną się w czwartym kwartale przyszłego roku.
Pięć odrzutowców wersji E175 kupiły ponadto Air Peace, największe linie lotnicze w Afryce Zachodniej, które eksploatują już większe E195-E2. Dostawy maszyn do przewoźnika z Nigerii zaplanowano na początku 2024 roku.
Cztery odrzutowce E175 dołączą do floty Envoy Air, zależnych od American Airlines, natomiast kolejne
cztery samoloty E195-E2 uzupełnią flotę Luxair. Dostawy dla tych przewoźników zaplanowano odpowiednio w 2024 roku i 2025 roku. Wreszcie
dwanaście embraerów 195-E2 zamierzają również zakupić Aerolineas Argentinas. Dostawy do narodowego przewoźnika Argentyny zakończą się w 2026 roku.
Od momentu powstania w 1969 roku Embraer dostarczył już ponad 8000 samolotów. Średnio co dziesięć sekund startuje gdzieś na świecie odrzutowiec wyprodukowany przez firmę z Brazylii. Maszyny producenta z Kraju Kawy przewożą ponad 145 mln pasażerów rocznie.
Obecni na pięciu kontynentachEmbraer utrzymuje jednostki przemysłowe, biura, centra serwisowe i dystrybucyjne w obu Amerykach, Afryce, Azji i Europie. Zaprezentowane wiosną wyniki za ubiegły rok zawierały plany na najbliższe lata, w których Europa odgrywa istotną rolę, zwłaszcza w zakresie największych E-Jetów.
– Mamy dobre oczekiwania jeśli chodzi o Polskę. PLL LOT od ponad 25 lat jest naszym partnerem. Cenimy tę współpracę i wierzymy, że nasze E2 będą najlepszym zastępcą dla E1 –
mówił Francisco Gomes Neto, prezes zarządu Embraera podczas spotkania z dziennikarzami z Polski.