Brazylijski Embraer dostarczył w drugim kwartale bieżącego 47 samolotów, w tym siedemnaście pasażerskich, a także 30 odrzutowców biznesowych - poinformował producent z Kraju Kawy w oficjalnym komunikacie.
Wynik wygenerowany od kwietnia do końca czerwca jest wyższy o 47 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Portfel wiążących zamówień na dzień 30 czerwca wynosił 17,3 mld dolarów.
Wygenerowane przychody osiągnęły poziom niemal 1,3 mld dolarów. To o 27 proc. więcej aniżeli w drugim kwartale 2022 roku, a także aż 80 proc. więcej aniżeli w pierwszym kwartale 2023 roku.
Wzrost przychodów był znacznie większy w sektorze sprzedaży samolotów pasażerskich, bowiem o 57 proc. rok do roku. Natomiast w przypadku sprzedaży odrzutowców biznesowych był wyższy rok do roku o 42 proc.
Działy obrony i bezpieczeństwa oraz usług i wsparcia wygenerowały odpowiednio 82,4 mln dolarów oraz 339,7 mln dolarów przychodów. Zysk operacyjny przed opodatkowaniem osiągnął poziom 99,9 mln dolarów. Dla porównania przed rokiem w drugim kwartale wygenerowano 81,2 mln dolarów.
62 sprzedane samoloty w 2023 roku
Dostawy Embraera objęły od kwietnia do końca czerwca dziesięć odrzutowców E175 oraz siedem E195-E2. Przed rokiem w drugim kwartale przewoźnicy i leasingodawcy odebrali odpowiednio osiem i trzy takie maszyny. Łącznie w pierwszym półroczu 2023 brazylijski producent dostarczył 62 odrzutowce, w tym 24 pasażerskie i 38 biznesowych.
Zapowiadają się kolejne, bowiem Embraer zebrał zamówienie na
siedem maszyn E175 dla American Airlines, które dzięki temu odświeżą flotę zależnych regionalnych linii lotniczych Envoy Air. Ponadto na dostawy
czterech odrzutowców E190-E2 oraz czterech nieznacznie większej wersji E195-E2 oczekują linie Royal Jordanian.
Dziewięć egzemplarzy E190-E2 trafi natomiast do niskokosztowych Scoot z Singapuru. Zamówienia na samoloty E195-E2 złożyły jeszcze Azul Linhas Aereas,
Binter Canarias i
Porter Airlines.
W przypadku sektora odrzutowców biznesowych wiadomością drugiego kwartału była
umowa z NetJets na dostawę 250 maszyn Praetor 500, zakładająca także serwis i pomoc techniczną. Wartość tego kontraktu przekracza 5 mld dolarów.
Od momentu powstania w 1969 roku Embraer dostarczył już ponad 8000 samolotów. Średnio co dziesięć sekund startuje gdzieś na świecie odrzutowiec wyprodukowany przez firmę z Brazylii. Maszyny producenta z Kraju Kawy przewożą ponad 145 mln pasażerów rocznie.
Obecni na pięciu kontynentach
Embraer utrzymuje jednostki przemysłowe, biura, centra serwisowe i dystrybucyjne w obu Amerykach, Afryce, Azji i Europie. Zaprezentowane wiosną wyniki za ubiegły rok zawierały plany na najbliższe lata, w których Europa odgrywa istotną rolę, zwłaszcza w zakresie największych E-Jetów.
– Mamy dobre oczekiwania jeśli chodzi o Polskę. PLL LOT od ponad 25 lat jest naszym partnerem. Cenimy tę współpracę i wierzymy, że nasze E2 będą najlepszym zastępcą dla E1 –
mówił Francisco Gomes Neto, prezes zarządu Embraera podczas spotkania z dziennikarzami z Polski.