Embraer dostarczył dziś (27 września) siódmy samolot wielozadaniowy C-390 Millennium do Pierwszej Grupy Lotniczej wchodzącej w skład Pierwszej Eskadry (1º/1º GT) w Bazie Sił Powietrznych Galeão w Rio de Janeiro. Dostawa ta przypada w momencie, gdy Siły Powietrzne Brazylii (FAB) świętują pięć lat służby C-390, wykonując szerokie spektrum misji wojskowych i humanitarnych na całym świecie.
Od czasu rozpoczęcia służby w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 r., C-390 Millennium udowodnił swoją pojemność, niezawodność i wydajność. Samolot nadal udowadnia swoją wszechstronność. Od transportu zaopatrzenia i leków w środku kryzysu COVID, poprzez udział w międzynarodowych misjach i ćwiczeniach, po tankowanie z powietrza,
repatriację obywateli Brazylii czy walkę z pożarami.
- W ciągu ostatnich pięciu lat C-390 Millennium wykazał się właściwościami operacyjnymi, niezawodnością i wszechstronnością, wykonując najbardziej wymagające misje w dowolnym miejscu i czasie z brazylijskimi siłami powietrznymi. Wraz z dostawą tego nowego samolotu jesteśmy dumni, że możemy jeszcze bardziej przyczynić się do sukcesu operacyjnego misji FAB - powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security.
Od momentu wejścia do eksploatacji w brazylijskich siłach powietrznych w 2019 r. i w
portugalskich siłach powietrznych w 2023 r., samolot C-390 udowodnił swoją wszechstronność i wydajność. Obecna flota ma nalot ponad 14 tys. godzin, ze wskaźnikiem gotowości do misji na poziomie 93 proc. i wskaźnikiem ukończenia misji powyżej 99 proc., co świadczy o wyjątkowej produktywności w tej kategorii. Samoloty posiadają standardowe wyposażenie NATO zintegrowane z maszyną.
Poleciliśmy embraerem C-390 W przeddzień rozpoczęcia tegorocznej edycji Farnborough Air Show redakcja Rynku Lotniczego po raz kolejny miała możliwość uczestniczyć w locie demonstracyjnym embraera C-390 w barwach brazylijskich sił powietrznych - Força Aérea Brasileira. W czasie lotu załoga zaprezentowała tylko drobny wycinek możliwości tego samolotu m.in. start ze szybkim wznoszeniem, manewrowość, a także w ostatniej części prezentacji otworzyła tylną rampę samolotu. Więcej w
fotorelacji z tego wydarzenia.
C-390 MilleniumW październiku 2014 r. Embraer zaprezentował samolot transportowy C-390, największy wojskowy projekt w swojej historii, który jest konkurencją dla obecnie powszechnie wykorzystywanego C-130 "Hercules". C-390 posiada taką samą podstawową konfigurację jak C-130, tj. skrzydła w układzie górnopłata i tylną rampę załadunkową. Posiadają możliwość przewożenia ładunku o ciężarze do 26 ton (w porównaniu do 22 ton C-130). Jego największą przewagą nad Herculesem są silniki odrzutowe, bowiem według wstępnych założeń, C-390 może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do 0,8 Macha.
W podstawowej konfiguracji, transportowiec może przewozić około 80 żołnierzy, 74 nosze, 66 spadochroniarzy, siedem palet 463L, trzy samochody lub jeden śmigłowiec. Posiada również opcję tankowania w powietrzu i możliwość skonfigurowania do wykonywania misji rozpoznawczych oraz Search and Rescue (SAR) i ratowniczych Medevac. Warto także dodać, że Embraer z powodzeniem przetestował na
samolotach C-390 ruchomy zestaw gaśniczy nowej generacji podczas kampanii certyfikacyjnej w locie w Brazylii.
Oprócz Brazylii na zakup wojskowej konstrukcji Embraera zdecydowały się także
Czechy,
Portugalia,
Niderlandy z Austrią,
Węgry oraz
Korea Południowa.