W czwartek (2 września) miał miejsce ważny debiut dla London City Airport. Tego dnia embraer E190-E2 wykonał swój pierwszy komercyjny lot na to kultowe lotnisko w centrum brytyjskiej stolicy. Był to samolot należący do Helvetic Airways (HB-AZG), który przeleciał z Zurychu do Londynu, przywracając tym samym ważne połączenie dla światowej społeczności finansowej.
Lot LX 456, obsługiwany przez Helvetic Airways w imieniu swojego partnera Swiss International Air Lines, został powitany salutem wodnym przez straż pożarną londyńskiego lotniska City. Na pokładzie E190-E2 lotu znalazło się 110 pasażerów, w tym przedstawiciele międzynarodowych mediów, osoby podróżujące w interesach, a także osoby odwiedzające przyjaciół i rodzinę.
- Powitanie Swissa i Helvetic Airways z powrotem na lotnisku City i to w najnowszym samolocie przystosowanym do obsługi lotów z naszego portu, Embraera E190-E2, jest znaczącym kamieniem milowym dla London City. Pokazuje, w jaki sposób współpracujemy z producentami i liniami lotniczymi w celu wprowadzenia na nasze lotnisko większej liczby samolotów o niskiej emisji i niskim poziomie hałasu, a także przywrócenia ważnego połączenia biznesowego, które, jak wierzymy, będzie rosło w siłę, gdy rząd Wielkiej Brytanii zacznie dalej ograniczać bariery w podróżowaniu. Naszą ambicją jest bycie jednym z najbardziej zrównoważonych lotnisk naszej wielkości w Europie i oczekuję, że będziemy przyjmować więcej takich samolotów innych przewoźników, gdy branża odzyska siły po pandemii koronawirusa - powiedziała Alison FitzGerald, dyrektor operacyjna London City Airport.
E190-E2 certyfikowany od maja br.Pierwszy samolot z rodziny embraerów E-Jet E2, E190-E2, uzyskał 11 maja br. certyfikat Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) dot. stromego podejścia (steep approach), który jest wymagany do wykonywania operacji na lotnisku Londyn City Airport (LCY). Certyfikacja poświadcza, że samolotem można bezpiecznie podchodzić do lądowania na ścieżce o nachyleniu do 5,5 proc., niemal dwukrotnie więcej niż standardowe 3 proc. Tak stromo ląduje się m.in. w Londynie-City, miejskim porcie lotniczym obsługującym stolicę Wielkiej Brytanii. Z uwagi na wysokie wieżowce w sąsiedztwie lotniska, samoloty muszą szybciej niż normalnie zniżać do lądowania oraz wznosić się po starcie. System ten jest aktywowany poprzez specjalną aktualizację oprogramowania i zainstalowanie odpowiedniego przełącznika "Steep Approach" na panelu kontrolnym w kokpicie. Dzięki temu, że kokpit E190 i E190-E2 jest wspólny, a piloci, którzy zostali już dopuszczeni do eksploatacji na lotnisku City Airport, nie muszą przechodzić szkolenia z zakresu stromego podejścia na symulatorze.
Podczas lotów certyfikacyjnych, dane EASA potwierdziły, że E190-E2 ma najniższy poziom hałasu spośród wszystkich samolotów wąskokadłubowych nowej generacji i będzie jedynym odrzutowcem operującym na City Airport, który uzyskał certyfikat zgodności z surowymi przepisami ICAO zawartymi w rozdziale 14. Skrzydła, silniki i systemy nowego samolotu sprawiają, że samolot jest znacznie cichszy niż poprzedni E190, co dla społeczności wokół tego lotniska oznacza to, że ślad hałasu E190-E2 przy starcie jest o 63 proc. mniejszy niż obecnych E190 operujących z City Airport.