Embraer poinformował, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wydała certyfikat typu dla najnowszego samolotu producenta - E190F E-Freighter oraz dla jego systemu załadunku frachtu (Cargo Loading System) opracowanego przez U.S. Cargo Systems. W lipcu i październiku 2024 r. E190F został certyfikowany kolejno przez Brazylijską Narodową Agencję Lotnictwa Cywilnego (ANAC) oraz Amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa (FAA).
Embraer w 2022 r. wkroczył na rynek przewozów cargo, wprowadzając dwa nowe typy E-Jetów:
E190F i E195F. Nowe samoloty opierają się na przebudowie samolotów pasażerskich na wersję cargo tzw. Passenger To Freighter (P2F). Samolot E190F, który odbył swój pierwszy lot techniczny w kwietniu 2024 r. i zadebiutował publicznie podczas Farnborough Airshow 2024, został opracowany w celu wypełnienia luki na rynku ładunków lotniczych i zastąpienia starszych, mniej wydajnych maszyn.
- Certyfikacja EASA jest kluczowym kamieniem milowym w naszym programie konwersji samolotów pasażerskich na towarowe. To ekscytujący rynek, a my opracowaliśmy idealny samolot, aby wypełnić lukę, zaspokajając globalne zapotrzebowanie na szybsze dostawy, nie tylko do obszarów metropolitalnych, ale do wszystkich regionów. E-Jety odniosły globalny sukces, a my jesteśmy teraz gotowi zaoferować klientom na całym świecie najwyższy standard rozwiązań dla frachtowców - powiedział Martyn Holmes, dyrektor handlowy Embraer Commercial Aviation.
Brazylijski producent przeprowadził
pierwszy lot techniczny E190 po przebudowie na E190F dokładnie 5 kwietnia 2024 r. Embraer jest w trakcie zakończenia przebudowy kolejnych E190F, a wkrótce zakończy także proces P2F dla większego E195.
E-FreighterKonwersja E-Jet P2F firmy Embraer zapewni wiodące w segmencie osiągi i ekonomikę. E-Jety Freighter będą miały o ponad 50 proc. większą pojemność, trzykrotnie większy zasięg niż duże turbośmigłowe samoloty towarowe i do 30 proc. niższe koszty operacyjne niż odrzutowe samoloty wąskokadłubowe. Przebudowy na frachtowce przeprowadzane są w zakładach Embraera w Brazylii i obejmują m.in. przednie drzwi ładunkowe na pokładzie głównym, system obsługi ładunków, wzmocnienie podłogi, sztywną barierę ładunkową (RCB) - barierę 9G z drzwiami dostępowymi, system wykrywania dymu ładunkowego, w tym gaśnice klasy "E" w górnym przedziale ładunkowym, zmiany w systemie zarządzania powietrzem (chłodzenie, zwiększanie ciśnienia itp.), usunięcie elementów wyposażenia wnętrza oraz przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych.
E190F będzie mógł przewozić ładunek użyteczny o masie do 10 700 kg (23 600 lb), a E195F do 12 300 kg (27 100 lb). Zasięg każdego z nich wyniesie kolejno 4259 km (2300 nm) oraz 3889 km (2100 nm). Sumując miejsce pod i na pokładzie głównym, maksymalna ładowność E190F wynosi 13 500 kg.
Do tej pory Embraer zabezpieczył zamówienia na 50 takich maszyn, a amerykański lessor Regional One będzie pierwszym odbiorcą tych samolotów.