Embraer poinformował wczoraj (10 października), że Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała certyfikat typu dla najnowszego samolotu producenta - E190F E-Freighter oraz dla jego systemu załadunku frachtu (Cargo Loading System) opracowanego przez U.S. Cargo Systems. W lipcu br. E190F został certyfikowany przez Brazylijską Narodową Agencję Lotnictwa Cywilnego (ANAC), natomiast Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wyda odpowiedni certyfikat do końca tego roku.
Embraer w 2022 r. wkroczył na rynek przewozów cargo, wprowadzając dwa nowe typy
E-Jetów: E190F i E195F. Nowe samoloty opierają się na przebudowie samolotów pasażerskich na wersję cargo tzw. Passenger To Freighter (P2F). Samolot E190F, który zadebiutował publicznie podczas ostatniego Farnborough Airshow 2024, został opracowany w celu wypełnienia luki na rynku ładunków lotniczych i zastąpienia starszych, mniej wydajnych maszyn.
- Certyfikacja FAA jest ważnym kamieniem milowym w naszym programie konwersji samolotów pasażerskich na towarowe. Cieszymy się, że możemy wejść na ten rynek, wypełniając lukę, która powstała na rynku, aby sprostać rosnącemu globalnemu zapotrzebowaniu na szybsze dostawy, nie tylko do obszarów metropolitalnych, ale do wszystkich regionów. Dzięki naszemu zasięgowi E-Jeta w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, oferujemy naszym klientom optymalne rozwiązania cargo dla szybkich i opłacalnych dostaw frachtu lotniczego - powiedział Martyn Holmes, dyrektor handlowy Embraer Commercial Aviation.
Jak wcześniej informowaliśmy E-Freighter ma otrzymać certyfikat od Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) jeszcze w tym roku. Prawdopodobnie nastąpi to w listopadzie br.
Brazylijski producent przeprowadził
pierwszy lot techniczny E190 po przebudowie na E190F dokładnie 5 kwietnia tego roku. Embraer jest w trakcie zakończenia przebudowy kolejnych E190F, a wkrótce zakończy także proces P2F dla większego E195.
- Jesteśmy bardzo zadowoleni z certyfikacji FAA dla E-Freightera. Ten ważny krok pokazuje, że Embraer posiada umiejętności inżynieryjne i MRO niezbędne do zaprezentowania wyjątkowego produktu i usług dla naszych klientów. Jesteśmy gotowi wspierać operatorów zainteresowanych rozszerzeniem swojej działalności na rynku cargo o najlepsze w swojej klasie usługi - podsumował Carlos Naufel, dyrektor generalny i prezes Embraer Services & Support.
E-Freighter
Konwersja E-Jet P2F firmy Embraer zapewni wiodące w segmencie osiągi i ekonomikę. E-Jety Freighter będą miały o ponad 50 proc. większą pojemność, trzykrotnie większy zasięg niż duże turbośmigłowe samoloty towarowe i do 30 proc. niższe koszty operacyjne niż odrzutowe samoloty wąskokadłubowe. Pierwsza przebudowa na frachtowce została przeprowadzona w zakładach Embraera w Brazylii i obejmowała m.in. przednie drzwi ładunkowe na pokładzie głównym, system obsługi ładunków, wzmocnienie podłogi, sztywną barierę ładunkową (RCB) - barierę 9G z drzwiami dostępowymi, system wykrywania dymu ładunkowego, w tym gaśnice klasy "E" w górnym przedziale ładunkowym, zmiany w systemie zarządzania powietrzem (chłodzenie, zwiększanie ciśnienia itp.), usunięcie elementów wyposażenia wnętrza oraz przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych.
E190F będzie mógł przewozić ładunek użyteczny o masie do 10 700 kg (23 600 lb), a E195F do 12 300 kg (27 100 lb). Zasięg każdego z nich wyniesie kolejno 4259 km (2300 nm) oraz 3889 km (2100 nm). Sumując miejsce pod podłogą i na pokładzie głównym, maksymalna ładowność E190F wynosi 13 500 kg.
Do tej pory Embraer zabezpieczył zamówienia na 50 takich maszyn, a amerykański lessor Regional One będzie pierwszym odbiorcą tych samolotów.